RACING FOR KNOWLEDGE

Nova Electric Racing

Studenten aan de TU Delft leren veel. Ze leren echter nog meer als ze de theorie in praktijk kunnen brengen. Wat is dan mooier dan het bouwen van een elektrische racemotor? Nova Electric Racing racet voor kennis en een schone toekomst, met een beetje hulp van MotoPort.

 

Het bouwen van een racemotor is voor studenten een prachtige ervaring. “Studeren is meer dan alleen de theorie bestuderen. Je moet kennis toe kunnen passen en dat leer je met speciale projecten”, vertellen Sanne Guis en Noortje Elbers, teammanagers van het Nova Electric Racing D:Dream Team. D:Dream staat voor Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines.

In dit geval een goed werkende, competitieve elektrische racemotor. Het draait daarbij niet alleen om de passie voor motoren: “Enerzijds heeft elektrisch rijden de toekomst. Anderzijds rust er een stigma op elektrisch rijden. Het zou saai zijn, het is niet glamoureus. Met een racemotor laat je zien dat elektrisch rijden opwindend kan zijn. Racen is cool en nuttig voor de ontwikkeling, op het circuit heb je immers geen limieten.”

Samenwerken

“Het maken van een elektrische racemotor levert enorm veel kennis op”, stelt Noortje. “Je leert met machines werken en om met andere disciplines samen te werken. Normaal ben je bij een studie erg gefocust op je eigen vakgebied, maar hierbij werk je met meer dan 20 mensen uit diverse vakgebieden. Dan moet je kijken hoe je ieders kennis op elkaar laat aansluiten. Daarnaast leer je ook om een bedrijf in stand te houden en om contact te onderhouden met sponsoren. Je doet veel contacten op. Op de universiteit leer je veel theorie, bij het Nova Racing Team leer je om de theorie zelf in de werkplaats toe te passen en om een goed werkend product te produceren.”

Combineren

Het Nova Electric Raceteam is geen TU-project: “Het project wordt door de TU ondersteund in die zin dat de TU ruimte en machines in de Dreamhal beschikbaar stelt en dat er via de TU ook instructeurs beschikbaar zijn. Vaak zijn dat weer andere studenten. Verder is het project een zelfstandig bedrijf, een start-up”, vertelt Sanne. “Het team krijgt geen geld van de TU, we moeten onszelf bedruipen. De studenten zelf werken voor nop, alle sponsoring wordt gebruikt voor het financieren van het project.” De meeste studenten nemen hiervoor zelfs een tussenjaar: “We hebben geen studiefinanciering, geen salaris en geen leven,” lachen Sanne en Noortje. “We werken 80 uur per week met volle toewijding. Het verrijkt wie je bent als engineer, dit is een enorm pluspunt als je dit op je cv kunt zetten.”

Brand

Het Nova Electric Racing Team heeft het afgelopen jaar trainingen gereden in het Open Elektrische Superbike kampioenschap. Daarbij werden er twee professionele coureurs ingeschakeld, Danni di Mattia en Jorel Boerboom. “We willen geen onervaren rijders tussen de coureurs zetten, het moet veilig blijven”, stelt Sanne. “Bovendien willen we kennis vergaren door te profiteren van de feedback van professionals.” Tot een wedstrijd is het in 2019 echter niet gekomen. Tijdens de Gamma Racing Days in Assen ging het mis, de motor vloog in brand en aangezien je lithium-accu’s niet kunt blussen, brandde hij uit. “Er zitten veiligheids- en blussystemen op de motor en een systeem dat de celtemperatuur van de accucellen in de gaten houdt. En dan gebeurt het toch nog. Soms maak je fouten, daar moet je van leren. Beter nu dan in het bedrijfsleven.”

Nieuw ontwerp

Voor het komende jaar wordt er dus een nieuwe motorfiets ontworpen, door een vernieuwd team. “Studenten doen dit een jaar, dan vertrekken ze. Ook ik vertrek als teammanager”, vertelt Sanne, “nu neemt Noortje het over. Wij moeten dus de kennis overdragen op nieuwe mensen, zodat zij een betere motorfiets kunnen ontwerpen.”  “We gebruiken de bestaande Emrax elektro-motor en een eigen, gekoelde regelaar en besturingssysteem. De topografie ervan is een hele uitdaging, om alles onder te brengen in de beperkte ruimte.”

Actieradius

Het rijwielgedeelte van de nieuwe racer wordt afgemaakt door een veersysteem van YSS suspension en een zelfgemaakte, aluminium achterbrug met een speciaal linksysteem. “We hebben software gesponsord gekregen om dat zelf te ontwikkelen. De carbonfiber kuip maken ze ook zelf middels vacuüm-infusie. De mallen daarvoor worden op een CNC-bank gefreesd. Het accupakket stellen we zelf samen. Dat moet groot genoeg maar zo klein als mogelijk zijn. Als we aan het eind van de race nog 10% acculading over hebben, dan klopt het ontwerp niet”, vindt Sanne. “Dan is de accu te groot en te zwaar. Verder is het batterijmanagement belangrijk. Dat moet ervoor zorgen dat alle cellen gelijkmatig worden geladen en dat de temperatuur wordt bewaakt. We hebben nog een lange weg te gaan voor we kunnen racen, maar we hopen volgend seizoen toch van ons te laten horen met onze superstille racer…!”

Wil je meer weten over het Nova Electric Bike Racing Team? Kijk op www.novaracing.nl