IN DE BRES VOOR DE MOTORRIJDER

MAGAZINE HOOFDREDACTEUR HUGO PINKSTERBOER

Motorrijdersactiegroep MAG behartigt de belangen van de motorrijder. Dat de hoofdredacteur van het glossy clubblad ‘MAGazine’ een motormuis van de eerste orde is, zal dus niemand verbazen…

Met MAGazine is een zeer informatief tijdschrift, dat echt aanzet tot lezen. Alles wat voor jou als motorrijder van belang is, komt op een leuke en duidelijke manier aan bod.
Het magazine laat ook duidelijk zien dat de MAG geen groep ongeschoren herrieschoppers is, maar een organisatie die op intelligente en objectieve wijze voor de belangen van de motorrijder opkomt. Voor de invulling van het MAGazine is Hugo Pinksterboer verantwoordelijk. Een gepassioneerd motorrijder met een gevarieerd verleden: “Van huis uit ben ik beroepskeuze-adviseur”, vertelt Hugo bij MotoPort Wormerveer, waar we elkaar treffen. “Later schreef ik talloze productbesprekingen en interviews voor muziekbladen. Op basis van die kennis heb ik vijftien boeken over muziekinstrumenten geschreven. Ook was ik hoofdredacteur van drummerstijdschrift Slagwerkkrant en een mediatijdschrift, ik ben als freelancer nog altijd actief in de muziek en de medische wereld, en ik verzorg een column voor MotoPlus.”

Zijspan

Hugo houdt niet alleen van muziek, maar ook van motoren: “Ik ben ooit begonnen met een Jawa 350. Daar heb ik veel plezier mee gehad, ondanks de voortdurend verlopende contactpuntjes. Maar daar leer je van… Die Jawa verkocht ik omdat ik voor mijn drumstel een auto nodig had. Daarna ben ik pas weer gaan rijden toen mijn toenmalige vriendin een auto van de zaak kreeg en we maar één parkeervergunning hadden. Na de eerste week op twee wielen wist ik het zeker: ik ben een motorrijder. Ik was in één keer om. Later kocht ik er een zijspancombinatie bij. Sindsdien heb ik altijd een motor en een zijspan gehad. Ook kocht ik nog twee keer een oude auto, maar die dingen staan bij mij vooral niks te doen. Toen mijn BMW R80 met zijspan het begaf heb ik een nieuwe gekocht. Die moest aan twee voorwaarden voldoen: er moest een drumstel in passen en mijn dochter moest droog zitten. En omdat het mijn ‘auto’ was, moest het ook geen sleutelmotor zijn. Het werd een Pan-

European met een anderhalfpersoons bak en – jawel – een fietsdrager achterop. Kan allemaal! Daarnaast heb ik een BMW GSA als solomotor.”

MAG

Hugo was al jaren lid van de MAG: “Als motorrijder vind ik een club die voor slechts € 33,- per jaar rechtstreeks voor mijn rechten opkomt erg sympathiek. In het toenmalige MAGazine stond vier jaar geleden een verhaal van Harold de Bock over mensen die af en toe met kinderen rijden. Ik was net terug uit Frankrijk, waar ik een tocht van 3500 km met mijn tienjarige dochter had gereden. Toen ik dat Harold liet weten, kwam hij langs voor een interview. In dat gesprek hadden we het ook over het werk dat ik deed en dat bleef blijkbaar hangen: een jaar later belde hij me op met de mededeling dat ze het tijdschrift wilden professionaliseren en of ik dat op me wilde nemen. Dat doe ik nu drie dagen per week, inclusief de binnenkort te vernieuwen site en social media.”

Actie

In het MAGazine ligt de nadruk op artikelen rond de drie MAG-thema’s veiligheid, vrijheid en betaalbaarheid. Daarbij worden zaken echt goed uitgeplozen: “We maakten bijvoorbeeld drie artikelen over alles wat je over E10 moet weten, waar we dan ook bij clubs voorlichting over geven. En we houden in de gaten wat er in het verkeer gebeurt.

Zo ontdekten we dat Den Bosch onderzoek had gedaan naar de Actibump, die Zweedse duikdrempel. Dat onderzoek presenteren we nu aan andere gemeentes die van plan zijn om dat gevaarlijke ding te plaatsen. Dan komt zo’n drempel er niet. Dat werkt beter dan met 400 man gaan protesteren als het ding er al ligt. Het is professioneler, met minder herrie. Nadeel is wel dat motorrijders niet in de gaten hebben wat je allemaal voor ze doet, omdat het achter de schermen gebeurt. Maar het gaat ons vooral om de resultaten. Die tellen. En in onze contacten met provincies, gemeentes, fabrikanten van wegmeubilair en andere partijen krijgen we heel veel voor elkaar.”

Niet blind

De MAG is selectief in hun acties: “We gaan niet schreeuwen over de gladheid van gekleurde vlakken op de weg, maar we onderzoeken hoe het zit. Dan blijkt dat die vlakken meestal zelfs stroever zijn dan het asfalt eromheen. Maar zijn we er dan voor? Nee, want we denken dat standaardmarkeringen veiliger zijn. Over dat soort zaken overleggen we ook op ministerieel niveau. Dijkafsluitingen zijn een ander vast onderwerp. Vroeger deden we geluidsmetingen om te bewijzen dat er geen motorhinder was, maar tegenwoordig wordt het in protesten puur op de aantallen motorrijders gegooid. Dan moet je dus anders te werk gaan, en daar ontwikkelen we tools voor. Verder zijn we bijvoorbeeld bezig met voorstellen voor belastingvoordelen voor woon-werkrijders en met de mogelijkheid om een 125cc te kunnen rijden met je autorijbewijs. Andere landen bewijzen dat het kan; het vermindert de congestie en de parkeerproblemen.”

Bewuster motorrijden

Doordat Hugo intensief bezig is met veiligheidsthema’s is hij zelf ook bewuster motor gaan rijden. “Neem de bermblokken, die we een tijdje terug konden testen: nu ik weet dat ze er zijn, zie ik ze eerder liggen en zal ik er sneller gebruik van maken als er een auto op me afkomt die niet voldoende aan de kant gaat. Dat is een belangrijke functie van onze artikelen: je kunt veiliger rijden als je je bewuster bent van je omgeving. Lid worden van de MAG doe je ook daarom dus in je eigen belang. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je als lid een stem hebt en meedoet met een organisatie die voor jouw belangen opkomt!”

 

Informatie Ook lid worden van de MAG of wil je meer informatie?
Kijk op www.motorrijdersactiegroep.nl