Yamaha vlamt op de EICMA

Spetterende nieuwsshow op de motorbeurs

Als er één motormerk alle stoppen voor 2018 heeft losgetrokken, dan is het Yamaha wel. Met een keur aan nieuwe modellen en prototypes was Yamaha de onbetwiste smaakmaker van de Italiaanse show.

Yamaha Niken

Het meest spraakmakende nieuws van Milaan was zonder twijfel de nieuwe Yamaha Niken, een motorfiets met één achterwiel en met twee voorwielen en twee voorvorken, die elk over twee vorkpoten beschikken. Daar slaat de naam ook op, want Niken is Japans voor “twee zwaarden”. De voorvorken zijn met een “Ackerman”-kantelmechanisme aan elkaar verbonden zodat de motorfiets in de bochten gewoon kan overhellen, zoals elke gewone motorfiets. Doordat de motor echter door zijn dubbele voorwielen tweemaal zoveel rubber aan de straat heeft, is er veel meer feedback en grip voorhanden. Daardoor biedt de Niken volgens Yamaha een ongekende motorbeleving en een bijzonder groot vertrouwen, ook omdat deze motorfiets met zijn dubbele voorwielen ook over een dubbele set voor-remmen beschikt. We kennen het idee natuurlijk van diverse motorscooters, maar het is voor het eerst dat er nu een echte motorfiets met “Leaning Multi-Wheel”-systeem (LMW) wordt gebouwd, en dan nog wel een met een behoorlijk motorvermogen. De krachtbron van de Niken is immers afgeleid van de 847cc grote CP3 “crossplane” driecilinder motor uit de MT-09, die in die uitvoering in elk geval 115 pk levert. Uiteraard is het karakter van deze krachtbron aangepast aan deze speciale toepassing.


Agressief design

De Niken is ook qua design geënt op de futuristische “the Dark Side of Japan” vormgeving, met een agressief ogende neus waarin twee LED koplampen zitten. De Niken heeft een hybride frame uit staal en aluminium, dat uiteraard geheel nieuw ontworpen is voor deze unieke toepassing. De zitpositie is dusdanig gekozen dat de gewichtsverdeling 50/50 is, wat deze LMW-motorfiets de optimale wendbaarheid en stabiliteit verleent. De dubbele, aan de buitenzijde van de voorwielen geplaatste upside-down voorvorken zijn net als de achterschokdemper voorzien van verstelmogelijkheden voor de in- en uitgaande demping. De spoorbreedte is 410 mm. Dat is minder dan 460mm, waardoor het officieel een eensporig voertuig is. Dat betekent dat je voor deze motorfiets ook echt het A-rijbewijs nodig hebt. De Niken is verder voorzien van de nieuwste elektronische technologie, zoals YCC-T, Yamaha D-MODE, Cruise Control, Traction Control, Assist & Slipper Clutch en een Quick Shift Systeem.

Yamaha MT-09 SP en MT-09

Sinds Yamaha met “the Dark Side of Japan” een geheel nieuwe designrichting in is geslagen, zijn er meer dan 150.000 MT-machines verkocht. De MT-09 is verantwoordelijk voor een groot deel van die verkopen, mede dankzij de nieuwe generatie van dit model, die begin 2017 werd gelanceerd. Nu brengt Yamaha met de MT-09 SP een sportievere versie van deze scherp gelijnde naked bike. Deze mag zich verheugen op een nog strakkere wegligging dankzij een Kayaba upside-down voorvork, waarvan beide vorkpoten nu elk instelmogelijkheden voor de in- en de uitgaande demping hebben. Aan de achterzijde is de op comfort gerichte achterschokdemper van de standaard MT-09 vervangen door een volledig instelbare Öhlins monoschokdemper, waarvoor Yamaha zelfs andere veren in het accessoiregamma heeft. Zo kun je de vering aan je eigen gewicht aanpassen. De MT-09 is herkenbaar aan de exclusieve Silver Blu Carbon kleurstelling, blauwe wielen en blauwe stiksels op de naden van het zadel.

MT-07

De MT-07 is een van Yamaha’s meest succesvolle motoren ooit, met 80.000 verkochte motoren in vier jaar. Natuurlijk wil Yamaha dat graag zo houden en dus zorgt Yamaha dat deze bestseller bij de tijd blijft. Daarvoor is de MT-07 voor 2018 weer op scherp gezet met een nieuw design, dat aansluit op dat van de MT-09. Dat uit zich in een andere koplamppartij, die wordt geflankeerd door LED dagrijverlichting. De markante luchtinlaten lopen nu verder naar voren door, waardoor de voorkant in lijn is met de koplampunit. Het zadel is verlengd naar voren toe en is nog comfortabeler geworden. De achterkant is eveneens overgenomen van de MT-09. Op het technische vlak zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd. Zo werd de veer- en demperkarakteristiek van de achterschokdemper herzien en de veerweg op 130 mm gezet, terwijl de nieuwe monoschokdemper ook instelbare uitgaande demping kreeg. De voorvork kreeg eveneens een sportiever karakter, waardoor het weggedrag van de MT-07 naar een nog hoger niveau is getild.

Tracer 900 en Tracer 900GT

Voor 2018 heeft Yamaha de Tracer 900 gerestyled. Het kuipwerk kreeg een frissere look, het stuur werd wat smaller en de handkappen wat slanker. Dat is onder meer gedaan om er - in landen waar dat mag - nog gemakkelijker mee door de file te rijden. Daarnaast heeft Yamaha het comfort verbeterd met een nieuw zadel en een anders gevormde ruit, die met één hand verstelbaar is. Ook het achterframe is aangepast, zodat er nu beter koffers op passen. Die 22 liter koffers zijn standaard op het nieuwe GT-model, dat daarnaast ook is voorzien van een TFT-display, een quickshifter en cruisecontrole, die vanaf de vierde versnelling tussen de 50 en 180 km/h functioneert. Verwarmde handvatten zijn ook standaard, net als zwaardere vering, die met oog op extra belading is voorzien van een handafsteller voor de veervoorspanning.

XMAX 300

Ook Yamaha’s XMAX 300 is voor 2018 behoorlijk onder handen genomen. Deze sportieve scooter kreeg onder meer een beter zadel, een nieuw lcd-instrumentenpaneel en een geheel, nieuw ontwikkelde 300cc Blue Core motor, die zich kenmerkt door een beduidend lager brandstofverbruik. Het frame werd eveneens geheel nieuw ontworpen met oog op een sportiever rijgedrag en een betere wendbaarheid.

Ténéré 700 World Raid Prototype

Vorig jaar toonde Yamaha op de motorbeurs van Milaan al een conceptidee van een nieuwe allroad, die de door velen geliefde XT660Z Ténéré moest gaan vervangen. En dat idee zag er indrukwekkend uit. Het was een ruige machine die er uitzag alsof je er de Dakar rally mee zou kunnen rijden, wellicht zelfs een tikkeltje te ruig om voor allroad door te gaan. Alhoewel, de eerste XT600Z was ook afgeleid van een Dakar-deelnemer en die ruige inborst was nou net de basis van het succes, een eigenschap die velen een beetje missen in de allroads van nu. Zij zullen zeker gecharmeerd zijn van Yamaha’s doorontwikkelde concept, dat nu de naam Ténéré 700 World Raid draagt. Hij ziet er enorm af uit en maakt nog steeds een bijzonder ruige indruk, maar wel met een iets lager en vooral breder zadel, dat hem geschikt maakt om ook lange afstanden over de weg af te leggen. Ook de ergonomie van de tank en de carbonfiber zijpanelen lijken goed afgestemd op het dual purpose gebruik.

Crossplane

Voor de aandrijving heeft de Ténéré 700 de 698cc CP2 aandrijfunit van de MT-07 en de Tracer 700 onder de framebuizen. Dit 75 pk sterke tweecilinder crossplane blok is niet alleen lekker licht en compact, maar het heeft zich ook bewezen door zijn enorme souplesse en levendigheid. Of het blok ook qua tuning gelijk is, maakt Yamaha nog niet bekend, denkbaar is dat het focus met oog op zwaardere offroad mogelijkheden wat wordt verlegd naar trekkracht bij lagere toerentallen. Daarvoor is in elk geval wel een sterker frame ontwikkeld. Dat is voorzien van een dikke upside-down voorvork en spaakwielen, waarbij het voorwiel weer een echte 90/90-21 offroad maat heeft. Om gewicht te besparen zijn de zijpanelen, voorspatbord en de staartsectie geheel van carbon. Het windscherm is voorzien van vier projectorlampen, zoals dat ook op de Dakar-machines het geval is. De Ténéré 700 World Raid is officieel nog een prototype. Deze gaat komend jaar op wereldtour met diverse professionele rijders, dan pas komt er een definitieve versie.


XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition

De Yamaha XT1200 Super Ténéré is al jaren een van de meest comfortabele en veelzijdige allroads op de markt. Een motor die zeer populair is bij echte kilometervreters, waaronder wereldreiziger Nick Sanders. Met behulp van zijn inbreng is er een speciale “Raid Edition” tot stand gekomen, die inmiddels ook al door hem aan de tand is gevoeld. Basis voor deze Raid Edition is de luxueuze XT1200ZE. Deze is standaard al voorzien van een cardan, een elektronisch veersysteem, een 23 liter brandstoftank, een handmatig verstelbaar zadel en dito ruit, het Unified Braking System en van diverse elektronische hulpmiddelen als Traction Control, Cruise control en de bekende Yamaha D-MODE. Als extra uitrusting krijgt de Raid Edition twee aluminium koffers met 37 liter inhoud en “aanknopingspunten” voor extra bagage. Een hogere ruit zorgt voor nog meer protectie, terwijl twee mistlampen het zicht en de zichtbaarheid bij slecht weer verbeteren. De Raid Edition heeft bovendien een standaard carterbescherming, carbon zijpanelen en een nieuwe kleurstelling.