Kawasaki Z H2

Supercharged muscle

Met een agressieve, flitsende uitstraling, spectaculaire prestaties en een ultieme wendbaarheid zet 
Kawasaki’s Z-serie al decennialang de toon in de naked bike-scene. Nu helemaal, want Kawasaki brengt de meest radicale, technisch geavanceerde en krachtigste Z ooit: De supercharged Z H2.

 

Kawasaki Z H2

De populaire Kawasaki Z-range is al 50 jaar toonaangevend in de naked scene. Met de komst van de revolutionaire supercharged Z H2 begint een nieuw tijdperk in de spectaculaire Z-historie. Met een ongelooflijk verbluffende vermogensafgifte, een ultieme wendbaarheid, een brede range aan assistentiesystemen en een sensationele nieuwe vormgeving laat de nieuwe Z H2 de harten van echte motorliefhebbers sneller kloppen – heel veel sneller!

 

De ultieme Z: Kawasaki Z H2

De vormgeving van deze ‘Ultieme Z’ is ontworpen volgens de ‘next generation Sugomi styling’. Een atletisch en gespierd design met een minimalistische twist, waarmee functionele onderdelen in de schijnwerpers worden gezet en de unieke supercharger de volle aandacht krijgt. Dat zie je trouwens ook aan het ‘River Mark’ embleem op de neus van de koplampunit. Dit embleem is voorbehouden aan motoren met supercharger en benadrukt dus dat het hier om het ultieme vlaggenschip binnen de Z-reeks gaat.

De koplampunit wordt geflankeerd door de prominente, asymmetrische ram-air luchtinlaten en valt op door de scherp priemende LED-koplampen, die deel uitmaken van het volledige LED-verlichtingssysteem. Deze scherpe stralers geven de toch al lekker agressief ogende koplampunit nog meer cachet. Een kleine, maar zeer effectief flip-up spoiler op de koplampunit zorgt ervoor dat de rijder ook bij hoge snelheden comfortabel kan rijden. Achter de spoiler vind je een gemakkelijk afleesbaar en zeer informatief kleuren-TFT-dashboard, waarvan de functies via schakelaars aan het vlakke, conisch gevormde stuur kunnen worden bediend.

KAWASAKI SUPERCHARGED Z H2


De nieuwe Z H2 biedt een indrukwekkende vermogensopbouw en een in deze klasse ongekend topvermogen van 200 pk @ 11.000 tpm. Deze prestaties zijn afkomstig van de vloeistofgekoelde 998cc DOHC-viercilinder-motor, die is voorzien van Kawasaki’s in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde ‘balanced’ supercharger. Deze supercharger ademt via een geoptimaliseerde Ram-Air inlaat, die is voorzien van een diffuser om de luchtstroom in goede banen te leiden.

De uitlaatgassen ontsnappen met minimale weerstand dankzij een uitlaat zonder voorkamer. De uitlaat beschikt wel over een extra grote katalysator, waarmee de Z H2 nu al voldoet aan de komende Euro 5 emissie-eisen. De uitlaat eindigt in een korte, zeer fraai vormgegeven uitlaatdemper. Deze is via een akoestische analyse zo getuned dat deze niet alleen voor een optimale motorkarakteristiek zorgt, maar dat hij tevens een uniek en emotioneel geluid voortbrengt.


Soepel motorkarakter Z H2


De supercharger zorgt niet alleen voor een onvoorstelbaar piekvermogen van 200 pk, maar garandeert ook dat de motor in het lage- en middentoerenbereik soepel en beheersbaar wegrijdt. En dat terwijl de Z H2 een werkelijk sensationele acceleratie biedt wanneer je hem tot in de hogere toerenregionen doortrekt en de supercharger werkelijk ‘op stoom’ komt. De ride-by-wire gasklepbediening zorgt daarbij voor een altijd scherpe maar goed beheersbare gasreactie, terwijl de rijder de motorkarakteristiek zelf kan beïnvloeden via de power-mode schakelaar.

Die biedt de keuze tussen de modi Sport, Road, Rain en de zelf in te stellen ‘Rider’ mode. Het koppel wordt daarnaast nog bewaakt door een in 3 modi in te stellen tractiecontrole en door een ‘Assist en slipper’-koppeling, die zorgt voor een lichte bediening en een optimale controle wanneer je in de perfect schakelende race-transmissie terugschakelt. Deze geavanceerde transmissie is voorzien van zogenaamde ‘dog-rings’, die licht en precies schakelen, doordat ze de tandwielen op de transmissie-assen vastzetten zonder dat deze zelf hoeven te schuiven.

 

Ultieme wenbaarheid Kawasaki Z H2


Om de enorme prestaties van het supercharged motorblok in goede banen te lijden is de Z H2 uitgerust met een zeer stabiel trellisframe, net als de H2R, Kawasaki’s Hypersport vlaggenschip. Dit uiterst stabiele vakwerkframe is gemaakt van buizen die uit hoogwaardig staal met een zeer hoge treksterkte zijn vervaardigd. 


Kawasaki heeft het frame voor de Z H2 nieuw ontworpen, zodat het over een perfect bij een Naked bike passende stijfheidsbalans beschikt en een ultieme wendbaarheid bij lagere snelheden biedt. Uniek is de speciale swingarm-lagering, waarvan de schetsplaten zowel aan het frame als aan het motorblok zijn bevestigd. Dat komt de stijfheid ten goede en zorgt dat het frame zelf lichter kan worden uitgevoerd. De aluminium swingarm bedient een volledig instelbare Showa monoschokdemper via een uni-trak linksysteem.

Verder is de Z H2 aan de voorzijde uitgerust met een eveneens volledig instelbare Showa Big Piston Front voorvork, die door zijn sublieme aanspreekgedrag en sportieve afstemming voor perfect wegcontact en heldere feedback zorgt. Op de ashouders van deze voorvork vind je radiaal bevestigde Brembo M4.32 monoblock remklauwen. Deze klauwen zijn uit één massief stuk aluminium gefreesd voor een optimale stijfheid. Daardoor bieden ze een duidelijk aangrijppunt en felle, goed doseerbare remkracht.

Assistentie
Om optimaal gebruik te maken van de potentie van de Z H2 is deze hypernaked bike uitgerust met de meest geavanceerde assistentiesystemen. Zo biedt de Z H2 onder meer een in twee richtingen werkende quickshifter, cruise-controle, wheelie control, launch control en een intelligent antiblokkeersysteem, dat net als de tractiecontrole gebruik maakt van een door een Bosch IMU aangestuurd cornering management systeem.

Dit alles is op elkaar af te stemmen door middel van Bluetooth connectiviteit en de Kawasaki Rideology App. Deze app stelt de rijder in staat om met zijn machine te communiceren en op de hoogte te blijven van hun rit- en motorinformatie, dit alles via het scherm van een smartphone. De app biedt bovendien praktische informatie zoals brandstofbesparing en reisgegevens, terwijl andere functies zoals een lean angle meter een extra dimensie aan de motorbeleving toevoegt.

Breed publiek
De Z H2 is het nieuwe vlaggenschip binnen Kawasaki’s populaire Z-reeks. De machine biedt adembenemende prestaties, maar is dankzij zijn uitstekende all-round beheersbaarheid zeer toegankelijk voor een breed publiek.

De Z H2 staat medio februari vanaf € 19.999,- bij de MotoPort Kawasaki dealers.