Verrassende Supernaked

Test Kawasaki Z400

Vier jaar na de lancering van de Z300, Kawasaki’s klapper voor het A2 rijbewijs, heeft Team Green haar kleintje Naked Sport tot Z400 opgewaardeerd. Meer dan 200 kilometer door het bergachtige binnenland van de Costa Brava leerde ons dat de Z400 een veel breder publiek zal aanspreken.

 

A2 motorfietsen.

Tien jaar geleden nog een ondenkbaar segment, maar sinds het nieuwe gefaseerde rijbewijs uitgegroeid tot een klasse die een steeds breder publiek weet aan te spreken. Van beginnend motorrijder tot ervaren rot die wil downsizen en heropstapper tot de steeds groter wordende groep vrouwen die motorrijdt. Dat hebben ze bij Kawasaki heel goed gezien, de laatste toevoeging aan Kawasaki’s Z familie Z400 is hier het levende bewijs van. Ontworpen als een échte Supernaked, maar dan geschikt voor een ontzettend breed publiek en bovendien met een prijskaartje van slechts € 5.999,- ook nog eens ontzettend betaalbaar.

De ontwikkeling van de Z400 liep bij Kawasaki parallel aan die van de vorig jaar gelanceerde Ninja 400 en net als z’n Ninja tegenhanger biedt de Z400 op alle vlakken een significant verbeterde performance van motorblok dat maar liefst 15% sterker is tot rijwielgedeelte dat op alle vlakken naar een hoger niveau is getild. Vergeleken met de Z300 biedt de Z400 een beter stuurgedrag en een blok dat veel sterker is van onderuit – een rijder-vriendelijke combinatie die niet alleen ideaal is voor fun in het weekend, maar ook voor alledaags woon-werk verkeer.

Sugomi styling

Net als rest van de Z familie heeft ook de Z400 nu SUGOMI styling elementen (gehurkte houding, laag gepositioneerde koplamp en een hoog kontje), waardoor de motor van verre te herkennen is als Kawasaki Supernaked. De Z400 combineert de scherpe, agressieve stijl van de Z650 en Z900 met het ontwerp van de Z300, wat heeft geresulteerd in een agressieve, lichtvoetige en vooral ook een volwassen uitstraling. Naast het feit dat de laag gepositioneerde koplamp heeft bijgedragen aan de scherpe looks, bieden de nieuw ontworpen LED koplampen een significant verbeterde helderheid en een bredere lichtbundel, wat rijden in het donker veel prettiger maakt. Het compacte multifunctionele display is hetzelfde als dat van de Z900 en Z650, het is zeer goed afleesbaar en overzichtelijk, met een versnellingsindicator centraal boven de snelheidsaanduiding gepositioneerd.

Dat de Z400 de status van een goedkoop ogende veredelde brommer is ontgroeid merk je meteen zodra je op de SUGOMI geïnspireerde Supernaked plaatsneemt. Dankzij de zadelhoogte van 785 mm is de Z400 heel erg toegankelijk en bovendien is het zadel langs voren 30 mm smaller, waardoor ook kleine motorrijders gemakkelijk hun voeten aan de grond zullen kunnen zetten. De positie van de voetsteunen is ook meer op de kleinere motorrijd(st)ers afgestemd, grote motorrijders zullen waarschijnlijk beter af zijn met het 30 mm hogere zadel dat als accessoire leverbaar is. De zithouding is precies zoals je het van een Supernaked verwachten mag: voetsteunen relatief hoog voor lekker veel grondspeling (je zult echt flink je best moeten doen om de slijtbouten onder de steunen aan de grond te rijden) en een heerlijk breed stuur dat ietwat omhoog gebogen is, wat heeft geresulteerd in een ‘klaar voor de aanval’ rechtop zithouding die tegelijkertijd heerlijk ontspannen is. 

Groeispurt in vermogen

Het belangrijkste verschil met de Z300 zit ‘m in het motorblok, dat nu een cilinderinhoud van 399cc heeft. De groeispurt van meer dan 100cc heeft zich vertaald naar een Z die nu van onderuit veel krachtiger oppakt en daardoor veel gemakkelijker te rijden is, terwijl de motor ook qua topvermogen er aanzienlijk op vooruit is gegaan. De nieuwe Z400 levert een topvermogen van 45 pk bij 10.000 toeren per minuut (39 pk @ 11.000 tpm voor de Z300), maar minstens zo belangrijk is het maximum koppel dat nu 38 Nm bij 8.000 toeren (Z300: 27 Nm @ 8.200 tpm) is. Daarmee is de Z400 de sterkste in z’n klasse: de KTM 390 Duke levert 44 pk en 37 Nm, de Yamaha MT-03 42 pk en 30 Nm. De toename in vermogen is daarbij niet ten koste van het verbruikscijfer gegaan, tijdens de meer dan 200 kilometer lange rit noteerden we ondanks het bij tijd en wijle best forse tempo van onze jeugdige Spaanse voorrijder een waarde van bijna 1 op 30, wat de Z400 in combinatie met de 14 litertank een actieradius van 400 kilometer geeft!

De Z400 is standaard van een slipper-assist koppeling voorzien, die twee voordelen biedt: de slipper functie voorkomt dat bij remmen en te snel terugschakelen het achterwiel blokkeert of gaat stuiteren, terwijl de assist functie ervoor heeft gezorgd dat de bediening van de koppeling maar liefst 20% lichter is. Dat laatste is super handig wanneer je in de stad of tijdens de ochtendspits aan het rijden bent.

Naast het compleet nieuwe motorblok heeft Kawasaki ook het rijwielgedeelte van de Z400 flink opgewaardeerd. Aan de voorkant is nu een 41 mm telescoop voorvork gemonteerd die veel robuuster is dan het 37 mm exemplaar van de Z300, waardoor de nu eveneens forsere 310 mm remschijf (dezelfde afmeting als de remschijf van de Z1000!) ten volle kan worden benut. De stopkracht van de Z400 is daarbij zeer gebruiksvriendelijk, de initiële bite is lekker direct zonder daarbij agressief of intimiderend te happen, waarna de Z400 binnen no-time tot stilstand te remmen is. Met dank ook aan de zorgvuldig gekozen nieuwe remleidingen en remblokken. Uiteraard is de Z400 standaard met de laatste generatie ABS unit van Nissin uitgerust, de meest compacte en lichtste in z’n klasse.

Buizenframe

De Z400 heeft een vakwerkbuizenframe waarvan het ontwerp hetzelfde is als dat van de Ninja H2. Kawasaki’s geavanceerde dynamische stijfheidsanalyse was gebruikt om een optimale stijfheid bij een zo laag mogelijk gewicht te realiseren. Net als bij de Ninja H2 is het motorblok hierbij als dragend deel in de constructie opgenomen, het lichtgewicht ontwerp heeft geresulteerd in een rijklaargewicht van slechts 167 kilo en dat is ondanks het grotere motorblok maar liefst 3 kilo lichter dan de Z300. Met zowel motorblok als frame compleet nieuw, kon de positie van het blok worden geoptimaliseerd. Het ontwerp van het nieuwe chassis is nu een combinatie van een korte wielbasis met langere achterbrug, waardoor ontzettend licht, direct en voorspelbaar te sturen is, zonder dat het nerveus aanvoelt. Op de bergachtige kronkelweg langs de Spaanse kust van Tossa da Mar richting het noorden (mocht je deze zomer naar de Costa Brava gaan: een echte aanrader) wordt dat nog eens extra onderstreept: het is alsof de weg speciaal voor de Z400 is gemaakt.

Conclusie

Met de lancering van de Z400 heeft Kawasaki haar Supernaked familie aan de onderkant stevig uitgebreid. De Z400 beschikt over hetzelfde SUGOMI DNA als de rest van de familie, een motorblok dat veel krachtiger is dan de Z300 en een rijwielgedeelte dat eveneens beter en lichter is. De Z400 is daardoor niet alleen de ideale motor voor wie net voor z’n A2 rijbewijs is geslaagd, maar ook voor de meer ervaren motorrijder die wil downsizen, heropstapper en niet te vergeten de motorrijdsters. En dan hebben we nog geeneens z’n prijs genoemd: de Z400 kan voor slechts € 5.999,- de jouwe zijn (+€ 599,- voor het performance pakket met Akrapovic titanium demper, duozitcover en engine guards), wat ‘m extra aantrekkelijk maakt voor diegene die zich eigenlijk op een tweedehandse aan het oriënteren was.