NTS-RW RACING GP

MOTO2-TEAM MET NEDERLANDSE ROOTS

Het valt niet mee om in de GP-racerij competitief mee te draaien. We mogen dan ook trots zijn op NTS-RW-Racing GP, een Nederlands team dat onze driekleur met Rotterdammer Bo Bendschneyder in de Moto2 verdedigt. Teambaas Jarno Janssen vertelt er meer over.

De 44-jarige Jarno Janssen is een raceliefhebber in hart en nieren. Zelf reed hij 45 GP’s en was hij 2,5 jaar actief in de 250 cc-klasse, waarna hij overstapte naar het WK-Supersport. In 2006 werd hij teammanager bij het team van Arie Molenaar: “Dat heb ik gedaan tot 2010. Daarna werd het team overgenomen door RW-Racing GP, het huidige NTS RW Racing”, vertelt Jarno, die ooit het instituut voor autobranche en management (IVA) in Driebergen heeft gedaan en dus de nodige manager-skills heeft geleerd. “Vanaf 2013 ben ik daar als teammanager gaan werken. Ik denk wel eens, hoe zou het zijn gelopen als ik andere keuzes had gemaakt? Maar je doet toch wat je hart je ingeeft. Je doet waar je je goed bij voelt.”

Betrokkenheid

RW staat voor Roelof Waninge, de Nederlandse oudeigenaar van een aantal DAF-dealerschappen in het noorden van Nederland. Een man met een groot hart voor de racerij, ooit ook de persoonlijke sponsor van Jarno: “Ik zat bij de IVA bij zijn zoon in de klas. Zo zijn we in contact gekomen. In 2011 heeft hij het team van Molenaar overgenomen, vanaf 2013 heb ik me weer aangesloten en manage ik het team.” Het valt echter niet mee om een Nederlands team te runnen: “Racen leeft in Spanje en Italië veel meer. Hier is het afhankelijk van het succes. Wij zijn een chauvinistisch volk. Wij willen graag juichen met onze helden, maar als ze niet naar verwachting presteren, verliezen we snel de interesse. Het is daardoor in mindere tijden lastig om sponsors te vinden en om enthousiaste mensen aan te trekken. Het is mijn taak om de juiste mensen op de juiste plek neer te zetten. Dat is gelukkig wel gelukt. Daarnaast heb ik nog een verschrikkelijke taak: 24 maal per jaar moet ik zestien mensen, die overal vandaan komen, naar de juiste plek bij een circuit vliegen. Dat moet voor de Europese races dan ook nog binnen een zeer beperkt budget. Dat kost veel tijd.”

Winnen

Met een professioneel team en een talentvolle coureur als Bo Bendschneyder is het fundament gelegd voor een succesvolle racecompetitie. Toch kwam dat er in 2019 nog niet helemaal uit: “De verwachtingen waren hoog, maar onze doelstellingen hebben we niet gehaald. Dat is lastig voor iedereen. Maar we zitten ne eenmaal in een erg competitieve sport en je racet tegen de 30 beste Moto2-rijders van de wereld. Het is uitzonderlijk dat er een Nederlander op dit niveau mee kan. We moeten echter een stap maken. De eerste drie ronden van een race zijn cruciaal. Kun je je handhaven of plekken goedmaken, dan hoef je die plekken niet zomaar meer af te geven. Na vier ronden nog plekken goedmaken, dat is bijna onmogelijk. Dat ligt aan de formule, waarbij we allemaal met dezelfde banden rijden. Die bepalen de snelheid. Na drie ronden zakt het gripniveau, daarna kun je geen snellere ronden meer rijden dan een ander. Je rijdt zo snel als de band toelaat. Daar zit ons pijnpunt. Daar moeten we beter worden.”

Techniek

Op het gebied van de techniek is er weinig te winnen. “De motorblokken zijn allemaal gelijk en worden verloot”, vertelt Jarno. “Ze zijn geseald, je kunt er niets aan aanpassen. Alleen de elektronica-afstelling en de uitlaten kun je veranderen. Maar ook de elektronica is dermate standaard, dat de mogelijkheden beperkt zijn. Het rijwielgedeelte biedt meer mogelijkheden, want dat is vrij. Er zijn vier fabrikanten. De grootste is Kalex, dan zijn er drie anderen waaronder onze fabrikant: NTS. Dat is een Japanse fabrikant die gespecialiseerd is in hightech metaalprocessen. Daar zijn we heel blij mee, want dat biedt mogelijkheden die anderen niet hebben. Zo hebben ze een uitlaatspruitstuk dat is geprint van magnesium, met een wanddikte van 0,3 mm. Normaal is dat 0,6 mm is. Ons spruitstuk is veel lichter. Het nadeel is dat het meer warmte naar het motorblok uitstraalt. Dergelijke dingen zijn belangrijk, omdat de motorblokken identiek zijn. Wie het meest efficiënt met het vermogen om gaat is spekkoper.”

Nieuwe doelen

Het is logisch dat NTS RW-Racing het komend jaar beter wil presteren dan het afgelopen jaar. “Dat is een must”, aldus Jarno. “Iedereen, die met dit project bezig is, heeft dat nodig om gemotiveerd te blijven, zowel het personeel als de sponsors. Het is lastig om te zeggen wanneer je van een geslaagd seizoen kunt spreken. We zitten liever elke race richting de top 10, waarbij we steeds wat kunnen opbouwen en verbeteren. Dat doen we liever dan een keer winnen en de rest van het seizoen slecht presteren, ook al haal je dan hetzelfde aantal punten. We willen met beide rijders een duidelijke sprong voorwaarts maken. Dat is lastig, want het is competitief. Er zitten 15 - 20 rijders binnen een seconde. Als je 0,2 - 0,3 seconden kunt winnen, win je wel 10 plekken. We hebben daarbij als voordeel dat we met een technologisch bedrijf als NTS samenwerken. Het nadeel is dat we dat met twee motoren doen, terwijl Kalex er 24 in de race heeft. Zij krijgen 12 x zoveel data om het rijwielgedeelte door te ontwikkelen. We hebben het laatste half jaar wel het dubieuze geluk gehad dat we door blessures met verschillende rijders hebben gereden. Daardoor konden we veel input verzamelen waarmee we de set-up kunnen verbeteren. Nu hopen dat we met Bo en met Jesko Raffin de weg naar de top weten te vinden!”