DE PERFECTE BALANS

Kawasaki Z650

Met zijn flitsende stuurgedrag en zijn reactieve paralleltwin zette de Kawasaki Z650 drie jaar geleden nieuwe maatstaven in de lichte naked-klasse. Nu zet de nieuwe, geperfectioneerde Z650 de concurrentie nog verder op achterstand. De Kawasaki Z650 is zonder meer een opvallende verschijning met zijn unieke Sugomi-design, dat naadloos aansluit bij de andere naked bikes van Kawasaki’s ‘Z’-familie.

Voor 2020 heeft ‘Team Green’ deze ontwerpfilosofie naar een nieuw niveau getild met een aangepaste neus, waarin de laaggeplaatste koplamp voor een lekker agressieve attitude zorgt. Ook heel fraai is het nieuwe dasboard. Bij dit duidelijk gestylde 10,9 inch kleuren TFT-scherm kun je zelf tussen een witte en een zwarte achtergrond kiezen, bovendien is dit dashboard voorzien van bluetooth connectiviteit. Via de Kawasaki Rideology App kun je daarmee de setup van je Z650 vanuit je luie stoel uitlezen en instellen. Verder zorgt de app dat je tijdens het rijden een bericht in het dashboard krijgt wanneer je wordt gebeld of een e-mail hebt ontvangen. Ook kun je GPS-route-informatie en voertuigdata loggen en op de Smartphone uitgelezen.

Balans

Door zijn comfortabele zit en zijn messcherpe stuurgedrag is de Kawasaki Z650 in korte tijd zeer geliefd geworden bij een breed publiek. De nieuwe Z650 bouwt voort op dat succes. Het zadel biedt nu een nog comfortabelere polstering voor de duopassagier, terwijl de nieuwe Dunlop Roadsport 2 banden een indrukwekkend gripniveau bieden. Dat merk ik vooral op de kustweg van Tossa de Mar richting het noorden. De weg is smal en bochtig, een kolfje naar de hand-vatten van de Z650, die het nodige gooi- en smijtwerk zeker niet schuwt! Je voelt dat deze Z650 perfect in balans is. De vering voelt sportief stug, maar weet de oneffenheden in het wegdek goed te absorberen. Bij hard remmen – en dat doet-ie als de brandweer - duikt de voorvork slechts lichtjes, zodat er genoeg reserves overblijven om hobbels te verwerken. Ook de instelbare achterschokdemper geeft geen reden tot klagen: de Z650 is te allen tijde stabiel, zelfs wanneer het voorwiel bij het omgooien van links naar rechts onder volle acceleratie het voorwiel even van het asfalt lift.

Pittig

Op de bergweg maakt de Z650 indruk met de pittige prestaties van de tweecilinder lijnmotor. Het overgrote deel rijden we in de tweede en derde versnelling, maar ook in de hogere versnellingen zou de twin je er wel doorheen trekken. Wil je echter echt lekker snel de bochten uitkomen, dan moet je de ‘naald’ zo rond de 6.000 toeren houden. De Z650 klinkt daarbij best lekker. Kawasaki heeft vastgehouden aan het concept van een 180° twin, omdat die een optimale balans biedt tussen karakter en souplesse. Voor 2020 is het blok wel licht aangepast, met oog op de Euro5 emissienormen. Zo kreeg het uitlaatsysteem een grotere katalysator en een kortere einddemper. Verder is ook de lengte van de uitlaatbochten ingekort en is de vorm aangepast voor een optimaal effect van de veranderingen. Daarnaast zijn de luchtinlaten van het luchtfilter en de gasklephuizen aangepast.

Soeplesse

De nieuwe Kawasaki Z650 combineert dus schone uitlaatgassen met optimale prestaties. Met 68 pk bij 8.000 toeren staat de nieuwe Z650 garant voor een opwindende, maar zeer goed doseerbare vermogensafgifte en een smeuïg koppel van 64 Nm bij 6.700 toeren per minuut. Belangrijker is dat het middengebied – daar waar je grotendeels rijdt – duidelijk sterker is geworden. Dat voel je. De Z650 gaat vlot van kiet, bovendien is het opmerkelijk hoe soepel het blok onderin is wanneer je er een toertempo op nahoudt. Meermaals merk ik dat ‘ie nog in tweede versnelling staat als ik wegrijd, waar de Z totaal geen moeite mee heeft. Ook door dorpjes tokkelen in 5e of 6e versnelling gaat de 650 prima af. De versnellingsbak is bovendien op geen foutje te betrappen. Opschakelen gaat ook zonder koppeling probleemloos en datzelfde geldt bij een enkel ‘tikkie terug’ voor het terugschakelen. De dubbele 300 mm wavedisks met Nissin tweezuigerremklauwen zijn prima op hun taken berust. Ze zijn uitstekend te doseren en je kunt ze met twee vingers bedienen.

Perfecte balans

Als je de Z650 in een paar woorden zou moeten omschrijven, dan slaat ‘perfecte balans’ de spijker aardig op z’n kop, juist omdat dit op alle vlakken van toepassing is. De Z650 is de perfecte balans tussen stabiliteit en lichtvoetigheid, de perfecte balans tussen comfort en sportiviteit, de perfecte balans tussen performance en rijdbaarheid en de perfecte balans tussen prijs en kwaliteit.

Waar voor je geld

de perfecte balans tussen prijs en kwaliteit. Het is de naked met het beste rijwielgedeelte in z’n klasse, uitstekende remmen en een krachtige 180° Twin, gecombineerd met de luxe van een premium motorfiets.

 

Met een prijskaartje van € 7.999,- durven we nu zelfs wel te stellen dat je met de nieuwe Z650 in dit segment het meeste waar voor je geld krijgt!