NEW AGE NAKED SPORTS

HONDA NEO SPORTS CAFÉ MODELLEN

Sommige dingen veranderen niet. Het is nog steeds lekker om na een sportieve motorrit op een terrasje neer te ploffen. Andere dingen veranderen wel. Honda geeft daarom met de Neo Sports Café modellen een hedendaagse kijk op de café-racer.

 

Schoudervullingen, big hair en bloezen met grote kragen zijn vreselijk passé. Naked bikes niet. Retro- motoren appelleren aan een gevoel van nostalgie. Jonge mensen denken echter niet aan vroeger. Die leven nu. In een tijd waarin alles snel verandert en waarin vormgeving wordt bepaald door de stand van de technologie. Dat heeft Honda goed begrepen. De Neo Sports Café-modellen zijn de café-racers voor de PlayStationgeneratie.

Dat zie je aan de scherpe, moderne vormgeving. Van de zijkant heeft het silhouet een trapeziumvorm, met een brede basis die naar een smallere bovenzijde afloopt. Zeer opvallend in dit design is de lichtgevende ring in de koplamp, die de motor van voren een zeer karakteristiek uiterlijk geeft.

CB650R

De nieuwste telg in deze Neo-Sport-Café-serie is de CB650R, die voor € 9.658,- bij MotoPort staat. Het is een sportieve evolutie van de CB650F. Dat merk je aan de sportievere zitpositie: het stuur zit 13 mm verder naar voren en 8 mm lager, de voetsteunen zitten 6 mm hoger en 3 mm verder naar achteren. De CB650R valt verder op door zijn scherpe lijnen met een langwerpige tank met diepe uitsparingen. Ook de laaggeplaatste uitlaatdemper op de fraaie 4-in-1- uitlaatbochten zijn een juweeltje om naar te kijken. De aluminium zijpanelen en de bronskleurig details op het motorblok versterken de moderne look. Boven de aluminium kroonplaten zit een blauw LCD-scherm met witte symbolen.

Licht en wendbaar

Ondanks het natte weer is het lekker rijden met de CB650R. Je voelt dat je een robuuste motorfiets onder de cadetten hebt. De CB650R voelt desondanks wendbaar, terwijl het rijwielgedeelte op het hobbelige, Belgische wegdek mooi strak blijft. Dat komt door het nieuwe ‘diamond’ frame, dat over een verbeterde stijfheidsbalans beschikt. Het frame is ook 1,9 kg lichter. Samen met de nieuwe, lichtere wielen maakt dat de motorfiets in totaal 6 kg lichter. Daarnaast beschikt de CB650R ook over een nieuwe, 41 mm Showa SFF Upside-down voorvork, die de meeste oneffenheden prima verwerkt en een goede feedback geeft. De twee nieuwe, radiale vierzuigerremklauwen grijpen daarbij goed doseerbaar aan op de 310 mm remschijven, wat geen overbodige luxe is, op de gladde, modderige wegen van de Ardennen. Ook is het handig voor de achterliggers dat de knipperlichten fel gaan knipperen als je hard remt.

Sportief

Tussen de bochten in maakt de CB650R de term ‘café racer’ zeker waar. De viercilinder beschikt met name boven de 7.000 tpm over een verbeterde gasreactie en een sterkere acceleratie, maar hij gaat al vanaf 2.000 toeren met een fraaie kreet uit de vernieuwde uitlaatdemper van kiet. Bij 7.000 rpm voel je inderdaad nog een extra boost,waarnaar het blok met een fraai gekrijs doorschiet naar 12.000 tpm, waar hij zijn maximum vermogen van 95 pk levert. Het gaat allemaal lekker vlot, waarbij het zeker in deze weersomstandigheden een prettig idee is dat deze Neo Sports Café niet alleen over een assisted slipperkoppeling beschikt, maar ook over een uitschakelbare tractiecontrole. Die laten we vandaag uiteraard aan staan…

CB300R

Honda heeft bij de totstandkoming van de CB650R ook rekening gehouden met rijders van het A2-rijbewijs. Met behulp van een andere inlaat en een herprogrammering van de ECU is de CB eenvoudig en tegen lage kosten om te bouwen naar een 35 kW-versie. Bovendien is hij eventueel later ook weer terug te bouwen. Voor wie een echte A2-machine zoekt of die liever een superlichte, zuinige en zeer betaalbare café racer heeft, biedt Honda echter ook de CB300R Neo Sports Café. Qua vormgeving is hij nauwelijks van zijn grote broer te onderscheiden, maar in het zadel voel je dat deze machine uitermate lichtvoetig stuurt. Zijn eencilindermotor heeft een inhoud van 286 cc en levert 22,7 kW (31 pk) @ 8.500 tpm. Deze lekker reactieve eenpitter draait graag de hoge toerentallen in en dat zorgt ervoor dat je je sportieve inborst helemaal kunt uitleven met deze fraaie CB300R, die voor slechts € 5.958,- bij MotoPort staat!

CB1000R

Het absolute topmodel uit de Neo Sports Café-serie is de CB1000R. Hoewel deze stoere viercilinder hetzelfde design volgt, heeft hij een veel robuustere look, met grote, aluminiumkleurige radiatorcovers, een grotere, hogergeplaatste uitlaatdemper met dubbele uitlaat en een enkelzijdige achterwielophanging met nummerplaathouder op de swingarm. Het dikkere, luxueuzer uitgevoerde zadel zorgt voor een hoger zitcomfort. Dankzij het hogere gewicht van 212 kg en de uitstekende Showa voor- en achtervering vliegt deze dikke 1000 nog gemakkelijker en comfortabeler over het Belgische wegdek. De volle 145 pk, die van de Fireblade afgeleide viercilindermotor bij 10.500 tpm ontwikkelt, hebben we door het weer niet kunnen aanspreken. We waren maar wat blij met het in vier motormodi af te stemmen ride-by-wire-systeem, waarbij de regen-stand niet alleen voor een soepelere gasreactie zorgt, maar ook voor een aangenamere motorremwerking. Toch kunnen we stellen dat de CB1000R een fantastisch, goed controleerbaar kanon is dat voor € 15.858,- bij MotoPort staat! En voor echte liefhebbers is er nog een luxe uitvoering, de CB1000R+. Die heeft onder meer handvatverwarming, aluminium spatborden, een flyscreen, een duoseat-cover, en een quickshifter. De CB1000R+ kost € 17.858,-.