KILOMETER MILJONAIR

950.000 KM GEREDEN MET VERSCHILLENDE MOTOREN VAN MOTOPORT

Leen Oostra. Je hebt motorrijders en je hebt kilometervreters. Leen Oostra is een echte gourmand als het gaat om mooie toertochten. Inmiddels heeft deze klant van MotoPort Hillegom bijna 1 miljoen kilometers onder de wielen laten lopen!

 

De Noordkaap, Italië, Marokko, het Sauerland, de Verenigde Staten, je kunt het zo gek niet noemen, of Leen Oostra is er met de motor geweest. Hij ziet graag wat van de wereld en maakt graag lange tochten naar mooie gebieden, waar je ook nog lekker bochten kunt rijden: “in het Sauerland kun je prachtig sturen. Er is niks mooier dan door bochten raggen. Ik zet de vering dan op ‘sportief’, dan ligt de motor lekker strak in de bocht. Ik moet wel zeggen, dat het me het nodige geld aan bekeuringen heeft gekost…”, lacht Leen bij de koffietafel van MotoPort Hillegom.

Racer

Leen haalde zijn motorrijbewijs al op jonge leeftijd: “In de tijd van Jos Schurgers en Henk de Vries wilden we allemaal 50cc racen. Ik kocht een watergekoelde wegracer, met een kuip erop. Daarmee racete ik elke dinsdag op Zandvoort. Later kocht ik een Suzuki tweetakt, zo’n 750 cc waterkoker. Daar heb ik anderhalf jaar mee gereden, tot het fout ging. Toen ben ik ermee gestopt, want ik had al kinderen en een eigen zaak. Maar als je eenmaal motor hebt gereden…”

 

Intruder

In 1993 was ik met mijn vrouw op pad en zwaaide vanuit de auto naar elke motorrijder. Tot mijn vrouw zei, ga toch een motor halen! Toen kocht ik een Suzuki Intruder 1400. Beresterk, maar het stuurt voor geen meter. Toch kocht ik nog een nieuwe. In 1994 ging ik met mijn motormaatjes naar de Verenigde Staten. We huurden een Harley-Davidson en reden de Circle of California. Dat was een belevenis van hier tot Tokio. Dan komt er een moment dat je motorrijden zo leuk vindt, dat je nog meer wil. Ik wilde een Pan European. Die vond ik bij MotoPort Hillegom. Daar reed ik in twee jaar 48.500 km mee, terwijl ik ook nog een tweede keer op een Harley door Amerika trok.”

 

Sloffen

Zo versleet Leen nogal wat motoren. Er kwam een tweede Pan, die vijf jaar en 87.000 km later werd ingeruild voor een nieuwe, waarmee hij in twee jaar 48.000 km reed. En dat was nog voor hij met pensioen ging: “Ik ben in 2013 gestopt met de zaak. Ik was de malaise in de bouw net voor.” Sindsdien rijdt Leen nog meer, vaak ook met zijn vrouw: “Zij gaat graag achterop, maar niet voor de grote afstanden, dan vliegt zij bijvoorbeeld naar Rome of naar Marokko en dat pik ik haar op. Maar vaak blijft ze ook thuis, want ze vindt het heerlijk als ze een paar dagen het rijk alleen heeft. Maar ik, ik rij overal naar toe en heb niet veel smoezen nodig. Ik ging vaak sigaretten halen in Polen. Er konden 30 sloffen in de koffers, dat scheelde € 750. Daar verdiende ik de overnachting en de brandstof mee terug. Inmiddels ben ik gestopt met roken, dus die smoes ben ik kwijt”, lacht Leen.

Banden

Wie lange reizen maakt, loopt ook wel eens tegen een probleem aan: “Vroeger had je geen internet. Nu kun je via internet regelen dat je over twee dagen in Montenegro banden laat monteren. Maar toen? Ik ging met Marti Hakkesteegt naar de Noordkaap  in mei. Er lag nog sneeuw. We stonden met z’n tweeën bij het gebouw, er was verder niemand. De ANWB had voor ons banden naar een Honda-dealer in Mo I Rana gestuurd, in Noorwegen. Dat lag aan de overkant van een fjord, maar de pont ging niet. We moesten helemaal om het fjord heen rijden. Toen bleek het een dealer van buitenboordmotoren te zijn. Wij mochten zijn gereedschap lenen, maar moesten buiten in de sneeuw sleutelen. Dat was in mei niet zo’n slimme onderneming…”

 

Hillegom

Met zoveel motorreizen heeft je motorfiets veel onderhoud nodig. Leen is bij MotoPort Hillegom dan ook al 26 jaar kind aan huis: “Het is de meest fantastische dealer die je kunt bedenken. De service is fantastisch. Op een gegeven moment stond ik met een kapotte schokdemper in Rome. Toen heeft Rinus er een voor me uit een motor in de showroom gehaald, zodat mijn vrouw ermee naar Rome kon vliegen. Waar maak je dat mee? Ze kennen me in de werkplaats bij naam, ik had hier op een gegeven moment zelfs vier setjes voor mij reserveerde banden op voorraad staan! Toch ging Leen één keer ‘vreemd’: “in 2009 kocht ik mijn laatste Pan European. Na een jaar wilde ik hem weer inruilen met 93.000 km op de teller, maar Rinus was mijn vorige nog niet kwijt. MotoPort Zelhem kon hem wel gebruiken en had een BMW K1300GT als demo. Die heb ik overgenomen. Daar heb ik 390.000 km opgereden.”

 

Geluk

Inmiddels is Leen aan zijn derde K1300 toe: “ik zou niet weten waar ik hem voor zou willen ruilen. Hij bevalt zo goed! Hij doet alles wat een racemotor doet en heeft alles wat je van een toermotor kunt verwachten. Deze heeft er nu 30.000 km op staan, in een half jaar tijd. Als ik goed heb gerekend, moet ik nog 24.000 km om aan de miljoen kilometers te komen. Dat is geen doel, dat gaat vanzelf, gewoon omdat ik graag rijd. Over vier weken ga ik naar het Sauerland, of naar de Ardennen. Tussendoor doe ik nog een rondje langs het Lauwersmeer. Als ik dan pauze neem met een broodje op een bankje zit, dan ben ik zo gelukkig…!”