MINISTER MET MOTOR MIND

CORA VAN NIEUWENHUIZEN MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Cora van Nieuwenhuizen is Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast is ze een echte motorliefhebber. Achterop bij haar man Bert geniet ze van lange motorreizen door Europa. Op het ministerie in Den Haag vertelt ze er over. Cora van Nieuwenhuizen gaat graag bij haar man Bert achterop: “Toen ik hem leerde kennen, reed hij al zijn hele leven motor. Hij had een Triumph Bonneville en het sprak vanzelf dat ik bij hem achterop ging. Dat vond ik vanaf het begin af aan gaaf.

We hebben een intercom, zodat we lekker met elkaar kunnen praten. Ik heb er wel eens over gedacht om zelf het rijbewijs te halen. Het schijnt echter dat je niet graag meer achterop wilt als je zelf kunt rijden. En dat vind ik nu juist zo leuk, lekker met de armen om hem heen, gezellig. Het is de lol om je er helemaal aan over te geven. Ik hoef zelf nergens op te letten, ik kan om me heen kijken, geuren ruiken en relaxen. We reden tot voor kort een BMW K1600, nu een BMW S1000XR, dus ik heb qua comfort een stapje terug moeten doen.

Binnenkort hopen we op de elektrische Harley-Davidson LiveWire proef te rijden. Dat lijkt me apart. Die ontwikkelingen gaan door. Veel mensen denken bij elektrisch rijden niet aan motorfietsen. Ze zijn dan verbaasd dat ik bij gesprekken over de laadinfrastructuur opmerk dat het wel handig is als we ervoor zorgen dat motorfietsen ook kunnen opladen.”

Races

Als de minister achterop gaat, is dat vaak voor flinke trips: “We hebben een lange reis door Noorwegen gemaakt en we zijn de hele kustlijn van Schotland afgereden, dat was helemaal fantastisch. We hebben ook nog een stuk van Engeland meegenomen en zijn drie weken onderweg geweest. Ook mooi was onze reis door Spanje, van Barcelona helemaal langs het noorden naar Portugal en weer terug. Heel gaaf.

We wilden ook nog naar Rusland reizen, maar dat vond het ministerie niet zo’n goed idee”, lacht Van Nieuwenhuizen, die ook een raceliefhebber is: “We zijn naar de TT van het eiland Man geweest. Een neef van me is betrokken bij de racerij, zijn team deed daar mee. Ik ben ook wel eens in Hengelo en Assen geweest. Het afgelopen jaar heb ik daar de grote prijs mogen uitreiken, dat was supergaaf. Ik mocht met mijn man in het hokje staan waar de finishvlag werd gezwaaid. Dat is een topervaring!

Daarnaast hebben we ook Tasia Rodink van ProMeMo jaren gevolgd en een beetje gesponsord. Het is erg leuk om te zien hoe goed zo’n meid meedoet met de mannen. We zijn naar een van haar races op Cadwell Park geweest, tijdens een stuk waar ze zelfs loskomen van de grond. Je weet niet wat je ziet, indrukwekkend!”.

Veilige kleding en helm

Een van de voordelen van motorrijden is, dat je onherkenbaar bent: “Met mijn motorpak aan en mijn helm op ben ik totaal incognito, dat is prettig. Verder ben je op de motor gewoon een van de motorrijders. Dat geeft toch een soort familiegevoel”, aldus Van Nieuwenhuizen, die wel altijd een echt motorpak draagt. “Dat doe ik niet alleen omdat ik als minister een voorbeeldfunctie heb, ik wil gewoon veilig onderweg zijn. Als ik soms mensen in een korte broek en slippers op de motor zie zitten dan denk ik, je wil niet weten wat er van je overblijft als je valt. Het is ook nergens voor nodig, want er zijn goeie doorwaaipakken.

Normaal rijd ik in een leren pak, maar in Spanje droeg ik een doorwaaipak. Daarmee kun je prima met hele hoge temperaturen rijden.” Beschermende kleding is dus belangrijk.

Helaas zijn de voorschriften op dat gebied niet in alle landen gelijk: “Ik denk dat het belangrijker is dat de eisen voor motorfietsen gelijk zijn; het zou wel mijn voorkeur hebben als dat ook voor kleding zou gelden. Soms moet je ook het voortouw nemen. We willen bijvoorbeeld dat er in Nederland een productiedatum in helmen komt te staan. Een helm gaat nu eenmaal niet je hele leven mee. Ik probeer dat ook op Europees niveau aan te kaarten, maar daar vind ik niet veel gehoor. Waarschijnlijk omdat niet veel andere politici motorrijden”.

Rijbewijzen

In veel landen is het toegestaan om met een B-rijbewijs op een 125cc-motorfiets te rijden. In Nederland mag het niet. Als het aan de minister ligt, blijft dat zo: “Motorrijden is iets anders dan autorijden. Een motor is een balansvoertuig. Je moet anders anticiperen op medeweggebruikers, op overgangen in de weg en op gladde stukken. Je moet dat leren. Als ik mensen vraag of ze net zo gemakkelijk een noodstop met een motor zouden durven maken als met de auto, dan is het antwoord meestal nee.

Ik zou helemaal niet willen dat jongeren van 18 - 24 jaar met een autorijbewijs gaan motorrijden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze jongeren meer risico nemen. Je moet die jonge gasten tegen zichzelf beschermen. Dat is ook het nut van het getrapte rijbewijs, daarmee kunnen ze geleidelijk rijervaring opbouwen. Ik begrijp best dat sommige motorrijders het halen van het rijbewijs uitstellen tot ze 24 zijn, omdat ze niet meermaals examen willen doen. Dan bouwen ze de rijervaring niet op, maar ze zijn dan in elk geval de risicovolle leeftijd voorbij als ze op deze manier instappen.”

Autonoom rijden

De overheid wil het aantal verkeersslachtoffers terugdringen met autonoom rijden. Past motorrijden in die visie? “Ik heb onlangs in een debat nog aangekaart dat dit soort systemen ook motorfietsen feilloos moeten detecteren en dat producenten hier aandacht aan moeten besteden. Daarnaast moeten we ook kijken welk van deze ontwikkelingen bruikbaar zijn voor motoren. Een automatische noodstop zal niet kunnen, maar een waarschuwing voor in slaap sukkelen is wel mogelijk, of vaart minderen als de concentratie wegvalt. Een geheel zelfrijdende motorfiets lijkt me niks. Je moet het motorrijden voelen en beleven, anders kun je net zo goed in een auto stappen.”