TESTDRIVE X-ADV DCT

HONDA DCT

JEFFREY BERENDSEN (26) RIJDT ZELF: YAMAHA TDM 850 Motoren en motorrijden zijn sinds ik mijn rijbewijs heb mijn leven en grootste passie. Ik heb nu 2 jaar motorervaring met mijn huidige Yamaha TDM 850 en daarvoor een Kawasaki Z1000. Ik gebruik mijn motor voornamelijk voor woon-werk verkeer. Aangezien ik nu vakantie heb wil ik de Honda X-ADV wel eens een weekend lang gebruiken en testen.

 

Testdrive Honda X-ADV DCT

Rijden met DCT lijkt mij een bijzondere en nieuwe ervaring, benieuwd hoe de versnellingsbak oppakt en doorschakelt.

De Honda X-ADV biedt veel comfort en is een rustige en makkelijk bedienbare motor met een sportief randje. De motor, met een 750cc parallel twin motor, in combinatie met de DCT (Dual Clutch Transmission) kun je prima uit de voeten op elk terrein. De wegligging op droog wegdek is goed tot zeer goed, je kan zover leunen dat je de middenbok haast over het asfalt sleept. Bij nat weer voel je als je even gaat glijden dat de tractioncontrol ingrijpt en je keurig op de weg houdt.

Met deze motor kun je naast het asfalt prima op zandpaden rijden en de speciale offroad ‘pegs’ die erop zitten geven je het gevoel dat er ook echt mee kan worden gecrost, hoewel je met de 15 inch wielen het ook weer niet te gek moet maken. Ben je van plan langere stukken te rijden dan is de X-ADV hiervoor perfect, het zadel biedt uitstekend comfort en de treeplanken bieden zoveel ruimte dat je in meerdere posities kan zitten. Ook met duo passagier ondervind je geen problemen, de vering staat perfect afgesteld en zuivert elke hobbel en kuil uit de weg.

De DCT versnellingsbak werkt zeer vloeiend, je merkt nagenoeg niks van het opschakelen behalve het feit dat deze snel doorschakelt. Hier heeft Honda echter wat op gevonden: de Sportmodus! Deze zet je aan door op hetzelfde knopje te drukken als waarmee je de motor van zijn neutraal naar zijn drive zet.

Op dat moment is de X-ADV een stuk sportiever en schakelt pas bij hogere toeren door! Je kan de versnellingsbak ook op manueel zetten, zo kan je zelf bepalen wanneer je schakelt. Op de linkerkant van het stuur zitten naast de gigantische claxon-knop en knipperlicht knop ook een plus en min knop, hiermee kun je (in de stand manueel) op- en terugschakelen.

Zelf vind ik de Drive mode het prettigste rijden, voornamelijk omdat je niet altijd aan het jagen bent. De Sport modus is dan weer fijner als je sportiever aan het rijden bent en je uit de bocht komt en nog lekker door wil accelereren.

De grootste verschillen tussen de X-ADV en mijn TDM zijn naast de nodige jaren, zithouding en naast het automatisch schakelen toch wel de vering, de uitstekende remmen en de electronica, zoals ABS en Tractioncontrol.

Zou ik zelf een motor met DCT overwegen? Op dit moment wil ik nog even genieten van de mechanische versnellingsbak. Wellicht later als ik het wat rustiger aan wil gaan doen!