DE KAWASAKI Z900RS MODERN RETRO

De nieuwe Z900RS

In de jaren zeventig was de Kawasaki Z1 “the bike to have”. Het was de ultieme superbike. De nieuwe Z900RS laat deze tijden herleven met een moderne interpretatie van de superbike van toen.

De Kawasaki Z1 zette in de jaren zeventig nieuwe maatstaven op het gebied van prestaties en stijl. De motor was dermate populair, dat de naam Z1 nog steeds met bewondering en passie wordt uitgesproken. Menig motorliefhebber zou er maar wat graag één hebben. Aan die wens komt Kawasaki tegemoet met de Z900 “Retro Sport”. Een motor die veel meer is dan gewoon een retro-bike. De Z900RS combineert de klassieke stijlelementen van vroeger met state-of-the-art technologie en een sublieme afwerking. Zo heeft de Z900RS bijvoorbeeld de prachtige teardrop tank en het duck-tail kontje van de Z1, maar daaronder huist een hypermodern trellis frame. De klassieke, ronde koplamp met chroomrand is voorzien van LED verlichting, terwijl ook het LED-achterlicht de lijnen van de Z1 volgt. De Z900RS staat op lichtmetalen wielen met dunne spaken, die herinneren aan de spaakwielen van weleer. Dat doen ook de torpedovormige tellerbehuizingen, waarin een analoge snelheidsmeter en toerenteller zitten, met daartussenin een multifunctioneel display waarin je onder meer een brandstofmeter, een temperatuurmeter, een eco-rijstijlindicator en een versnellingsindicator vindt. En wat ook opvalt, is dat bijna alle slangen en leidingen dusdanig zijn weggewerkt, dat het prachtig gestylde motorblok met zijn Z1-achtige koelvinnen optimaal tot zijn recht komt.

Sound engineering

Kawasaki heeft in de loop der jaren niet alleen faam verworven voor het hoge prestatieniveau van zijn motoren, maar ook om het motorgeluid dat de echte motorfanaat kippenvel bezorgt. En geloof het of niet, de Z900RS doet daar nog schepje bovenop.
Voor het eerst heeft Kawasaki speciale sound engineers ingeschakeld om een uitlaat te ontwikkelen die naast schone uitlaatgassen en goede motorprestaties ook zorgt voor een adembenemende, diepe grom waar je haren van overeind gaan staan. Dat wordt gecombineerd met een uiterlijk dat precies de juiste balans treft tussen een klassiek motorontwerp en een hedendaagse stijl. De uitlaatpijpen zijn daarbij dubbelwandig uitgevoerd om verkleuring te voorkomen, terwijl de vorm heel puur en clean is gehouden.

Karakter

Bij de nieuwe Kawasaki ligt alle aandacht op stijl, karakter en een stressvrije motorbeleving. Daarop is ook het karakter van de uit Kawasaki’s sportieve naked, de Z900, afkomstige viercilindermotor nauwkeurig afgestemd. Het motorblok heeft een andere tuning gekregen waardoor de motor nog meer koppel heeft gekregen in het lage- en middentoerengebied. Een Keihin injectiesysteem met dubbele gaskleppen zorgt daarbij voor een directe, maar uiterst beheersbare dosering van het motorkoppel van 98,5 Nm, dat zijn maximum al bij 6.500 tpm bereikt. Dat geeft aan dat de Z900RS de rijder trakteert op een flinke dosis smeuïge trekkracht van onderuit. Je zult dan ook merken dat deze Z900RX heerlijk gemakkelijk van zijn plek komt en zeer rustig en comfortabel kan cruisen, maar wel met behoud van het echte “Z”-karakter. Dat merk je meteen als je de motor hoger in de toeren doortrekt. Dan spuugt de Z900RS vuur met zijn zeer levendige topvermogen van 111 pk @ 8.500 tpm. Dat alles wordt bewaakt door een in twee standen instelbaar Kawasaki Traction Control-systeem (KTRC) en een assist-slipperclutch, die borg staat voor een lichte bediening en voor maximale stabiliteit bij het terugschakelen.

Instelbare ergonomie

Wanneer je met een Retro-Sportmotor onderweg bent, wil je lekker genieten van het motorgeluid en van de omgeving. Daarbij hoort een ontspannen zit en een gemakkelijk stuurgedrag. Ook daar gooit deze Kawasaki hoge ogen. De zithouding is zeer relaxt, met een gebogen stuur dat naar de rijder toekomt. De stuureinden zijn in rubber gevat, zodat je geen hinderlijke trillingen zult ervaren. De voetsteunen zijn relatief laag en ver naar voren geplaatst. Dat geeft een gemakkelijke, rechte zitpositie, waarbij de smal toelopende vorm van de 17-litertank zorgt dat je ook goed met de voeten bij de grond kunt. De standaard zithoogte is 835 mm, eventueel is er ook een 35 mm lager ERGO-Fit zadel leverbaar. En natuurlijk zijn de rem- en koppelingshendel in vijf standen verstelbaar, zodat je de hele ergonomie perfect naar jouw wensen kunt afstellen.

Prettig wegcontact

De comfortabele zitpositie geeft het ideale uitgangspunt om met speels gemak door de stad te sturen of om lekker over bochtige
buitenwegen te knallen, zeker omdat de nieuwe Z900RX ook nog zeer licht en precies stuurt. Dat komt onder meer omdat Kawasaki de nieuwste analysesoftware voor de ontwikkeling van het rijwielgedeelte heeft gebruikt. Dat bestaat uit een zeer modern trellis frame met een aluminium swingarm. Het geheel wordt afgeveerd met een zijwaarts geplaatste, instelbare KYB monoschokdemper en een KYB Upside-down voorvork met instelbare in- en uitgaande demping. Hoogwaardige vering dus, waardoor je niet alleen een zeer comfortabel wegcontact ervaart, maar ook geniet van een heldere feedback en een uitstekende stabiliteit. Daarvan profiteer je vooral wanneer je met hoge snelheid over bochtige wegen knalt, zeker als je daarbij flink gebruik maakt van de indrukwekkende remkracht van de radiale vierzuigerremtangen!  

True Spirit

De nieuwe Kawasaki Z900RS toont hoe de legendarische Z1 eruit had gezien als Kawasaki in de jaren zeventig over de technologie van nu had beschikt. Het is een hypermoderne motor die een supergemakkelijk rijgedrag koppelt aan opwindende, maar beheersbare prestaties en een flinke vleug nostalgie, zonder oubollig te worden. Veel dingen zijn in 2018 immers beslist beter dan “vroeger”. Dat kun je zelf constateren bij een MotoPort Kawasaki dealer. Ga de Z900RS bekijken en leer hoe de toekomst van retro eruitziet.

Z900RS Café

De Kawasaki Z900 “Retro Sport” combineert moderne techniek met de nostalgische vormgeving. Met de Z900RS Café racer zet Kawasaki dit concept nog verder door, met een knipoog naar de zelfbouw racers van toen. Dat zie je vooral aan de prachtige, bolle “bikini” – tophalf, die net als de motor zelf in een uitdagende, klassiek ogende groen/witte kleurstelling is gespoten. Achter de kuip is een laag stuur op de kroonplaat gemonteerd, waardoor je als rijder vanzelf in een meer sportieve, voorovergebogen zitpositie terecht komt. Onder de klassieke lijnen huist verder hetzelfde 111 pk sterke viercilinderblok, eveneens met een in twee standen instelbaar Kawasaki TRaction Control-systeem (KTRC) en een assist-slipperclutch.