READY TO DOMINATE AGAIN

KAWASAKI Z900

De Kawasaki Z900 is de onbetwiste koning van ‘Value for Money’. Hij combineert het rijwielgedeelte én de prijs van een zeshonderd met de power en prestaties van een duizend. Een recept waarmee ook de nieuwe Z900 de middenklasse van de Naked bikes zal blijven domineren.

 

De Kawasaki Z900 is heer en meester. En dat blijft zo, want Kawasaki heeft de Z900 voor 2020 weer op scherp gezet met een aantal doelgerichte detailwijzigingen. Natuurlijk is het onmiskenbare Sugomi-design weer getweakt. Dat zie je onder meer aan de scherpere en agressiever ogende koplamp en zijpaneeltjes, terwijl het voorspatbord nu een nog betere windgeleiding biedt. De verlichting maakt nu rondom gebruik van LED-techniek, waarbij het achterlicht nog steeds de kenmerkende ‘Z’ vorm heeft. De vormgeving wordt vervolmaakt door het nieuwe en zeer overzichtelijke 10,9 cm TFT-kleurendisplay met smartphone-connectiviteit. Via de iPhone-app ‘Rideology the app’ kun je eenvoudig met de Z900 communiceren en kun je naast voertuiginfo een gelogde route bekijken.

In balans

Ook het rijwielgedeelte van de nieuwe Kawasaki Z900 staat op een hoger niveau. Zo is het frame bij het scharnierpunt van de achterbrug verstevigd. Daar is de veer- en dempingskarakteristiek van voor- en achtervering nauwkeurig op afgestemd. Dat verleent de nieuwe Z900 nog stabielere en scherpere stuureigenschappen. De geometrie en de afmetingen van de Z900 zijn verder gelijk gebleven. Toch voelt ‘ie compleet anders aan.' Dat komt onder meer door het hoge zadel, dat in Europa nu standaard op de Z900 is gemonteerd. Ook zijn de voetsteunen ten opzichte van het zadel een tikkie naar achteren geplaatst, zodat je licht voorover moet buigen om het stuur vast te pakken. De driehoeksverhouding stuur, zadel en voetsteunen is daardoor veel beter in balans. Een andere reden is dat Kawasaki de Dunlop Sportmax D214 heeft vervangen door de Dunlop Sportmax Roadsport 2, een sportieve band van de nieuwste generatie. Dat maakt veel verschil, zelfs op de wegen van een koud en nat Girona stuurt deze band lekker en blijft de Z900 onder alle omstandigheden mooi neutraal, met de wendbaarheid van een kolibrie.

Ride modes

Motorisch heeft Kawasaki de nieuwe Z900 eveneens naar een hoger plan getild. Met name als het gaat om de reinheid van de uitlaatgassen. Die voldoen nu aan de Euro 5-emissienormen, dankzij een grotere katalysator en een nieuwe lay-out van het uitlaatsysteem. De inwendige constructie van de voorkamer van de demper is gewijzigd, waardoor er nu een meer volumineuze sound uit de uitlaat klinkt tijdens het starten, stationair draaien en vooral wanneer je aan het gas draait. Daarnaast is ook de elektronica uitgebreid. De Z900 heeft nu drie rijmodi (vier als je de RIDER-modus meetelt). Daarbij biedt de Z900 de optimale combinaties tussen Full en Low power (55% circa 69 pk) en de drie standen van de KTRC-tractiecontrole (4 als je uitschakelen meetelt). Bij full-power levert de nieuwe Z900 een piekvermogen van 125 pk bij 9.500 tpm en een maximum koppel van 99 Nm bij 7.700 toeren per minuut.

Lineair

Het karakter van de nieuwe Z900 mogen we uitproberen op de bergwegen rond Girona. De eerste bergpas die we voor onze kiezen krijgen, is ontzettend smal, met krappe bochten en asfalt van het type lappendeken. Het deert de Z900 helemaal niet. De Z900 vreet de bochten sneller dan koekiemonster z’n trommel leeg heeft. Het is daarbij opmerkelijk hoe goed de oneffenheden door de vering worden geabsorbeerd. Op geen enkel moment voelt het oncomfortabel aan. Ook de uitgesmeerde powerband komt onder deze omstandigheden perfect tot z’n recht. De rechte stukken zijn kort genoeg om alles in tweede versnelling te kunnen doen, maar met hetzelfde gemak kan de route in 3e of zelfs 4e versnelling worden gedaan. Ik betrap me er zelfs op dat ik meer dan eens in 2e of 3e versnelling wegrijd. In 6e versnelling kan de Z900 worden afgeknepen tot 1.500 toeren per minuut, waarna de motor zonder zich te verslikken mooi lineair z’n vermogen opbouwt. Maar het is lekkerder om de motor flink te laten huilen en pas hoog in de toeren te schakelen. Dat doet de bak nauwkeurig en direct. Ook de remmen zijn prima: ze grijpen goed en betrouwbaar aan, geven een goede feedback in het hendel en bieden een uitstekende remvertraging.

Koning

De nieuwe Z900 is de onbetwiste koning in het naakte middenklasse-segment, zeker als het gaat om Value for Money. Hij is mooier, beter en fraaier en biedt veel extra’s, zoals een TFT-kleurendisplay met smartphone-connectiviteit, instelbare tractiecontrole en meerdere rijmodi, LED-verlichting rondom, betere Dunlop Roadsport 2 banden en een verstevigd frame met aangepaste vering. Dat alles voor € 10.499,-, dat moet het koopje van de maand zijn! De 70 kW-versie, die voor het A2-rijbewijs mag worden teruggetuned naar 35 kW, staat voor slechts € 10.199,- bij de MotoPort Kawasaki dealer!