OP HET SCHERPST VAN DE SNEDE

SUZUKI KATANA

De Suzuki Katana is een legende. Het was de snelste motorfiets ooit, met een uniek, origineel design, dat de vormgeving van motorfietsen een heel nieuwe richting gaf. Nu brengt Suzuki een nieuwe Katana. Scherper en fraaier dan ooit tevoren.


Het design van de oorspronkelijke Suzuki GSX1100S Katana, die in 1981 werd geïntroduceerd, was geïnspireerd op het beruchte samoerai-zwaard, de Katana. Enerzijds vanwege de scherpe lijnen van de machine, anderzijds omdat het een perfect symbool was van Suzuki’s filosofie van compromisloos vakmanschap en aandacht voor detail. Eigenschappen, die je ook weer terugvindt in de nieuwe Suzuki Katana.

De uiterlijke verwantschap is in één oogopslag duidelijk als je hem ziet staan. De vierkante LED-koplamp en de zwarte ruit. De kuip is opgebouwd uit hoekige vlakken, die perfect aansluiten bij de wigvormige profielen in de tank. De grijze lak met de rode letters, het zwarte zadel en de grijze zijvlakken op het kontje maken de familietrekjes helemaal af. Maar daar houdt de vergelijking op, want aan het ultrakorte kontje en de imposante, breedgeschouderde voorzijde zie je meteen dat je te maken hebt met een ultramoderne motorfiets.
Dat wordt nog versterkt door het leuk gevormde LED-achterlicht en de omhooggerichte uitlaatdemper, die in mat zwart is uitgevoerd.

Messcherpe prestaties

Dat ook de nieuwe Katana messcherpe prestaties biedt, daarover bestaat geen twijfel. Onder het aluminium brugframe hangt namelijk de vloeistofgekoelde, 999cc viercilindermotor uit de legendarische GSX-R1000 van het modeljaar 2008. Een motorblok met een topvermogen van 110 kW (150 pk) @10.000 tpm en een zeer soepele gasrespons. Dat dankt deze viercilinder onder meer aan zijn relatief korte boring/slagverhouding en aan unieke Suzuki-technologieën. Zo is de Katana bijvoorbeeld uitgerust met een verbeterde versie van Suzuki’s unieke SDTV-gasklepsysteem. Daarbij heeft elk injectiehuis twee gaskleppen, waarvan er één door de rijder en één door het motormanagement wordt bediend. Ultra-fijn vernevelende 10-gats injectoren zorgen daarbij voor een optimale verbranding en een laag brandstofverbruik. In de uitlaat vind je daarnaast nog de ‘Suzuki Exhaust Tuning’- klep (SET-valve), een systeem dat zorgt dat de cilinders bij elk toerental en elke belasting altijd een optimale vulling krijgen.

Actief en comfortabel

Het rijwielgedeelte van de Katana is ontworpen met het oog op wendbaarheid, optimale controle en vooral veel rijplezier. De basis is een robuust, uit aluminium delen opgebouwd ‘twin spar’ brugframe en achterbrug, die afkomstig is van de GSX-R1000 uit 2016. Deze combinatie is met speciale FEM- computersoftware nagerekend om ervoor te zorgen dat het frame geen gram te veel weegt en toch optimale stijfheid biedt. Aan de voorzijde wordt dit geheel afgeweerd door een volledig instelbare KYB-voorvork, waarop radiaal bevestigde Brembo vierzuigerremtangen voor een optimale, goed doseerbare remkracht zorgen. De achterschokdemper biedt instelmogelijkheden voor de veervoorspanning en uitgaande demping. De zithoogte is met 82,5 cm zeer toegankelijk gehouden, waarbij het relatief hooggeplaatste stuur zorgt voor een actieve, maar comfortabele zitpositie.

Controle

De Suzuki Katana biedt een optimale rijsensatie. Niet alleen door zijn felle, aansprekende prestaties, maar ook doordat de rijder daar altijd een perfecte controle over heeft. Daartoe is de Katana uitgerust met diverse elektronische systemen. Zo is de Katana bijvoorbeeld voorzien van een compacte Bosch ABS Unit en van een zeer geavanceerd tractiecontrolesysteem, waarvan de rijder de gevoeligheid via een knop op de linker stuurhelft in drie standen kan instellen, eventueel zelfs uitschakelen. Suzuki’s Easy Start Systeem zorgt ervoor dat de motor met slechts een korte druk op de knop start. En natuurlijk heeft de Katana een hypermodern LCD-display, dat alle relevante informatie helder en duidelijk toont. Met de Suzuki Katana snijdt het mes dus aan twee kanten: het is een motor die hedendaagse topprestaties koppelt aan optimale controle en een ultieme doseerbaarheid, verpakt in een hypermodern design met een legendarisch retro-sausje. De Katana staat in het voorjaar bij je MotoPort vestiging. Wil je ondertussen op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, houd dan www.suzuki.nl/motoren in de gaten!