Ik ben Wie ik ben

Tinka Klaver

Ze is 1.64 m en rijdt een lekkere vlotte Yamaha Tracer 900 GT met panter-print. Want met de meute mee, dat is niets voor Tinka: “Ik ben wie ik ben. Deal with it!”

 

De 25-jarige Tinka Klaver werkt in Amsterdam, in de beveiliging van een Ziekenhuis. Daarvoor rijdt ze dagelijks van de kop van Noord-Holland naar Amsterdam, door de enorme verkeersdrukte.
Met de auto kost dat uren, met het OV niet minder. De motor is een ideale oplossing: “Dat was één reden om motor te gaan rijden”, vertelt Tinka bij een kop koffie in de showroom van MotoPort Hippolytushoef. “Het is veel sneller dan het OV en de auto en je kunt een motor gratis op de stoep parkeren. Dat is reuze praktisch. Daarnaast leek het me ook wel leuk om motor te gaan rijden.”

Trainingen

In April 2015 hakte Tinka de knoop door en haalde ze het A2-motorrijbewijs, waarna ze een Kawasaki Ninja 300 kocht. Daarmee reed ze door weer en wind naar haar werk: “Daar leer je veel van, bijvoorbeeld wat voor motorkleding je nodig hebt. Je merkt bijvoorbeeld dat je echt een helm met zonnevizier nodig hebt met de lage zon ’s morgens en ’s avonds. Nu rijd ik met een leren pak in de zomer en Gore-Tex als het slecht weer is. Daarnaast heb ik nog elektrisch verwarmde kleding, Dat is lekker comfortabel”. Haar rijkunsten stegen in de loop der tijd ook naar een hoger niveau, maar niet alleen door ervaring: “Een vriend van mijn ouders had een rijschool en gaf voortgezette rijopleidingen. Daar heb ik veel trainingen gevolgd. Circuittrainingen, bergtrainingen, opfristrainingen… Het heeft veel geholpen. Ik ben een keer door de wind van een vrachtwagen de berm in gereden. Als ik dat niet had geoefend, was ik gevallen. Op heel slecht wegdek voel ik me ook veiliger, gewoon omdat ik weet hoe ik ermee om moet gaan. Een cursus is zeer de moeite waard. Het is daarnaast enorm leuk om te doen, ook omdat je nieuwe mensen leert kennen.”

Verlaagd

In twee jaar tijd reed Tinka 32.000 km, grotendeels woonwerk-kilometers, 86 km per dag. Het werd daarom zoetjesaan tijd voor een nieuwe motor, maar ditmaal een vol-vermogen versie. Daarvoor moest ze opnieuw examen doen: “Nu is dat gemakkelijker. Als je code 80 hebt kun je je rijbewijs na twee jaar gewoon inwisselen, maar ik moest nog opnieuw examen doen. Dat kostte me 600 euro extra.” Met het A-rijbewijs op zak toog Tinka naar MotoPort Hippolytushoef voor een Yamaha Tracer 900 GT, hoewel die voor haar best hoog was: “Ik ben maar 1.64 lang. Maar Eelco en Dirk van MotoPort Hippolytushoef wisten dat je de Tracer kon verlagen. Ik heb een lager zadel en een ander linksysteem, verder zijn de vorkpoten iets verder door de kroonplaten gestoken, zodat de voorkant ook wat zakt. Daarnaast heb ik verhoogde schoenen aangeschaft. Waarom al die moeite? Ik wilde deze motor en dan komt die er ook. Ik betaal zelf, dus ik bepaal zelf. Niks houdt me tegen!

Wrappen

De vormgeving van de Tracer viel in de smaak, maar de kleurstelling niet: “Ik vond de standaardkleuren niet mooi, maar ik moest en zou die motor hebben. Dan moet je zelf een oplossing verzinnen om hem naar je zin te maken. Hij was matzwart, daarover heeft Frans Slot van de Zeeman reclamegroep een wrap met panterprint gemaakt. Kost een honderdje of acht, maar dan heb je ook wat aparts. Bovendien is het voordeel dat je de wrap er ook ooit af kunt halen, als je er genoeg van hebt of als je de motor wilt verkopen. Als je hem laat spuiten, is het net een ex-schademotor. Hij is dan niet origineel meer en dat vermindert de waarde. Met wrappen heb je dat probleem niet, bovendien beschermt de originele lak. Het is erg leuk, ik heb er veel bekijks mee. Het springt er een beetje uit, maar niet extreem. Mensen vinden heel tof, dat het bij me past. Ik ben nu eenmaal wat uitbundig, ik laat graag zien wie ik ben, als het maar subtiel is. Ik wil niet met de meute mee. Ik ben wie ik ben. Het is mijn motor en ik voel me prima als ik ermee rij. Vind wat je vindt...”

Sportiever

Tinka rijdt de meeste kilometers naar haar werk, maar soms maakt ze ook lange trips: “Niemand in mijn omgeving rijdt motor en ik rij al veel, dan ga je niet zo gemakkelijk in het weekend op pad. Maar een paar keer per jaar maak ik een grote trip naar het buitenland, naar Oostenrijk of het Zwarte Woud. Ik vind het daar leuker rijden dan in Nederland. Over twee jaar ga ik met een paar vrienden naar de Noordkaap, dat zijn we nu aan het voorbereiden. Ik weet niet of ik dat nog met deze motor doe. Die staat nu al op 12.000 km, over twee jaar gaat hij richting de 40.000. Misschien wil ik dan weer iets sportievers.

Ik mis de rijeigenschappen van de Ninja een beetje, aan de andere kant bevalt het toercomfort van deze motor me wel. Als ik ooit de plek en het geld heb, wil ik een Tracer en een sportieve Kawasaki erbij...”