THE FRESH PRINCE OF MARBELLA

DE NIEUWE YAMAHA MT-07

De A-397 van Marbella naar Ronda is een paradijs voor motorrijders. Het heeft korte rechte stukken en de mooiste doorlopende bochten van de planeet. Het is dan ook een waar genot om er met de nieuwe MT-07 doorheen te sturen. Zijn voorganger was al een echt feestbeest. Deze troonopvolger doet daar niet voor onder.

Het is natuurlijk niet voor niets dat Yamaha deze weg kiest voor de nieuwe MT-07.

Het is een heerlijke motor om mee door de doorlopende bochten te blazen. Al moet ik eerlijk zeggen dat de kleinere weggetjes en het stadsverkeer nog veel meer jachtgebieden voor deze ruige urban naked zijn. Een motor die sinds zijn introductie razend populair is geworden. Dat dankt hij niet alleen aan zijn spraakmakende 'The Dark Side Of Japan'- design, maar vooral door het aangename karakter van de 700cc krachtbron en een speelse wendbaarheid waar een Jack Russel nog niet aan kan tippen. Bovendien is het op de MT-07 nog echt, puur motorrijden, onder meer door de afwezigheid van een woud aan overbodige en ingewikkelde elektronica. En natuurlijk is het prettige en zeer concurrerende prijskaartje van €7.999,- een niet te onderschatten factor.

Opgefrist

De MT-07 kent een breed publiek met legio nieuwkomers. Ook de beschikbaarheid van een 35 kW-versie voor A2-rijbewijshouders speelt daarin een grote rol. Voor Yamaha is het dus erg belangrijk om de concurrentie in de naked markt met deze kaskraker voor te blijven. Daarom is deze MT voor 2018 onder handen genomen, waarbij er veel optische vernieuwingen zijn. De kunststofdelen zijn rondom opgefrist, nieuwe luchthappers geven een stoerder uiterlijk, de koplamp is net wat mooier. Verder is er aandacht voor de ergonomie: het zadel is zowel voor rijder als passagier wat groter geworden, mede doordat de tank anders is vormgegeven. Die is 10 mm korter, zodat het zadel wat verder door kon lopen. Dat geeft volgens Yamaha een beter gevoel met de motor. De tank sluit net wat anders aan bij je knieën, waardoor de kunststof panelen ook minder last hebben van slijtage en langer mooi blijven..

 

Snel gewend

Het is opvallend hoe snel je op de MT-07 gewend bent. Het is een zeer toegankelijke motor. De ergonomie klopt, alles werkt intuïtief, hij schakelt als een warm mes door de boter en hij heeft genoeg pit om op de Spaanse snelwegen behoorlijk door te stomen. In de bergen merk je echter pas echt wat deze motor in zijn mars heeft. De 698cc achtkleps-krachtbron is een juweeltje. Hij trekt vanaf 2.000 tpm soepel weg en wordt gaandeweg steeds sterker, zonder dat er echt pieken of dipjes in de koppelkromme zitten. Het maximum koppel van 68 Nm wordt bij 6.500 tpm al bereikt, maar ook daarna gaat de motor fel door tot voorbij de 9.000 tpm, waar de tweecilinder lijnmotor zijn maximum vermogen van 75 pk levert. Dan loopt hij ook nog gemakkelijk verder tot de toerenbegrenzer er iets boven de 10.000 tpm een eind aan maakt. En dan gaat de fraaie ronk, die door de 270° Crossplane krukas ontstaat, over in een woedend gehamer waar je kippenvel van krijgt. Dit motorkarakter maakt deze MT-07 zeer veelzijdig. Je kunt er gemakkelijk rustig op lage toerentallen mee toeren, maar als je hem op hoge toerentallen rijdt, is het gewoon een sportief monster. Zeker omdat hij ook maar 183 kg weegt.

 

Veerconstante

Ook qua stuurgedrag is de nieuwe MT-07 een motor die uit de hand eet. Dat merken we als we een kleine weg door de heuvels kiezen. De weg is net iets smaller en de bochten net iets krapper, wat de MT perfect in de kaart speelt. Wat een feest! De MT-07 vreet de bochten op, bijna zonder moeite steek je hem door de krapste haarspeldbocht. De MT lijkt daarbij wat strakker te voelen dan ik me herinner. Dat moet ook wel, want de vering is behoorlijk veranderd. De voorvork heeft 6 procent meer veerconstante en 16 procent extra uitgaande demping. De achterzijde is 11 procent stugger met 27 procent meer uitgaande en 40 procent meer ingaande high speed demping. Bovendien kreeg de monoschokdemper ook instelbare uitgaande demping, terwijl de afsteller van de veervoorspanning nu beter bereikbaar is. De verbeteringen zijn goed te voelen. De nieuwe MT-07 voelt nog veel helderder en voorspelbaarder, waardoor je hem met nog meer overtuiging een bocht in durft te smijten. En ook in snel genomen, doorlopende bochten richting Ronda blijft hij lekker stabiel en is hij met veel precisie te mikken.

Regen

Het weer in de heuvels rond Marbella is niet altijd fantastisch. Dat biedt ons de mogelijkheid om de MT-07 ook in de regen uit te proberen. En ook dat gaat goed, al merk je qua vochtgehalte natuurlijk wel dat je op een naked rijdt. Tractiecontrole heeft hij niet, maar dat heb je ook niet nodig. Je merkt dan dat het prettig is om geen enorm overschot aan pk’s te hebben. Dankzij de nieuwe vering vinden de banden behoorlijk goed grip en heb je ook een goed gevoel over het gripniveau. Als je dan nog een versnelling hoger rijdt om de gasrespons iets te vertragen, heb je alles onder controle. Zeker omdat de MT-07 onderin genoeg koppel heeft om daarmee weg te komen. Fijn! Het is overduidelijk dat de MT-07 erop vooruit is gegaan. De Prince of Darkness is daardoor ook weer een klein stukje leuker geworden. Maar dat kun je natuurlijk zelf uitproberen, want de MT-07 staat nu bij je MotoPort Yamaha dealer klaar voor een proefrit…