Adventure Calling

KAWASAKI VERSYS 1000 & 1000 SE

De Versys 1000 is al jaren de onbetwiste leider in het sportieve allroad-segment. Zijn soepele viercilinder biedt een geweldig motorkarakter waar geen concurrent aan kan tippen, terwijl het sublieme rijcomfort verre bestemmingen dichterbij brengt. De nieuwe Versys tilt al die kwaliteiten naar een nieuw niveau, terwijl de speciale SE-versie helemaal niets meer te wensen over laat…

 

De Versys 1000 heeft zich bewezen als een ware alleskunner. Zijn actieve zitpositie geeft een optimale beheersing in het stadsverkeer en op krappe bergwegen.

De vering combineert heldere feedback bij een sportieve rijstijl met de souplesse die nodig is om gemakkelijk over kapotgereden trails en verkeersdrempels te rijden. Het sublieme comfort maakt het mogelijk om lange etappes af te leggen, zowel alleen als met duopassagier of met bagage in de koffers, die in het geïntegreerde bevestigingssysteem vasthaken. Bovendien heeft de Versys een soepele viercilindermotor, die niet alleen bullige trekkracht vanuit de scherpste hairpin levert, maar die ook een opwindend eindschot op snelle wegen in huis heeft. Een veelzijdige motorfiets waarvan menig motorhart sneller gaat kloppen. Een motor die zijn naam eer aan doet. Versys betekent immers ‘Versatile System’.

Nieuw

Voor 2019 is deze alleskunner radicaal vernieuwd. Als je de nieuwe Versys 1000 ziet, valt direct op dat hij een modernere, spitsere neus heeft waaronder de in matzwart uitgevoerde radiatorcovers een fraai contrasterend effect hebben. De twee nieuwe LED-lichtunits kijken je daarbij vriendelijk aan. Hoewel de motor duidelijk veranderd is, herken je hem echter toch onmiddellijk als Versys. Het DNA is onmiskenbaar aanwezig. Dat zul je ook merken als je op het riante zadel plaats neemt. De Versys staat bekend om zijn hoogstaande rijcomfort en de nieuwe Versys legt de lat op dat gebied nog hoger. Dat komt onder meer door de betere windbescherming van de nieuwe kuip en door de nieuwe, traploos in hoogte verstelbare ruit, die je zonder gereedschap 65 mm (40 mm voor SE model) kunt verstellen. Onder die ruit vind je een gloednieuw dashboard, met een grote analoge toerenteller en een volledig digitaal LCD-screen. Daarnaast vind je nu standaard een handige 12V aansluiting voor accessoires.

Elektronische gaskleppen

De Versys 1000 is de enige allroad die wordt aangedreven door een viercilindermotor. Er is dan ook geen andere allroad die kan tippen aan de souplesse van deze krachtpatser. Het kloppende hart van de Versys is een 1043cc DOHC-motor met vier kleppen per cilinder. Het 2019-model is voorzien van elektronisch bediende gaskleppen en nieuwe, langere uitlaatbochten met balanspijpjes. Daardoor biedt de vierpitter een bijzonder soepele gasaanname en een perfecte doseerbaarheid van de fraaie, zeer lineaire koppelafgifte. Die mondt uit in een zeer levendig topvermogen van maar liefst 120 pk @ 9000 tpm, waarbij de weg ernaartoe vergezeld gaat van een verslavend fraaie inlaathuil! En mochten de weersomstandigheden zich niet lenen voor deze levendige prestaties, dan kun je de vermogensafgifte via de Power Mode schakelaar in een speciale low-power modus zetten.

Assisted slipperclutch

Een van de sterke punten van de Versys 1000 is dat deze motor een sublieme controle biedt dankzij diverse mechanische en elektronische assistentiesystemen. Zo is het motorblok bijvoorbeeld uitgerust met een zelfbekrachtigende slipperkoppeling. Hierbij heeft de koppeling een mechanisme dat ervoor zorgt dat deze bij het terugschakelen wat kan slippen, zodat het achterwiel altijd blijft draaien en netjes in het spoor blijft. Bij het optrekken werkt het mechanisme andersom. Het drukt de koppelingsplaten steviger tegen elkaar aan, waardoor er lichtere koppelingsveren kunnen worden gebruikt. De koppeling vraagt daardoor weinig handkracht en is ook goed te doseren.

Assistentiesystemen

De nieuwe Kawasaki Versys 1000 is uitgerust met een keur aan elektronische, state-of-the-art assistentiesystemen. Deze sytemen maken gebruik van een sensor, die de bewegingen en acceleraties van de motor in alle mogelijke richtingen meet. Dankzij deze sensor, de ‘Inertial Measurement Unit’, kunnen assistentiesystemen als tractiecontrole en ABS rekening houden met de hellingshoek van de motor. Deze Kawasaki Cornering Management Functie (KCMF) zorgt er dus voor dat het zeer geavanceerde Kawasaki TRaction Control (KTRC) het motorkoppel aan de beschikbare grip in de bocht kan aanpassen. Datzelfde doet het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) met de remkracht. Dit zeer intelligente en zeer efficiënte ABS is afgeleid van de systemen op de Ninja H2 en ZX-10R en heeft een speciale mapping, die meer gericht is op straatgebruik en de lange veerwegen. De nieuwe Versys 1000 is bovendien uitgerust met een radiale rempomp en radiaal gemonteerde remklauwen voor nog krachtigere en beter doseerbare remprestaties.

Comfortabel rijgedrag

De Versys 1000 koppelt een hoog rijcomfort aan een scherp stuurgedrag. Dat komt enerzijds door zijn actieve zitpositie, maar ook doordat Kawasaki een aantal doordachte keuzes heeft gemaakt waarvan het rijgedrag profiteert. Zo is de Versys uitgerust met lichte, sportieve 17” velgen, die de wendbaarheid door hun lage inertie sterk bevorderen. Ook heeft Kawasaki gekozen voor veerwegen van 150 mm voor en 152 mm achter: lang genoeg om soepel over slechte wegen te rijden, maar kort genoeg voor een goede feedback en een optimale stabiliteit. De veer- en dempingskarakteristieken van de 43 mm upside-downvoorvork en de via een Horizontal Back-Link linksysteem bediende achterschokdemper zijn herzien voor een nog comfortabeler weggedrag.

Speciale SE-versie

Voor de meest veeleisende sportieve avonturier biedt Kawasaki de overtreffende trap van de Versys 1000, de Versys 1000 SE. Dit compleet nieuwe model brengt de rijbeleving naar nieuwe hoogtes dankzij een aantal bijzondere extra features, waaronder een elektronisch verstelbaar, semi-actief ‘KECS’ veersysteem. Bij dit systeem kan de rijder de demping van de voor- en achtervering op het stuur elektronisch op zijn wensen aanpassen, terwijl hij de veervoorspanning van de achterschokdemper in 10 standen in overeenstemming kan brengen met de beladingstoestand. De KECS maakt bovendien gebruik van de inertiesensor IMU om de demping real time bij te sturen als de rijstijl of het wegoppervlak dit nodig maken. De KECS is bij de Versys 1000 SE bovendien gekoppeld aan de tractiecontrole en de powermodes, waarvan de SE er vier heeft: Sport, Road, Rain en ‘Rider’. Bij die laatste modus kan de rijder het karakter zelf instellen. Zo profiteer je altijd van optimale prestaties en een sublieme wegligging, of je nu sportief over strak asfalt scheurt of dat je je weg zoekt over hobbelige bergwegen!

Premium uitrusting

Bij de Versys 1000 SE staat ook de uitrusting op een ongekend hoog niveau. Zo is deze super-allroad bijvoorbeeld uitgerust met LED Cornering lights. Hiervoor zijn in de radiatorcovers twee lichtunits met elk drie lampen ondergebracht. Die lampen hebben elk een eigen richthoek, die op basis van de hellingshoek worden geactiveerd. Als de hellingshoek toeneemt gaan de lampen in volgorde aan om een steeds breder pad te verlichten. Verder heeft de SE een uniek kleurenschema met zeer duurzame matte lak met een zelf herstellend vermogen. Of te wel lichte krasjes zullen naar verloop van tijd verminderen of zelfs verdwijnen. Ook heeft hij een groter Touring windscherm met centrale ventilatieopening. Daarnaast omvat de uitrusting handvatverwarming, een in twee richtingen werkende KQS quickshifter en een prachtig kleuren TFT-dashboard met Bluetooth connectiviteit, waarmee je de motor aan je Smartphone kunt linken. Via de Kawasaki Rideology App vind je dan een schat aan informatie, zoals het verbruik van een eerdere rit of een aan-komende onderhoudsbeurt. Bovendien kun je met de Rideology App  de assistentiesystemen en de electronisch verstelbare vering naar jouw wensen instellen voordat je op pad gaat.