BIJNA WERELDKAMPIOEN

MOTOPORT KAWASAKI - RACING TEAM

De titel in het WK Supersport 300 lag bij de laatste race op Magny Cours bijna voor het oprapen, tot een technisch mankement een einde maakte aan de titelaspiraties van Scott Deroue. De coureur van het MotoPort Kawasaki Racing Team eindigde op een derde plaats in het kampioenschap.

Close, but no cigar. Een betere omschrijving is er niet voor de finale van de titelstrijd in het WK Supersport 300. Na wisselende resultaten in het begin van het raceseizoen had Scott Deroue de hoop op de wereldtitel nog niet opgegeven.

Temeer daar hij bij de laatste races ook weer kon rekenen op de steun van zijn teamgenoot, Robert Schotman, die door een zware bekkenblessure enkele races uit de running was geweest. In Portimao kwamen de beide coureurs van het MotoPort Kawasaki Racing team weer samen aan de start. Hier moest het gebeuren, wilde Scott nog een kans maken om de Spaanse Anna Carasco van de eerste plaats te stoten. Even leek het nog mis te gaan, want Scott had geen beste start. Het lukte hem echter om vrij snel door te stoten naar de eerste plaats, die hij wist vast te houden tot aan de finishvlag. En dat terwijl Carasco in de problemen kwam, waardoor ze in eerste instantie terugzakte naar de 17e plaats. Ze wist zich nog terug te knokken tot een elfde plek, maar moest daarmee toezien dat Scott tot op 10 punten naderde. Daardoor kon Scott bij de laatste race in Magny Cours nog een serieuze gooi naar de titel doen.

Goede comeback

Robert Schotman moest in Portimao de slag weer even te pakken krijgen. Na een 11e tijd in de vrije training moest hij zich via de Superpole 1 kwalificeren voor de Superpole 2. Dat lukte, hij wist uiteindelijk een fraaie zesde starttijd in de wacht te slepen. In de race zelf kon hij de aansluiting met de grote kopgroep vasthouden. Hij wist zelfs naar voren te rijden tot de tweede plaats, maar kon dat in de laatste ronde net niet vasthouden. Hij viel net buiten het podium, maar een vierde plaats is na zo’n zware blessure natuurlijk al een mega-prestatie!

Magny Cours

De beslissing in het wereldkampioenschap moest dus vallen in de laatste race, in het Franse Magny Cours. Daar moest Scott tien punten goed maken op Carasco. Dat betekende dat Carasco minimaal tiende moest worden, als Scott de overwinning zou behalen. Dat was niet onmogelijk, zeker omdat alles dat weekend de kant van het MotoPort Kawasaki Racing Team op leek te vallen. Robert Schotman wist in de Superpole 2 een tweede plaats op de startgrid te bemachtigen, pal achter Scott. Die had in de tweede vrije training nog een flinke valpartij, maar wist zich desondanks toch rechtstreeks voor de Superpole 2 te kwalificeren. Daarin reed hij een magnifieke ronde en schreef daarmee zelfs de pole position op zijn naam. De beste uitgangspositie dus, temeer daar Anna Carasco een zeer moeilijk weekend beleefde. Zij verprutste Superpole 1 en kwam uiteindelijk terecht op een 25e starttijd.

De ontknoping

Ook in de race leken de kaarten in het voordeel van Scott Deroue geschud. Hij dook als eerste de eerste bocht in en wist lange tijd aan de leiding te blijven, terwijl de opmars van Carasco aangenaam langzaam ging. Acht ronden voor het eind ging het echter mis. De schakelas van de Kawasaki Ninja 400 gaf de geest, waarna Scott puntloos de pits moest opzoeken en dus geen wereldkampioen meer kon worden. Met het lood in de schoenen moest hij toezien hoe Carasco bleef steken op een dertiende plaats, waarmee de Kawasaki rijdster de wereldtitel met slechts één punt voorsprong op Mika Perez wist vast te houden. Carasco schreef daarmee geschiedenis, want zij is de eerste vrouw ooit die een wereldtitel in de wegrace wist te behalen. Scott Deroue werd uiteindelijk 3e in het eindklassement en winnaar van de Superpole Championschip Award. Op zich een mooie score, maar niet zoals het had kunnen zijn: “Het is heel erg zuur om op deze manier de wereldtitel te verliezen”, aldus Scott. “Ik was heel erg overtuigd dat ik het ging flikken. Ik was er zeker van dat ik hier een goed resultaat kon neerzetten en Carasco had het zwaar dit weekend. Ik was zo dichtbij!”

Uitvaller

Ook voor Robert Schotman draaide de race in Frankrijk uit op een teleurstelling. Hij wist zijn tweede startplek niet om te zetten in een goede klassering: “Het seizoen is helaas niet afgesloten zoals gehoopt. Na een goede vrijdag en zaterdag is de race erg teleurstellend verlopen. Ik had geen goede start en een slechte eerste ronde. Doordat ik werd afgesneden viel ik gelijk terug naar plaats tien. De groep was heel erg groot en chaotisch. Daardoor lukte het niet om naar voren te komen. Uiteindelijk werd ik van achteren geramd, waardoor mijn uitlaat kapot ging en ik de pits in moest. Het seizoen 2018 is niet mijn jaar gebleken. Van de acht races wist ik maar twee keer aan de finish te komen. We laten het hoofd echter niet hangen en we gaan er hard aan werken dat ik volgend jaar voor de wereldtitel kan strijden.”

2019: Deroue en Schotman weer op Kawasaki

Volgend jaar gaan Scott Deroue en Robert Schotman voor de revanche. Beide hebben hun contract met het MTM Kawasaki Racing Team verlengd: “Ik ben heel erg blij dat ik zo snel een nieuw contract heb kunnen tekenen voor komend seizoen”, vertelt Scott. Helemaal omdat het mijn huidige team is, waarmee ik al twee succesvolle jaren heb meegemaakt. Na de teleurstellende derde plaats van afgelopen seizoen, gaan we er alles aan doen om volgend jaar met de Kawasaki opnieuw competitief te zijn in de World Supersport 300 met als enige doel de wereldtitel!”

Ook Robert Schotman is positief over de toekomst: “Ondanks dat mij eerste seizoen op Kawasaki niet gelopen is zoals ik had gehoopt, heb ik alle vertrouwen dat ik komend seizoen de Ninja 400 weer naar het podium kan sturen. Mijn blessure is achter de rug en ik heb afgelopen race al laten zien dat het met de snelheid meer dan goed zit, laat 2019 maar komen!”