VOORKOM PROBLEMEN MET E-10

NICK VERSTAPPEN VAN MOTOPORT VELDHOVEN

De werkplaatsen van MotoPort komen steeds meer problemen tegen met motoren die op E10 rijden. Vooral bij stilstand ontstaat vervuiling in het brandstofsysteem. Motorfietsmonteur Nick Verstappen van MotoPort Veldhoven legt uit wat het probleem is.

Op de werkbanken bij MotoPort Veldhoven zie je her en der setjes carburateurs liggen, die gereinigd en gereviseerd worden. “Het komt door de bio-ethanol in E10”, legt Nick Verstappen van MotoPort Veldhoven uit.

“Benzine met E10 veroudert enorm snel en het trekt vocht aan. Daardoor krijg je roest in de tank en drab en aanslag in je brandstofsysteem. Bij injectiemotoren raken injectoren verstopt. Bij carburateurs vervuilen de sproeiers en de vlotternaalden verkleven. Dan moeten ze uit elkaar, ultrasoon gereinigd en weer worden gemonteerd”, aldus Nick. Vervuiling is niet het enige probleem dat Nick tegenkomt: “Bij oudere motoren zie je gewoon dat de rubbers in de carburateurs worden opgevreten. Soms zie je dat benzineslangen gaan lekken. Dat is nog gevaarlijk ook, want als het over de uitlaat loopt kan de motorfiets in brand vliegen”.

Kringloop

Je kunt je afvragen waarom er bioethanol bij de benzine zit, als het zo slecht is voor je motor? Uiteraard is dat een zet van de politiek. Bioethanol is alcohol die uit plantenresten is gemaakt. Dat helpt de CO2-uitstoot terug te dringen, want planten halen CO2 uit de lucht en zo ontstaat er een CO2-neutrale kringloop, wanneer je die als brandstof gebruikt. De sprong van 5% naar 10% bioethanol zou voor 2% minder uitstoot zorgen. Daarbij was de overheid even vergeten dat er regenwoud wordt gekapt om planten voor bioethanol te kweken en dat het netto-effect dus nog slechter is. Er wordt ook alweer gesproken over het afschaffen van E10. Maar voorlopig zitten we ermee.

 

Euro 95

Bioethanol heeft dus nogal wat nadelen, hoewel het op zich geen slechte motorbrandstof is. Het heeft een RON-octaangetal van 108. Het pingelt dus veel minder snel dan benzine, dat op RON 95 (Euro 95) of 97/98 zit (Superplus, afhankelijk van het merk). Nu rijd je niet op pure bioethanol, maar op een nieuwe benzine waarin tot 10% bioethanol zit. Fabrikanten voegen methyl-tert-butylether aan benzine toe om de klopvastheid naar de gewenste waarde te brengen. Dat is nu niet anders. Het RON van E10 is dan ook 95, net als van de oude Euro 95. Bij veel pompen heet het zelfs Euro 95-E10.

 

Nadelen

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Wie op E10 rijdt, zal dan ook merken dat hij een beduidend hoger brandstofverbruik heeft dan op Super 98. Een ander probleem is dat ethanol behoorlijk agressief en corrosief is. Het tast sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en bepaalde aluminiumlegeringen aan. Dat geeft dus problemen als het brandstofsysteem van deze materialen is gemaakt. Dat mag niet het geval zijn, als je motorfiets voor Euro 95 – E5 is gemaakt, want daar zat ook al bio-ethanol in. Wil je het zeker weten, dan kun je op www.E10check.nl controleren of je motor er tegen kan.

Houdbaarheid en vervuiling

Het grootste probleem waar motorrijders mee kampen is, dat E10 zo snel veroudert. Dat is geen nieuw probleem, want de oude Euro 95 - E5 bevatte ook al tot 5% bioethanol. Na een dag of 60 kon je al problemen met vervuiling van carburateurs en injectoren krijgen, met E10 gaat dat nog sneller. Er is dus geen probleem als je dagelijks rijdt. Als je echter heel weinig rijdt of de motor in de winterstalling zet, is de kans groot dat de motor door vervuiling na verloop van tijd niet meer start of benzine gaat lekken omdat de vlotternaalden blijven hangen.

 

Super

Gelukkig mogen benzinepompen ook nog benzine zonder bioethanol verkopen. Sommige merken doen dat ook. In BP Ultimate, Shell V-Power, LUK superplus en Esso Synergy Plus 98 zit volgens de fabrikanten (nog) geen bioethanol, ook al staat er E5 op. In sommige andere premium brandstoffen, zoals Total Exellium, zit het wel. Rij je dus weinig, dan kun je beter een van de premium brandstoffen zonder bioethanol tanken. Dat kost ongeveer 20 cent per liter meer, maar omdat je motor er zuiniger op loopt verdien je dat deels terug. Tank je normaal wel E10 en zet je je motor ’s winters stil, vul dan in elk geval de laatste tank met een premium benzine en rijdt daar een kilometer of 20 op om te zorgen dat dat de E10 uit je brandstofsysteem verdwenen is.

Forté

Veel motoren krijgen in de loop der tijd toch last van vervuiling. De MotoPort monteurs doen daarom bij elke grote beurt een flesje Forté MotoPower I en II in je tank. MotoPower 1 neutraliseert zuren en reinigt het hele brandstofsysteem. Het verwijdert afzettingen in sproeiers en van injectoren en lost teer, vernis en hars op, terwijl het met ethanol vermengde brandstoffen stabiliseert. MotoPower II neutraliseert schadelijke zuren, beschermt tegen corrosie, voorkomt vorming van hars en vernis en vermindert afzettingen op in- en uitlaatkleppen, in de verbrandingskamer en in de bovenste zuigerveergroeven. MotoPort adviseert om bij een winterstalling ook Forté MotoPower I en II bij de benzine te doen, zodat je motor in het voorjaar prima start en perfect presteert!