Niets is zo mooi als het origineel

KAWASAKI W800 CAFE & W800 STREET

De Kawasaki W800 was met zijn schitterende retro-styling en kermerkende luchtgekoelde paralleltwin met koningsas een icoon in de motorwereld. In 2019 komt deze Kawasaki legende keihard terug in de vorm van de nieuwe W800 STREET en W800 CAFE; mooier, moderner en completer dan ooit tevoren!

De Kawasaki W800 is niet zomaar een motor met retro-styling: het is een eerbetoon aan een legende. In 1965 bracht Kawasaki namelijk de legendarische W1 op de markt. Deze W1 had een 624cc paralleltwin en was daarmee de grootste viertaktmotor die ooit in Japan was geproduceerd. De twin leverde ook maar liefst 50 pk bij 6.500 tpm. Voor die tijd was dat een ongekende vermogensafgifte. Het maakte de W1 tot een spraakmakende krachtpatser, een motor die tot de verbeelding sprak en die daarmee geschiedenis schreef. Dat zette Kawasaki bovendien direct op de kaart als hightech motorfabrikant!

Icoon

Natuurlijk verdient zo’n legende een passend eerbetoon. Dat bracht Kawasaki met de W650 en later met de W800, een prachtige retro-bike die de jaren zestig stijl van de W1 deed herleven. Ze werd aangedreven door een heerlijk roffelende, luchtgekoelde paralleltwin met wet sump, waarvan de nokkenas via een unieke koningsas werd aangedreven. Deze 773cc injectiemotor had een lange boring-slagverhouding, wat hem veel trekkracht bij lage toerentallen verleende: het maximum koppel van 60 Nm kwam al bij 2.500 tpm vrij! Uiteraard stond de motor op authentieke spaakwielen en was hij voorzien van stereo-vering.

Nieuwe W800

Voor 2019 komt Kawasaki met twee nieuwe uitvoeringen van de W800: de W800 ‘Street’ en een W800 ‘Café’. Uiterlijk hebben deze motoren veel weg van hun voorgangers, maar schijn bedriegt: maar liefst 90% van alle onderdelen is nieuw ontworpen. Zo kreeg de 2019 W800 een volledig nieuw rijwielgedeelte, dat bestaat uit een dubbel wiegframe van stalen buis, een hydraulisch gedempte voorvork met harmonica-rubbers en een stalen swingarm met stereo-vering, waarvan de veervoorspanning op de belading kan worden ingesteld. De nieuwe W800 heeft ook krachtigere remmen gekregen, met een grote, zwevende remschijf en een Tokico tweezuigerremtang in het voorwiel en nu eveneens een schijfrem in het achterwiel, waarbij de remprestaties uiteraard worden bewaakt door een ABS-systeem.

Modern retro

De nieuwe W800 maakt gebruik van moderne technologie gehuld in een retro-jasje, zodat de authentieke uitstraling is behouden. Zo zijn de fraaie ronde toerenteller en snelheidsmeter voorzien van een verchroomde ring, maar heeft de snelheidsmeter een digitaal display voor de trip -en kilometerstand. De ronde koplamp is eveneens voorzien van een verchroomde buitenring, maar is inwendig voorzien van LED-techniek. De kenmerkende parallel twin heeft nog steeds een koningsas en voldoet uiteraard wel aan de euro-4 emissienormen.

Twee versies

De nieuwe W800 wordt leverbaar in twee versies, de ‘Street’ en de ‘Cafe’. De Street is een prachtige naked bike, die qua uitstraling heel dicht bij het origineel staat. Hij kenmerkt zich door een duozadel, bolle zijkappen, een bolle tank, een hoog stuur en een enkele koplamp, alsmede grote knipperlichten met een verchroomd huis en twee lange, laagliggende, verchroomde uitlaatdempers. De Cafe is meer geïnspireerd op de sportieve Cafe-racers uit de jaren zestig en zeventig. Dat uit zich in een sportieve ‘hocker’- zitbank, laaggeplaatste clipons en een in contrasterende kleur gespoten topkuipje.

Liefhebbers zullen echter nog even moeten wachten: begin 2019 zullen alle details van deze schitterende retro’s pas officieel worden vrijgegeven.