ADVENTURE LIGHT

TEST YAMAHA TÉNÉRÉ 700

EEN NAT ZANDPAD NORMALITER EEN NO-GO? MET DE YAMAHA TÉNÉRÉ 700 IS HET PARTY TIME. HET IS EEN HEERLIJKE, LICHTE NO-NONSENSE ALLROAD WAAR JE OVERAL MEE KUNT KOMEN!

 

De Ténéré 700 is een avonturier pur sang, waarmee je geen gravelpad hoeft te schuwen. Je ziet het aan zijn hele bouw: hij heeft een vlak zadel, een aluminium carterbeschermplaat en grote spaakwielen, achter 18 inch en voor 21. Het voorspatbord kan in hoogte versteld worden voor modderige omstandigheden. Hij heeft een halfhoog, doorzichtig rally-ruitje, dat doorloopt tot over de vier felle LED- projectielampen. Het TFT-dashboard daarachter is groot, goed afleesbaar en overzichtelijk en te bedienen via knoppen aan het stuur. Onderop het dasboard zit een knop waarmee je het ABS kunt uitschakelen wanneer je offroad gaat. Tractiecontrole ontbreekt, wat erop zit, heeft echt nut. Zoals een bevestigingsbalk boven het dashboard voor navigatie, handkappen, ruimte onder het zadel voor een slotje en spin-pilaartjes op het kontje. De gemakkelijk te bedienen zijstandaard heeft een grote voet voor zachte ondergrond. Aan alles is gedacht!

Ergonomie

Voor offroad rijden moet een motor smal zijn en goed aansluiten op de benen. Dat is prima voor elkaar bij de Ténéré. De brede, geribbelde voetsteunen geven goede steun en je kunt staand gemakkelijk bij het brede, conisch gevormde stuur. Ook zittend ligt het stuur lekker in de hand. De zit is comfortabel, met een ontspannen kniehoek. Rechts voel je het motorblok iets uitsteken, maar dat hindert niet. De zithoogte is standaard 875 mm, deze testmotor van Yamaha is voorzien van het Rally-pakket, met het 44 mm hogere Rally zadel. Voor mij een tikje hoog, maar geen probleem. Voor beginners zou ik het lagere zadel aanraden. Verder geen klachten over dit zadel. Het is smal, maar je zit er goed op achter het ruitje, dat verbazend effectief is.

Prestaties

De Ténéré is een motor waarmee je overal kunt en durft te rijden, omdat het vermogen er erg lekker uitrolt. De bekende 689cc CP2 aandrijfunit – waarvan ook een A2-uitvoering is - kreeg voor deze toepassing diverse aanpassingen voor een sterker middengebied en een directe respons. De vol vermogen versie levert 54 kW (73 pk) @ 9.000 tpm en een brede powerband: je kunt vanaf 2.000 toeren vlot en gecontroleerd wegtrekken, na 6.000 tpm geeft hij een lekkere boost en een fraaie roffel uit de Akrapovic sportuitlaat, eveneens uit het rally-pakket. Dat maakt hem heel veelzijdig: laag op de toeren, is het een gemakkelijke, rustige allemansvriend, maar trek je hem door in de toeren en dan is het een razendsnelle, sportieve motor, maar te allen tijde heel controleerbaar. De gasaanname blijft perfect, de bak schakelt soepel en de afstanden tussen de versnellingen zijn goed gekozen. Hij trekt altijd wel en gaat er zelfs bij 120 in de zes nog vlot vandoor, met 5.300 tpm op de klok. Zelfs bij 180 km/uur trekt de CP2-krachtbron nog lekker door. En dat terwijl de Ténéré ook nog behoorlijk zuinig is: 23 km per liter haal je met gemak, goed voor 350 km. Er mag overigens E10 in de 16-litertank en hij loopt zelfs op buitenlandse benzine met een octaangetal van 90 RON!

Wegligging

De Ténéré 700 laat zich heel gemakkelijk manoeuvreren, je kunt staand op de voetsteunen spelenderwijs door smalle weggetjes of gravelpaadjes sturen en het blijft stabiel voelen. Bij bochten op hoge snelheden blijft hij neutraal sturen en in scherpe bochten kun je hem perfect op het aansnijdpunt mikken, zonder dat hij wijd loopt. Ook als je remmend een bocht ingaat, merk je dat hij zich braaf laat platleggen. Het voelt vertrouwd, terwijl de Pirelli Scorpion Rally STR-banden toch een behoorlijk open profiel hebben. Ze hebben echter zat grip, zelfs in de regen!

Strak

De Ténéré 700 is een goed uitgebalanceerde machine. De gewichtsverdeling is 48% voor, 52% achter en de vering is stug en progressief genoeg om een goede feedback aan een goed absorptievermogen te koppelen. Op klinkerweggetjes voelt het wat stug, maar als je dan de Brabantse gravelpaden op stormt merk je ineens hoe strak de motor blijft. Hij vliegt over kuilen en bulten alsof ze er niet zijn en hij duikt niet eens heel hard als je flink in de ankers gaat. De dubbele, 282mm remmen – voorzien van Brembo zwevend gelagerde tweezuigerremtangen - zijn goed te doseren en bieden goede remkracht zonder dat ze al te fel worden.

Wereldfiets

De nieuwe Ténéré is een echte motor voor globetrotters. Deze allroad biedt een goede wegligging op straat en offroad, een enorm brede powerband voor alle rijstijlen en veel praktische details die je gaat waarderen als je ermee op pad gaat. Daarbij is hij ook nog heel vriendelijk voor de portemonnee: Hij staat voor slechts € 11.599,- bij MotoPort! Ga hem bekijken en maak een proefrit. Want met de Ténéré ligt avontuur echt binnen handbereik!