Kawasaki Ninja 1000SX

2020

Met de nieuwe Ninja 1000SX introduceert Kawasaki de vierde generatie van hun uitermate succesvolle sport-tourmachine. Voor 2020 is deze unieke combinatie van tourcomfort en adembenemende prestaties naar een hoger niveau getild met een nieuwe styling, diverse technische upgrades en veel extra features.

 

Kawasaki Ninja 1000SX

De Ninja 1000SX is een uiterst veelzijdige motor. Hij beschikt over een riant comfort, zodat je met gemak grote afstanden aflegt. De spectaculaire vermogensafgifte, de strakke wegligging en de ultieme stuureigenschappen zorgen ervoor dat je jezelf op bochtige bergwegen helemaal uit kunt leven. De fraai vormgegeven koffers bieden daarbij meer dan genoeg bagageruimte voor lange weekendtrips en vakanties, terwijl de geïntegreerde kofferbevestiging garandeert dat de motor er ook fantastisch uitziet als de koffers in de hotelkamer achterblijven.

Kawasaki Ninja 1000SX Connected TFT

Voor 2020 krijgt de Ninja 1000SX een scherpere, nog sportievere look en LED-verlichting rondom, terwijl het motorblok diverse updates kreeg, waarmee het aan de nieuwe Euro 5 emissienormen voldoet. Daarnaast is ook het zitcomfort voor de rijder en passagier verbeterd. Bovendien krijgt de Ninja een hele range aan nieuwe, technologische features, waaronder elektronische cruise-controle, een quickshifter, geavanceerde rijmodi en een 10,9 cm groot digitaal TFT-kleurenscherm met instelbare achtergrondkleur.

Een leuke feature is dat dit dashboard de helderheid van het display automatisch instelt op de intensiteit van het buitenlicht. Uiteraard biedt het dashboard alle essentiële motorinformatie. Daarnaast kan het dashboard e-mail- en telefoon notificaties in beeld brengen via een nieuwe geïntegreerde Bluetooth chip en de unieke ‘Kawasaki Rideology App’ die verbinding maakt met de mobiele telefoon van de rijder. De app geeft veel interessante informatie over het voertuig, zoals de resterende hoeveelheid brandstof, de afgelegde afstand en het onderhoudsschema.

Sportievere look Ninja 1000SX 2020


De nieuwe Ninja 1000SX krijgt een nog dynamischere look met een supersport-stijl uitgevoerd voor spatbord en een nieuwe, scherpere vormgeving van de volle kuip. De nieuwe, enkelzijdige uitlaatdemper springt eveneens in het oog. De zeshoekige, wigvormige uitlaatdemper heeft een metaalkleurige body met contrasterende matzwarte kappen, hetgeen de Ninja een moderne, premium uitstraling geeft.

In de voordemper worden de uitlaat bochten via een 4-in-2-in-1 configuratie samengevoegd, wat bijdraagt aan een snelle gasrespons bij alle toerentallen. Daarnaast is het uitlaatsysteem dankzij de enkelzijdige demper maar liefst 2 kg lichter geworden, ondanks het feit dat er een grotere driewegkatalysator aan boord is.

Sensatie Kawasaki 1000XA

De vloeistofgekoelde 1043cc-viercilinder lijnmotor levert een indrukwekkend topvermogen van 104 kW (142 pk) @ 10.000 tpm. Nog indrukwekkender is de manier waarop het vermogen vrijkomt: de Ninja biedt een krachtige acceleratie vanuit alle toerentallen, gepaard met een fantastische huil uit de inlaatkelken. Die hebben op de nieuwe Ninja verschillende maten: die van de buitenste twee cilinders zijn korter dan de middelste twee. Zo zorgen ze voor een ideale luchttoevoer naar de 38 mm valstroom-gasklephuizen, die nu zijn voorzien van elektronisch bediende gaskleppen voor een directe en goed doseerbare gasrespons.

Samen met een nieuwe klep-timing zorgen al die aanpassingen voor een indrukwekkende koppelafgifte van 111 Nm @ 8.000 tpm. Dat koppel wordt via een assist & slipperkoppeling doorgegeven aan de zesversnellingsbak. Die koppeling zul je echter niet heel veel gebruiken, want vanaf 2020 is de Ninja 1000SX uitgerust met een in twee richtingenwerkende quickshifter. Deze zorgt ervoor dat de Ninja 1000SX bij het optrekken supersnel overschakelt zonder dat je het gas dicht hoeft te doen of de koppeling hoeft te bedienen, terwijl de quickshifter de versnellingen bij het terugschakelen naadloos in elkaar laat overgaan.

 

Advanced Riding Assistance

De indrukwekkende prestaties van de nieuwe Ninja 1000SX worden bewaakt door state-of-the-art assistentiesystemen. Zo zijn er drie voorgeprogrammeerde rijmodi Sport, Road en Rain, die tevens het activatieniveau van het nieuwe KTRC-tractiecontrolesysteem beïnvloeden, alsmede een vrij in te stellen modus Rider. Daarin kan de rijder zelf een combinatie van de twee vermogenssettingen ‘full of low’ en een van de drie mogelijke settingen van het KTRC kiezen.

Dat tractiecontrolesysteem wordt ook beïnvloed door de input van een ‘Inertial Management Unit’. Zo wordt de tractiecontrole afgestemd op de zijdelingse grip, die de achterband voor de bocht nodig heeft. Daarnaast zorgt het ‘Kawasaki Cornering Management Function’-systeem voor een efficiënte wheelie-control en voor een bochtafhankelijke regeling van Kawasaki’s intelligente ‘KIBS’ ABS-systeem. Via de IMU zorgt dit systeem dat de remkracht in bochten op de hellingshoek wordt afgestemd en eventuele duikneigingen worden geminimaliseerd.

 

Ultiem tourcomfort Kawasaki 1000SX


Reiscomfort is een van de troeven van de Ninja 1000SX. Als rijder zit je ontspannen rechtop achter de nieuw vormgegeven kuipruit, met de handen op de relatief hooggeplaatste clipons. De nieuwe ruit is in de windtunnel ontworpen en is handmatig in vier standen te verstellen, zodat rijders van alle posturen een ideale windbescherming kunnen vinden. Daarbij geniet jij net als je passagier op het 2020-model van een nog beter tourcomfort op het verbeterde zadel, dat dankzij een dikkere polstering en een groot oppervlak garant staat voor lange, comfortabele uren in het zadel. Daarbij zul je zeker genieten van de elektronische cruisecontrole, een voorziening die de vermoeidheid op lange afstanden sterk vermindert en het comfort naar een nog hoger peil tilt.

De Ninja 1000SX staat bekend om zijn strakke wegligging en zijn reactieve stuurgedrag. Dat vindt zijn oorsprong in de sterke massacentralisatie van het stijve, aluminium twin-tube frame en in een hoogwaardig veersysteem, dat een hoog absorptievermogen aan een nieuwe, zeer fijn afgestemde dempingskarakteristiek paart. De volledig instelbare 41 mm Upside-down voorvork en de via een ‘horizontal backlink’ bediende monoschokdemper zijn dan ook afgeleid van de Ninja ZX-10R, de superbike waarmee de inmiddels bijna legendarische Jonathan Rea al vijf jaar op rij het wereldkampioenschap Superbikes wist te winnen. Het remsysteem is van vergelijkbaar niveau, met twee semi-zwevend gelagerde 300 mm-remschijven en een radiale rempomp, die twee radiaal gemonteerde vierzuiger-monoblock remklauwen bedient.

Medio februari
De nieuwe Ninja 1000SX is nog comfortabeler, nog fraaier en nog uitdagender geworden. Lang hoef je er niet op te wachten, want de Ninja 1000SX staat medio februari Vanaf € 15.849,-al bij de MotoPort Kawasaki dealers in de showroom