WIE WORDT 'THE DOCTOR'

EUROPEAN TECHNICIAN GRAND PRIX

Wie in de MotoGP 'The Doctor' wordt genoemd, weet iedereen wel. Maar er is nog een GP. Dat is de European Technician Grand Prix, waarin Yamaha-monteurs strijden om de eer van de beste motorfietsmonteur. Welke Europese monteur wordt de beste en mag zichzelf 'Motor-Doctor' noemen?

De motorfietstechniek ontwikkelt zich razendsnel en wordt steeds gecompliceerder. Motorfietsfabrikanten als Yamaha, begrijpen maar al te goed dat het belangrijk is dat monteurs daarin goed geschoold worden. Klanttevredenheid staat of valt immers met betrouwbaarheid en cost of ownership. Oftewel, met vakkundig en efficiënt onderhoud. Yamaha investeert dan ook veel tijd en geld in de opleiding van de monteurs die bij haar dealers werken. Daarvoor is de Yamaha Technical Academy opgericht. Die biedt – naast trainingen voor nieuwe modellen - drie trainingsniveaus. Niveau Brons bestaat uit een serie online modules. Die behandelen diverse zaken, van gereedschap en werkprocedures tot motoronderdelen en elektrische systemen. Ook communicatie met de klant hoort daarbij, want de perceptie van de klant heeft invloed op de klanttevredenheid. Niveau Zilver heeft nog eens 13 modules, gevolgd door een driedaagse praktijktraining die wordt afgesloten met een praktijkexamen. Dan is er nog een niveau Goud, waarbij monteurs leren om storingen op te lossen, die buiten de standaard documentatie vallen. Wil je nog verder, dan is Goud de opstap naar de functie van service advisor en van daar naar workshop leader en aftersales manager. Yamaha biedt daarin dus een heel carrièrepad.

De Grand Prix

Elke twee jaar organiseert Yamaha in elk land een wedstrijd tussen monteurs. De winnaars van de Europese landen mogen door naar de 'European Technician Grand Prix'. De beste drie van die wedstrijd mogen vervolgens naar Japan voor de grote finale, de World Technician Grand Prix, waaraan 70 monteurs meedoen. Met deze uitdaging hoopt Yamaha monteurs extra te motiveren om een hoger niveau te halen. Daarnaast is het natuurlijk prachtig als een dealer kan laten zien dat hij vakbekwame monteurs in dienst heeft. Hoe cool is het als de beste monteur van Nederland, Europa of zelfs van de wereld aan jouw motor werkt? Je mag dan ook niet zomaar aan deze GP meedoen. Je moet minimaal niveau Zilver hebben, of Brons met 13 succesvol afgelegde, aanvullende web-trainingen uit het Zilver-programma. Dan kun je aan het eerste examen van de online kwalificatie deelnemen. Haal je dat examen, dan stroom je door naar een tweede examen. Als je dat haalt ben je de winnaar van jouw land. De winnaars van de Europese landen of markten – 17 in getal - komen vervolgens naar Schiphol-Rijk voor de Europese editie van de 'Technician Grand Prix”. De aanwezige Nederlandse kampioen is Alan Simmonds van…MotoPort Hippolytushoef!

European GP

Tijdens de European Technician Grand Prix worden de deelnemers gedurende twee dagen getoetst op hun kennis en vaardigheden. Daarbij gaat het onder meer om het juiste gebruik van Yamaha’s computer-dealersystemen en de technische documentatie. Daarnaast gaat het om de diagnosevaardigheden met behulp van het Yamaha Diagnostic Tool en algemene en elektrische gereedschappen zoals een multimeter. En natuurlijk spelen de technische kennis en de basisvaardigheden een rol. Daarvoor krijgen de deelnemers één theorie-examen en zes hands-on taken met geprepareerde motoren. De opdrachten worden beoordeeld door technisch trainers uit de deelnemende landen.

Stappenplan

Bij de opdrachten is het vooral belangrijk dat de deelnemers kalm blijven en systematisch werken volgens een acht-stappenplan. Dat is belangrijker dan het daadwerkelijk vinden van de storing of het tijdig af hebben van de montage-opdracht. Daarvoor hebben de deelnemers drie kwartier. Zo is het belangrijk dat zij zich vijf minuten oriënteren op een probleem. Bijvoorbeeld op een startprobleem met een Yamaha T-Max ABS uit 2016. Volgens de klant (de opdracht) gaan de lichten en het dashboard aan, maar hij start niet. De deelnemer moet dan eerst het probleem onderzoeken. Hij (of zij) moet controleren of de scooter inderdaad niet start. Dan moet hij de stappen beschrijven, die hij gaat maken om de storing te vinden. Vervolgens moet hij die uitvoeren. Dan moet hij opschrijven wat de gevonden oorzaak is en welke stappen hij gaat nemen om de storing op te lossen. Dat alles moet hij invoeren in zijn eigen web-omgeving, de trainers krijgen vervolgens direct on-line een overzicht van de resultaten. Die bepalen de winnaars…

En de winnaar is…

Ook dit jaar is er weer een Nederlandse deelnemer die de eer van de driekleur in Japan gaat verdedigen. Dat is dus Alan Simmonds, die als tweede eindigde achter de Fin Ville Sundberg. Derde werd Adrien Cousin uit Frankrijk.

Alard Simmonds

Het voelt als een bonus

De Nederlandse kampioen is de 43-jarige Alan Simmonds van MotoPort Hippolytushoef. Hij doet mee omdat hij het gewoon leuk vindt: “Yamaha heeft een mooi trainingsprogramma, met certificering en modeltrainingen. Het zit heel mooi in elkaar, het is echt een volwaardig opleidingssysteem. De methodiek, die je er leert, is echt relevant. Ze leggen uit hoe nieuwe systemen werken en met de aansluitende praktijkopdrachten leer je hoe de techniek werkt, wat voor problemen je kunt tegenkomen en hoe je diagnose moet stellen. Je doet dat daarna ook zo in de werkplaats. Het werkt snel en efficiënt. Dat je daarna mee mag doen met de ETGP voelt als een bonus. Het belangrijkste is bij deze wedstrijd om de zenuwen onder controle te krijgen. Dan om systematisch en stapsgewijs te werken. Daarbij is het zaak om eerst te kijken of het probleem echt zo is als omschreven. Net als in de praktijk, want klanten ervaren het vaak anders of missen symptomen. Maar als je het stappenplan nauwgezet volgt, kom je altijd bij het probleem uit. Het lukt niet altijd om de opdracht binnen drie kwartier af te maken. Als je even moet zoeken of denken ben je niet op tijd klaar. Maar dat is minder belangrijk dan het plan te volgen. Elke stap is een punt, de oplossing ook. Het gaat er dus om te laten zien dat je het systeem begrijpt.”

De Nederlandse kampioen is de 43-jarige Alan Simmonds van MotoPort Hippolytushoef. Hij doet mee omdat hij het gewoon leuk vindt: “Yamaha heeft een mooi trainingsprogramma, met certificering en modeltrainingen. Het zit heel mooi in elkaar, het is echt een volwaardig opleidingssysteem. De methodiek, die je er leert, is echt relevant. Ze leggen uit hoe nieuwe systemen werken en met de aansluitende praktijkopdrachten leer je hoe de techniek werkt, wat voor problemen je kunt tegenkomen en hoe je diagnose moet stellen. Je doet dat daarna ook zo in de werkplaats. Het werkt snel en efficiënt. Dat je daarna mee mag doen met de ETGP voelt als een bonus. Het belangrijkste is bij deze wedstrijd om de zenuwen onder controle te krijgen. Dan om systematisch en stapsgewijs te werken. Daarbij is het zaak om eerst te kijken of het probleem echt zo is als omschreven. Net als in de praktijk, want klanten ervaren het vaak anders of missen symptomen. Maar als je het stappenplan nauwgezet volgt, kom je altijd bij het probleem uit. Het lukt niet altijd om de opdracht binnen drie kwartier af te maken. Als je even moet zoeken of denken ben je niet op tijd klaar. Maar dat is minder belangrijk dan het plan te volgen. Elke stap is een punt, de oplossing ook. Het gaat er dus om te laten zien dat je het systeem begrijpt.”