MOTORPARADIJS AFRIKA

DONKER AFRIKA DEEL IV

Gulcin, afkomstig uit Istanboel, Turkije en Ferry uit Alkmaar ontmoetten elkaar tijdens een backpack trip in Indonesië (feb. 2016). De vlam sloeg direct over en sindsdien zijn ze bij elkaar en verkennen ze per motor de wereld.

 

Van de Noordkaap naar de Zuidkaap (Nordkapp – Cape Agulhas). We zijn nu 14 maanden onderweg en hebben inmiddels 45.000 kilometer gereden op onze Honda’s. Dit had ik zelf ook nooit kunnen bedenken, 15 maanden geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald voor mijn motor en ondertussen voel ik mijzelf hier helemaal super op. Onze motoren zijn onze baby’s geworden, we verzorgen ze beide goed en hebben er veel plezier mee.

Ondertussen hebben we alle soorten ondergrond getest, van woestijnzand tot Europese snelwegen tot de echte modderwegen. Voor mij staat inmiddels vast dat ik mijzelf het beste vermaak als we offroad rijden en dat er aan woestijnzand echt geen doorkomen is met onze volbeladen 250cc motoren.

Kaapstad

Als we tegen het einde van de middag in Kaapstad aankomen, zien we steeds meer motoren op de weg. Sommige locals verwelkomen ons en klappen uitbundig met beide armen in de lucht, zij zien aan onze bepakte motoren dat wij geen lokale rijders zijn en vinden het mooi om te zien dat we in hun stad komen. In Kaapstad is men ook echt bezeten van motoren, voor het eerst zien we er echt veel. Het is daarbij ook een prachtige omgeving om te rijden. Uiteindelijk zijn we in totaal 5 weken in Kaapstad gebleven om tot rust te komen, maar ook de kans genomen om een aantal leuke ritjes in de buurt te maken, zoals Capepoint (het meest Zuid westelijke punt van Afrika). Op de rit terug hiervan reden we tijdens zonsondergang via Chapman’s Peak terug naar de stad. Het is echt onbeschrijfelijk mooi, we zien walvissen vanaf de kust, pinguïns op het strand en vele zeehonden op de rotsen.

Cape Agulhas

Na 5 mooie weken verlaten we Kaapstad en rijden we via de kust langs mooie plaatjes als Betty’s Bay, Hermanus en Pearly Beach naar Cape Agulhas, het meest zuidelijke punt van Afrika. Uiteraard geeft dit toch wel echt een kick om op deze plek te staan. Een memorabele mijlpaal in dit “Cape to Cape” avontuur en natuurlijk nemen we de motoren even mee naar het punt om dit vast te leggen.

Knysna

Via de Garden route vervolgen we onze weg door Zuid Afrika en als we in Knysna aankomen zijn worden we uitgenodigd door Derek. Hij heeft ons een aantal maanden geleden geschreven dat hij een groot stuk land heeft en ons uitgenodigd om bij hem te verblijven. Bij Derek aangekomen blijkt hij een heel vrolijke man, die dezelfde motor als ons gebruikt om over zijn land te crossen. Ook heeft hij een eigen bierbrouwerij. Uiteraard proef ik al zijn bieren en deze blijken ook nog eens zeer goed te smaken. Verder worden er veel verhalen uitgewisseld tijdens een braai (bbq) met het nodige gerstenat. Na 2 dagen vervolgen wij onze weg weer, het is nog steeds winter in Zuid Afrika en daarom ook erg koud, met name in de nachten. Het was dus zeer prettig om even in een huis te kunnen slapen in plaats van in een tent.

Drakensberg en Lesotho

Ons volgende doelwitten zijn Drakensberg en Lesotho. Hier kan men ook de ‘Sanipass’ vinden, die ik erg graag wil rijden. Deze ligt op de grensovergang van Zuid Afrika met Lesotho. Het is een gravelroad met adembenemende uitzichten, wat natuurlijk niet mag ontbreken in ons avontuur. Als we in Drakensberg aankomen is het regenachtig en bewolkt. We blijven hier 2 dagen totdat het weer opknapt om de Sanipass te rijden en van alle uitzichten te kunnen genieten. We maken er een mooie dag van, stoppen veel onderweg om foto’s te nemen en een paar video’s te maken met onze pas aangeschafte drone. Er wacht ons ook nog een challenge bij de grensovergang, Gulcin heeft eigenlijk een visum nodig voor Lesotho (ik niet) maar die hebben we niet. Als we uiteindelijk boven komen en bij de grenspost staan hebben we ons plan al klaar: veel praten en lachen met de grensbeambte en mijn Nederlandse paspoort als eerste overhandigen. Simpel maar het werkt. We krijgen beide voor 5 dagen toegang tot Lesotho, dit is genoeg voor ons aangezien het een klein land is. Lesotho is absoluut een must als je ooit een motortrip in Zuid Afrika gaat doen, het is bergachtig en je hebt er echt fantastische uitzichten en natuur overal om je heen. Er is nagenoeg geen verkeer op de wegen, dus heb je alle ruimte voor jezelf.

Vliegen naar Madagascar

Via Lesotho rijden we naar Johannesburg, waar we weer zijn uitgenodigd om bij mensen thuis te verblijven. Hier vinden we uiteindelijk ook een plek om onze motoren voor een paar weken te stallen. Vanuit Johannesburg vliegen we naar Madagascar. We hebben verschillende opties uitgezocht om onze motoren naar Madagascar mee te nemen, maar helaas bleken ze allemaal te prijzig uit te vallen. We reizen met een beperkt budget wat jammer genoeg niet alles mogelijk maakt. In Madagascar is er wel de optie aanwezig om motoren te huren, maar dit bleek ook belachelijk duur te zijn. Uiteindelijk wordt het een 4x4 met chauffeur (wat verbazingwekkend genoeg, weer goedkoper blijkt te zijn om te huren dan een auto zonder chauffeur). We laten ons 2 weken rondrijden door het prachtige land en genieten volop. Uiteraard is de tocht toch te kort om alles te zien, maar dat blijft altijd zo.

Swaziland

Na Madagascar vervolgen we onze weg naar Swaziland, we genieten nog even van alle gemakken van Zuid Afrika zoals goede campings met alles erop en eraan, de supermarkten die alles verkopen wat je maar wilt en de wegen die in goede staat zijn. In Swaziland kamperen we bij een hostel waar we bij aankomst een motor uit Indonesië zien staan. Dit is het land waar Gulcin en ik elkaar ontmoet hebben. Het leuke is dat het de nieuwe en iets grotere versie is van onze Honda CRF250L namenlijk de CRF250L RALLY. Dat is dus wel speciaal. Uiteraard hebben we snel de eigenaren gevonden, het zijn Mario en Lillis, beide uit Indonesië. Dit is de eerste andere 250cc motor die wij tegenkomen op onze lange trip en daarbij rijden ze ook nog eens met z’n tweeën op de motor, respect! Samen met Mario en Lillis verkennen we Swaziland, rijden we over een aantal prachtige bergwegen en kamperen we met een schitterend uitzicht. het klikt zo goed, dat we besluiten om samen naar Mozambique te rijden.

Mozambique

Als we de grens van Mozambique passeren en al het papierwerk hebben gedaan, kom ik erachter dat ik mijn telefoon vergeten ben bij de camping, f*ck. We hebben een single entree visa voor Mozambique, dus eigenlijk kan ik niet meer terug naar Swaziland om mijn telefoon op te halen. Deze telefoon gebruiken we voor onze navigatie, dus is behoorlijk onmisbaar voor ons. Ik ga terug naar de douanebeambte en leg de situatie uit, met toestemming van de beambte word ik niet uit-gestempeld als ik de grens weer verlaat. Bij de grens met Swaziland moet ik wel weer de wegenbelasting betalen, maar gelukkig is dat maar een paar euro. Uiteindelijk gaat alles goed en met ruim een uur vertraging kunnen we weer onderweg door ons nieuwe land Mozambique.

Wat we weten van Mozambique is dat het prachtige stranden heeft. Hier willen we dan ook zo snel mogelijk naar toe om een mooie kampeerplek te vinden en die vinden we dan ook aan het eind van de dag. Heerlijk, tijd om weer even te rusten en van de zee te genieten. We blijven hier een aantal dagen lekker even niets doen en af en toe wat te zwemmen. Ook kunnen we hier vanaf de kust zo nu en dan walvissen spotten. We vermaken ons er dus prima.

Wil je meer van hen lezen of heb je vragen? Volg hen op Facebook en Instagram

www.facebook.com/oneroadoneworld

www.instagram.com/oneroadoneworld