STUNTEN ALS LEVENSWERK

STUNTRIJDER JOHNNIE DO

John den Ouden is gek op motorrijden, maar dan het liefst op het voorwiel, het achterwiel, met één voet op de steun of met losse handen. En anders staat hij wel op de tank. Als het publiek het maar mooi vindt!

 

Van huis uit heeft de 35-jarige John den Ouden het niet meegekregen: niemand in zijn familie reed motor. De passie voor gemotoriseerde tweewielers ontstond bij hem desondanks al vroeg: “Ik wilde op mijn zestiende een scooter. Ik heb met de verdiensten van baantjes en vakantiewerk gespaard tot ik een Yamaha Slider kon kopen. Daarmee ging ik met vrienden op stap. Eén van hen kon wheelies. Dat vond ik zo geweldig. Ik wilde dat ook kunnen en heb hem gevraagd hoe hij dat deed. Toen ben ik gaan oefenen. In het begin heel voorzichtig, want ik had lang voor die scooter gespaard. Maar het lukte en ik werd er steeds beter in.”

Achterrem

Scooters zijn niet de handigste ‘wheelie-monsters’, dus duurde het niet lang voordat John overstapte naar een schakelbrommer. Dat werd een Duitse Honda NS1, met 75cc cilinderinhoud: “Zo’n motor heeft een voetrem. Dat is belangrijk, want wheelies maken draait om de achterrem. Het duurde even voor ik het onder de knie had. Ik ben vaak gevallen. Dat was wel jammer, want die NS1 was eigenlijk een collectors-item. Ik heb hem echter totaal in de vernieling geholpenen en heb ik mezelf ook wel eens flink zeer gedaan. Tegenwoordig heb ik goede beschermende kleding van DIFI aan, maar toen ging het ook wel eens goed mis. Met de scooter ben ik over de kopgegaan. Ik kreeg de scooter boven op me en heb weken niet kunnen lopen. Daar was mijn moeder niet blij mee”.

Motor

Het wheeliën werd steeds serieuzer en John besloot in 2004 mee te doen met het nieuwe stuntkampioenschap. Met zijn brommer werd hij in zijn eerste wedstrijd meteen tweede in de categorie eencilinders onder de 600cc, terwijl daar ook mensen met echte supermotards in reden. Bij een van die wedstrijden kwam jurylid en stuntrijder AC Farias naar de vader van John toe en zei: “Die jongen kan het ver schoppen, maar dan heeft hij wel een echte motor nodig”. En dus kwam er een oude CBR600F in 25 kW. Die werd aangepast en stuntklaar gemaakt. Moest hij nog wel even het rijbewijs halen: “Ik oefende altijd op een industrieterrein, maar daar moest ik via de openbare weg naartoe rijden”.

Kampioenschappen

Met de CBR600F deed hij het jaar erop mee met het Open Nederlands kampioenschap in Assen, na twee maanden oefenen. Hij werd wederom tweede en dat was het begin van een heuse carrière. De CBR600F werd op den duur nog vervangen door een CBR600RR, waarvoor hij later wederom examen moest doen, aangezien die vol vermogen had: “De speciale verrichtingen waren natuurlijk een eitje”, lacht John, die als artiestennaam Johnnie Do gebruikt. Inmiddels is hij viermaal Nederlands kampioen stuntrijden, Belgisch kampioen, 4e geworden in het EK en 7e in het WK stuntrijden.

Shows

Kampioen worden is leuk, maar er moet ook brood op de plank. Van lieverlee ging John daarom steeds meer shows geven: “Ik heb mijn studie nooit afgemaakt. Ik wist toch al dat ik er niets mee ging doen. Ik wilde een toekomst in de motorbranche. Ik heb altijd geprobeerd van stunten mijn werk te maken. Ik ben altijd al bezig geweest met shows, met mijn scooter deed ik dat al op brommerevenementen. Ik heb geprobeerd om daarmee sponsors binnen te halen voor de kampioenschappen. Nu doe ik veel shows, in Nederland, België, zelfs in Azië. Ik doe dat bij races en evenementen, zoals de Beurs in Utrecht en hier, bij de Noordelijke motorbeurs.” Dat doet hij met zijn CBR600RR, die behoorlijk is aangepast. Hij heeft een groot achtertandwiel, een achterrem met drie radiale remklauwen, veel valbeugels en voetsteunen en een uitgehold zadel, waar hij een voet in kan zetten. Ook is de vering en de radiateur aangepast en is er een ander stuur gemonteerd.

Wheelieschool

Een paar jaar geleden besloot John om zijn ervaring ook op een andere manier aan te wenden; hij begon een Wheelieschool in België, waar hij tegenwoordig woont. Daarvoor heeft hij een motor voorzien van een stellage, die ervoor zorgt dat je niet kunt vallen: “Er kwam nogal wat testwerk aan te pas om een stellage te maken die goed functioneert en veilig is. Hij werkt nu goed, je kunt niet achterovervallen en ook niet naar links of naar rechts. Zo kun je veilig op zoek naar het balanspunt en leren dat vast te houden met behulp van de achterrem.

Ik heb gekozen voor een Kawasaki Z400, die is niet zo fel op het gas. Veel vermogen heb je immers niet nodig, ik deed het vroeger met 50cc. Het is een techniek, je moet hem direct op een punt trekken en daar vasthouden. Mensen zijn vaak te bruusk met gas geven en loslaten, dat gaat niet goed als een motor daar fel op reageert. Met deze gaat het prima. Het is leuk om te zien dat motorrijders zonder wheelie-ervaring hier komen en aan het eind van de dag mooie wheelies kunnen maken!

 

ZELF DOEN? Wil je ook wheelies leren maken?

Ga dan naar www.stuntrider.eu of www.wheelieschool.be en boek een vier uur durende workshop in Groot Bijgaarden, Geel, Turnhout of Kortrijk.