Testdrive Africa Twin

HONDA DCT

MIKE VAN HULTEN (44) RIJDT ZELF: HONDA VFR800FI Vroeger ben ik ooit eens begonnen met lessen, maar nooit afgemaakt. Tot ik 3 jaar geleden vastbesloten was om er opnieuw mee te gaan beginnen en in één keer ben geslaagd. Ik was al een tijdje erg gecharmeerd van de Honda VFR800Fi en dit is tot op heden nog steeds mijn eerste motor.

 

TESTDRIVE: AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS DCT

Vandaag ga ik een weekend lang de Africa Twin DCT testen en dat is voor mij de eerste keer dat ik met een DCT motor ga rijden. Na de hoogte van het zadel te hebben aangepast kan ik na enige uitleg op de ‘automaat’ wegrijden bij MotoPort Rockanje.

De Africa Twin heeft diverse instellingen voor weg- en off-road gebruik, zoals Tour/Urban/ Gravel en een volledig zelf in te stellen ‘User’ modus. Echter, ik laat het off-road gedeelte voor wat het is en zal de motor het meest gebruiken voor buitenwegen en stadsverkeer, dus is de Tour instelling voor mij prima. De eerste kilometers voelen nog wat onwennig en bij het aankomen van het eerste stoplicht grijp ik naar de koppelingshendel die er dus niet zit. Maar de motor remt prima af zonder het gevoel te willen afslaan.

Prettig is dat de motor in de versnelling geen neiging tot kruipen heeft, zoals een auto met automaat dat wel heeft. De zithouding is prima en een stuk meer rechtop dan ik gewend ben. De motor laat zich prima en soepeltjes door de bochten heen sturen. De 1000cc 2-cilinder motor is door zijn koppel best vlot. Na wat huiswerk kun je in de ‘User’ modus separaat het motorvermogen, het afremmen op de motor en de tractie instellen.

Het motorvermogen is in 3 standen ingedeeld waarbij je in de hoogste stand (3) het meeste vermogen zou verwachten. Dit blijkt dus precies andersom te zijn. Keuze 1 heeft dus het hoogste vermogen en 3 het laagste. Dit geldt ook voor de andere keuze’s. Tijdens het rijden kan dit overigens ook worden aangepast, zodat je op alle soorten ondergrond de Africa Twin kunt aanpassen.

Tevens zijn er 2 knoppen beschikbaar waarbij je de ABS aan de achterzijde kan uitschakelen en een aparte G-mode kan kiezen, die voor de echte off-road rijders uitkomst biedt. Tijdens het rijden met de DCT in de D-stand kun je duidelijk merken dat de motor vrij snel naar de hoogste versnelling opschakelt waardoor je bij 60 km al in de 6e versnelling zit.

Voor stadsverkeer raad ik de S-mode aan. Dit maakt de motor over het algemeen net wat lekkerder en je kunt zelf ook nog manueel op- of terugschakelen via de bediening links op het stuur. De S-Modus is door mij het meest gebruikt tijdens deze test.

Desondanks was het verbruik in deze stand nog steeds redelijk zuinig met een gemiddelde van 5 liter op 100km. Over het algemeen genomen is het een geweldige machine waarbij het rijcomfort en wegligging erg goed zijn bevallen.

De Funfactor?

De DCT is voor mijn dagelijks gebruik nog steeds een puntje van twijfel: geeft het nu wel of niet die extra funfactor? Op de langere stukken en toertochten zou het zeker een uitkomst zijn. Deze test heeft het in ieder geval nog moeilijker gemaakt of de opvolger van mijn VFR nu wel of geen DCT moet worden?