SPORTIEF TOEREN MET KAWASAKI

Kawasaki Ninja 1000SX

De tijd dat het sportieve toersegment flink bedeeld was, hebben we ondertussen achter ons gelaten. Gelukkig zijn een aantal merken hierin nog wel actief. Zoals Kawasaki, dat met de gloed nieuwe Ninja 1000SX een van de laatsten der Mohikanen in het segment voert. Ons oordeel over de flink vernieuwde sportieve toermachine van Kawasaki was zeer positief, maar wat vindt de lezer van deze imposante machine uit Japan? Om daar een antwoord op te krijgen, reden we met een achttal lezers door de prachtige Achterhoek en Twente, waarbij de Kawasaki Ninja 1000SX eens flink aan de tand gevoeld kon worden. Aanvankelijk stond Spanje in de planning als testlocatie, maar de corona crisis gooide helaas roet in het eten. Daarom gingen we met een kleinere groep dan normaal maar wel volledig corona-proof op pad. Na een korte uitleg over alle features van de nieuwe Kawasaki was het de hoogste tijd om op pad te gaan.

“Veel waar voor je geld”

Albert de Vries

Leeftijd: 53

Beroep: medewerker financiële administratie

Rijbewijs sinds: 1993

Eigen motor: Honda Africa Twin Adventure Sports

Beoordeling: ★ ★ ★ ★

Vergeleken met mijn eigen motor was de zithouding wel even wennen. Het gaf een wat opge-vouwen gevoel. Tijdens het rijden is het mogelijk om van rijmodi te wisselen, maar dat vergt wel wat aandacht, dus is naar mijn mening niet aan te raden. Hetzelfde geldt voor het verstellen van de ruit. Dat lukt eigenlijk alleen als de motor stilstaat. Het motorblok en de versnellingsbak zijn echt klasse. Het blok is op elk toerental te rijden en zo goed als zonder trillingen. De versnellingsbak schakelt heerlijk licht. Wil je terug naar legale snelheden?
Geen probleem met de remmen die gemonteerd zijn. Verder is de uitrusting erg compleet. Zoals de cruise control. Daarmee kun je je rechterhand eens van het stuur halen.
Ik merkte dat ik behoorlijk op mijn handen leunde. Zeker als het niet heel hard gaat is de druk op de polsen behoorlijk en moest ik echt af en toe even een stuurhelft loslaten. De koffers die aan de SX zitten vind ik echt top. Ze zitten mooi dicht tegen het frame en de uitlaat zit er onder waardoor je maximale ruimte in de rechterkoffer hebt. Geen uitsparing zoals bij veel allroads wel het geval is. Verder bouwen ze niet breed, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je onderweg ergens per ongeluk tegenaan rijdt of dat je ergens niet tussendoor past. Zo goed als de Ninja 1000 SX eruitziet, zo goed rijdt hij ook. Strak, stabiel en toch comfortabel. Wel denk ik dat je niet al te lang moet zijn om het er lang op uit te kunnen houden. De vering is stevig, maar niet oncomfortabel hard. De veerweg is wel wat kort, waardoor de hoe-veelheid Nederlandse verkeersdrempels echt irritant was. Het zadel is prima. Tijdens de rit heb ik totaal niet de neiging gehad te gaan verzitten vanwege het zadel. Dit heeft Kawasaki bij de Ninja goed voor elkaar.

Een bijzonder fijne motorfiets, waarbij je veel waar voor je geld krijgt.

 

“Voldoende power”

Kris Kramer

Leeftijd: 40

Beroep: account manager

Rijbewijs sinds: 2003

Eigen motor: KTM 1290 Super Duke GT

Beoordeling: ★ ★ ★ ★

De motor voelde meteen vertrouwd, zowel met optrekken, met remmen als in de bochten. Uiterlijk is hij erg strak, hij lijkt een beetje op de H2R. Hij voelt licht aan en het blok is erg rustig en soepel. Een typisch Kawablok: tot 7.000 toeren rustig en daarna gaat hij er vandoor. In de lage toeren is de motor zeer vergevensgezind, elke versnelling wordt goed opgepakt en hij pakt mooi op uit de bochten. Alles is goed bedienbaar en bereikbaar, het display is overzichtelijk en duidelijk. Het kuipruitje werkt goed, er is voldoende bescherming en toch heb je nog een beetje rijwind. De spiegels geven goed zicht, de demping van de motor is comfortabel en de remmen zijn sterk, maar goed te doseren. De verstelbare vering is gemakkelijk te bereiken tijdens het rijden. Goede zithouding, maar helaas is het zadel aan de zachte kant voor langere ritten. De voetsteunen zijn met rubber bekleed en hierdoor heb je wat demping op de voeten, echter met schakelen kun je wat weerstand ondervinden als je je voet wilt positioneren. Zelf ben ik 1,93 meter lang, ik merk dat mijn knieën iets te veel hoek hebben. Al zal dat ook iets persoonlijks zijn. De cruise control werkt prima. De up/down quick shifter werkt ook goed, maar persoonlijk merk ik dat down weinig gebruikt wordt. Het is uiteindelijk toch fijner om meerdere ver-snellingen tegelijk naar beneden te kunnen gaan. Inhalen in zes is geen probleem, de motor is uiter-mate geschikt voor een lange tour (mits het zadel aangepast wordt). Hij is ook zeker geschikt voor de sportieve rijder.
De motor beschikt tevens over een functie lean angle, al kijk ik persoonlijk niet naar mijn display in een bocht. Daarentegen kun je ook zien wat je maximaal behaalde lean angle is, waar je ook na de bochten op een veilige manier naar kunt kijken.

Kortom, een sportieve toermotor met voldoende power, een echte allemansvriend.

“Serieuze Sport/Toermachine”

Rob Peeters

Leeftijd: 43

Beroep: technisch ontwikkelaar Rijbewijs sinds: 2010

Eigen motor: Yamaha FJR

Beoordeling: ★ ★ ★ ★ ★

De middag startte met een schitterend zonnetje. De groene metallic lak van de Ninja 1000SX sprankelt je dan ook tegemoet. Op het eerste oog moet je goed kijken wat de verschillen zijn met de Z1000SX. Wat mij direct opvalt is het ontbreken van de dubbele uitlaat, dat maakt de motor  visueel toch minder ‘dik’. Al vrij snel na het rijden van de eerste kilometers voelt de motor vertrouwd aan, reageert goed op het gas en remt en schakelt zonder aarzelen. Het dashboard is ondanks de zon goed afleesbaar. De zithouding waar ik als woon-werkrijder kritisch op ben, is boven verwachting comfortabel. Kniehoek, pols- en schouderbelasting waren prima in orde, na twee uur rijden nauwelijks verzuurd. Dat is ook wel te danken aan de vering die ook op slecht wegdek prima reageert. Misschien voor de sportieve rijder te soft. De vernieuwde buddyseat is duidelijk zachter dan die van zijn voorganger. Het is natuurlijk heel persoonlijk of je dat wel of niet fijner vindt, maar voor mij is het een welkome verbetering. Wat hinderlijk was zijn de koffers. Deze zijn netjes geïntegreerd maar maken een hinderlijk rammelgeluid. Toen ik bij een stoplicht moest remmen was mijn eerste gedachte “ligt er een remschijfslot los in de koffer?”, maar dat was niet het geval. Wat zeker een pluspunt van deze motor te noemen is, is het soepele motorblok.
Over het gehele toerengebied is de motor zonder tegen stribbelen aanspreekbaar. Een keer één of twee versnellingen te hoog zitten, geen probleem. Deze motor laat zich niet gek maken. De quick shifter is daarbij een leuke toevoeging, al stopte deze er na een uurtje rijden mee. Na de tankstop leek deze het overigens wel weer te doen.

Al met al ben ik heel positief over deze motor en mede gelet op de gunstige prijs is het een  serieuze sport-/toermachine.

“Nodigt uit tot rijden”

Jelle Noordsij

Leeftijd: 28

Beroep: projectleider

Rijbewijs sinds: 2019

Eigen motor: Yamaha FZ8 Fazer (2011)

Beoordeling: ★ ★ ★ ★

De Kawasaki Ninja 1000SX, als je hem zo ziet staan zonder koffers zou je niet zeggen dat het een toer motor is. Hij ziet eruit als een sportmotor zoals dat eigenlijk hoort bij een Ninja. Als je erop gaat zitten zit je, licht voorover gebogen, toch opvallend rechtop.
Ik meet 1,83 meter en kan goed met mijn voeten bij de grond, als ik mijn voeten op de stepjes zet is de kniehoek ontspannen. Bij het manoeuvreren voelt hij wat zwaar aan, maar zodra je wegrijdt is dit gevoel direct verdwenen. Vanuit stilstand stuurt de Kawasaki opvallend licht, dit geeft direct een heel vertrouwd gevoel. Al bij lage toeren levert de motor flink wat vermogen, wat het aantrekkelijk maakt om sportief te rijden. De quick shifter is hierbij ook echt een uitkomst. Hoewel dit alleen voor het opschakelen geldt, want zo soepel als het opschakelen gaat, zo zwaar gaat het terugschakelen. Dan prefereer ik de heel licht werkende koppeling. Het is tijdens de test schitterend weer met weinig wind, het ruitje staat in de laagste stand en biedt voldoende bescherming. Het TFT-scherm geeft alle informatie die je nodig hebt, als je dat leuk vindt kun je ook zaken als lean angle, trip-tijd en brandstofverbruik aflezen.

Kortom, een fijne en comfortabele motor om rustig mee te toeren, maar je merkt dat ’ie toch liever heeft dat je de snelheid een beetje opvoert. Ik ben toch wel heel benieuwd hoe hij in het buitenland (bijvoorbeeld Spanje) zou rijden.