Licht vermaak

Test Yamaha NMAX 155

Soms is een zware de ware. Maar soms is licht gewoon lekkerder. Als je door de stadsjungle raast of vanuit een slaapdorp naar je werk forenst, dan is de flitsende handelbaarheid van een lichte motorscooter ideaal. Zeker de Yamaha NMAX 155, want die heeft net dat beetje meer…”

 

De Yamaha NMAX 155 heeft het formaat en het gewicht van een 125cc machine, maar heeft net even wat meer in de melk te brokkelen als je het gas open draait.
Hij is dan ook technisch identiek aan de Yamaha NMAX125 met een klein verschil: het vloeistofgekoelde vierkleps blue-core blok - dat trouwens net als de 125 is uitgerust met variabele kleptiming – heeft dankzij een 6mm grotere boring net iets meer koppel: hij levert 14,4 Nm @ 6000 tpm, terwijl de 125 11,7 Nm @ 7250 tpm levert. Het topvermogen ligt op 11,1 kW @ 8000 tpm, waar de 125 9 kW @ 7500 tpm biedt.

Traffic beater

Je merkt dat beetje eer zeker in het ‘urban traffic’.Als het stoplicht op groen springt en je het gas tegen de stuit trekt, zit je in een seconde of vijf aan 70 km/uur, waarbij de volautomatische CVT-transmissie het leven natuurlijk uiterst gemakkelijk maakt. En dan komt er tijdens zo’n acceleratie ook nog een leuke brul uit de dikke uitlaatdemper aan de rechterzijde. Het is dan ook een heerlijke machine om er vlot mee door de stad te rijden en bij het stoplicht lekker naar voren te sluipen, om als eerste het kruispunt over te blazen als het licht op groen springt. Maar ook op de buitenwegen kun je met deze Yamaha goed uit de voeten, maar een snelwegmotor is het duidelijk niet. Maar dat claimt Yamaha ook niet. Boven de 80 km/uur is de acceleratie er wel uit. 90 km/h heb je nog redelijk vlot bereikt, daarna hangt het van de weersomstandigheden af of en hoeveel je nog harder kunt. Met windkracht 6 in de rug kun je de 120 halen. De andere kant op 90. Als het niet stormt dan haal je 110.

Ook voor campers

Dit fenomeen geeft de idioterie aan van ons rijbewijsstelsel. Met het A1-rijbewijs mag je rijden op een motorfiets of motorscooter met een cilinderinhoud tot 125 cc en een maximum vermogen van 11 kW, het vermogen van de NMAX 155. Genoeg om vrachtwagens in te halen, te weinig om je tussen het snelle verkeer op de linkerbaan te begeven. Niet dat je met een A1-rijbewijs op een NMAX 155, mag, die heeft immers 155 cc. De NMAX 155 is bedoeld voor A2- of volvermogen rijders, die op zoek zijn naar een supergemakkelijke scooter met een haarscherpe prijs en net dat extra beetje koppel. Dat maakt de NMAX immers extra aantrekkelijk als woon-werkmotor of boodschappenfietsje, terwijl de slechts 127 kg wegende scooter ook nog heel interessant is voor camper-eigenaren, die een vlot vervoermiddel achter op hun woonmobiel willen meenemen.

Volwassen design

Uiterlijk is de NMAX een echte, volwassen motorscooter met een lekker modern design. De afwerking van de scooter is bovendien bijzonder fraai en enigszins sportief, dankzij de carbonfiberachtige luchtfilterbehuizing en dito motorkappen aan de linkerkant. Aan de voorzijde heeft hij een enorm grote koplamp, die voor een goede zichtbaarheid en een goed zicht zorgt dankzij twee stadslichten bovenin en twee LED-dimlichten, die allebei branden. Boven de koplampen zit een groot, zwart windscherm, dat op pilaartjes is gemonteerd zodat er lucht onderdoor kan. Dat voorkomt turbulentie. Vanuit het zadel heb je zicht op een leuk dashboard, met een rond, digitaal LCD-scherm met aan de linkerkant een brandstofmeter en aan de rechterkant een zuinigheidsindicator. Daaronder vind je het contactslot, dat tegen ongepermitteerde toegang wordt beschermd met een slim afdekplaatje, dat je met een speciale zeskant op de achterkant van de contactsleutel opent. Via het contactslot kun je ook het zadel openen. Daaronder vind je een riante bagageruimte van 23,5 liter, compleet met een 12V aansluitpunt.

Ontspannen zit

Dat de NMAX 155 een zeer doordachte machine is, merk je direct als je opstapt. Je hebt bijvoorbeeld best veel beenruimte en meerdere mogelijke zitposities. De voeten kunnen recht op de horizontale treeplank, maar dan zit je met je hakken tegen het bredere stuk van de motorruimte aan. Het is comfortabeler om ze in het hoekje tussen de horizontale en de diagonale treeplank te parkeren, dan zit je precies met de hakken in de slanke taille van de middenconsole waarin ook de dop voor de benzinetank zit. Zet je je voeten helemaal tegen de diagonale treden, dan zit het voor iemand van gemiddelde lengte (1,82 m) net iets te krampachtig op het zadel, dat dankzij een stugge polstering veel steun biedt. Dat komt ook door de ergonomisch uitgekiende zitpositie. Het stuur zit goed binnen bereik en de hoek van de handvatten sluit prima aan bij je handen. Je zit dus lekker ontspannen, tenzij je toch de snelweg op gaat, want dan vang je natuurlijk best wel wat wind, die over het lage schermpje komt. Je zit daarbij veel in de spiegels te kijken of je op tijd naar links kunt om vrachtwagens in te halen, zonder snelle auto’s in de weg te rijden. Gelukkig is het zicht in de spiegels best goed, voor bodybuilders zouden de spiegelstelen wellicht iets langer mogen zijn.

Superzuinig

Het domein van de NMAX 155 is de stad en de secundaire weg. Dat bewijst hij met verve als ik na 50 volgas-kilometers over de snelweg over secundaire wegen verder ga van dorp naar dorp. Hij is daarvoor vlot genoeg en heeft zelfs nog reserves om auto’s op 60 km wegen vlot voorbij te steken. In de dorpen zelf merk je dat de NMAX 155 bovendien enorm wendbaar is. Als je een keer verkeerd rijdt kun je hem op een smal weggetje moeiteloos andersom zetten. In sneller genomen bochten stuurt hij eveneens enorm scherp: bij het opdraaien van rotondes leg je hem zonder moeite van de ene kant op de andere kant en blaas je meteen vol gas met een hoog tempo de rotonde weer af. Op lange doorlopende bochten kun je hem eveneens goed mikken. Hij blijft stabiel, maar toch kun je ook nog heel gemakkelijk van koers wisselen om snel ergens omheen te rijden als dat nodig is. Daarnaast is de bluecore eenpitter ook nog heel zuinig: inclusief de snelwegkilometers haalt hij een verbruik van 3,2 l/100 km. Laat je de snelweg links liggen, dan moet 2,4 l/100 km haalbaar zijn. Dan haal je zomaar 275 km op het 6,6 litertankje.

Gyroscoop

De wendbaarheid krijgt de NMAX 155 van zijn lage zwaartepunt en van de kleine 13 inch wielen. Kleine wielen hebben een laag gyroscopisch effect, waardoor je ze gemakkelijk in een andere richting kunt dwingen. Daarbij voel je ook nog redelijk goed wat er onder de wielen gebeurt: de veerwegen zijn met 100 mm voor en 90 mm achter vrij kort, maar de vering is soepel en bouwt progressief op, waarbij er niet al te veel demping is. Het resultaat is dat de motor zich op korte oneffenheden vrij soepel gedraagt. Op klinkerweggetjes rijdt hij heel mooi vlak over alle steentjes heen. Als het nog grover wordt – zoals de kinderkopjes in de winkelstraatjes van het Brabantse Grave – dan worden de grenzen van de veerwegen bereikt en moet je het wat rustiger aan doen. Het voordeel van die korte veerwegen is dan weer dat de scooter normaal gesproken lekker strak blijft bij het remmen. De enkelzuigerremklauwtjes grijpen mooi aan op de 230 mm-remschijven en leveren voldoende remkracht als je doorremt. De linker hendel laat het achterwiel zelfs vrij snel piepen, waarna het ABS zorgt dat de gepoetste kant boven blijft.

Veelzijdig

Chique, lekker wendbaar, vlot in het stedelijke verkeer, vrij comfortabel en enorm zuinig, met een ruime bergruimte. Wie voor het stadsverkeer of het forenzen op de korte afstand een betaalbaar, veelzijdig en leuk vervoermiddel zoekt, die heeft met de NMAX 155 een erg leuke en vlotte optie. De NMAX 155 kost € 3.999,- net € 300,- meer dan de NMAX 125. Daarvoor krijg je net even wat pittigere prestaties.