TestDrive GoldWing Deluxe

HONDA DCT

HUUB THOLEN (57) RIJDT ZELF: HONDA PAN EUROPEAN ST1100 Sinds 1980 rij ik motor en ik heb mijn eerste motor in 1981 bij MotoPort Echt gekocht. Momenteel rij ik op een Pan European ST1100 van 1992. Komend weekend ga ik de Gold Wing Touring Deluxe DCT testen, op zowel de autosnelweg en bochtige wegen in de Eifel en Ardennen, als in het stadsverkeer.

 

TESTDRIVE: GOLD WING TOURING DELUXE DCT

Toen de eerste DCT uitkwam, een NC700 en Integra modellen, heb ik van MotoPort Echt één van deze als leenmotor gehad. Destijds was ik al onder de indruk van het gemak van het rijden met DCT. Dan kom je aan bij MotoPort Echt en zie je hem staan. Wat een motor! Hij oogt een stuk moderner en sportiever dan de oude 1800 modellen. Eerst eens even de ogen laten dwalen over de motor en alles wat er op en aan zit.


Hoe heeft Honda dat alles zo mooi voor elkaar gekregen? De 1883cc en de 170 NM uit die Flat Six komen, dat gaat als de brandweer. Met die 7 versnellingen DCT en de 4 rij modi kom je overal uit de voeten. Hoe de GoldWing rijdt: Super! Moeiteloos vertrekken, heerlijk ontspannen rijden, de superieure remmen, het comfort en de wegligging die je bij het aanzien van de motor eigenlijk niet verwacht, al deze ingebouwde snufjes vragen om op reis te gaan.

 

HONDA GOLDWING DE WERELD AAN JE VOETEN

De DCT is een geweldige uitvinding. Meest gebruikt heb ik de Tour modus, deze is het meest
geschikt voor lange afstanden en snelwegen. In de bochtige Eifel ging het ook, maar niet bij langzaam verkeer, hier komt DCT in de Tour stand niet 100% tot zijn recht. De oplossing was snel gevonden, de Rain Modus! In die modus reageert de motor een beetje rustiger en dat komt ten goede bij langzaam rijden en kort opeenvolgende bochten.

 

Manueel schakelen?

Ik was zo tevreden met de werking van het DCT dat ik niet echt de behoefde heb gehad om zelf te schakelen. Alleen als de DCT eens wat lang doortrok, heb ik af en toe wat eerder omhoog geschakeld, niet omdat het moet maar omdat het kan: LOL. Wat ik aan mijn Pan European mis, is het DCT systeem en het comfort. Tegen dit comfort is mijn Gelzadel en Hyperpro-vering niet opgewassen.

De Gold Wing Touring Deluxe DCT is voor mij een droommotor. De motor is veel sportiever dan je denkt en rijden gaat vanzelf. De trapeze voorvork is voor een techniekfreak als ik een geweldige uitvinding. Je vraagt je af hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. En dan het geluid van het blok: gewoon verslavend! Als ik een nieuwe Honda koop heeft die zeker DCT!