Kawasaki Z900

2020

Dankzij de combinatie van pittige prestaties, een wendbaar en stabiel weggedrag en adembenemende looks is de Z900 sinds zijn introductie dermate populair geworden, dat deze supernaked consequent in de top van bestverkopende naked bikes staat. Dat zal voorlopig wel zo blijven, want Kawasaki heeft de Z900 voor 2020 sterk vernieuwd.

 

KAWASAKI Z900: DE PUNTJES OP DE Z GEZET!

Onder meer een nieuwe styling, een nog sterker en wendbaarder frame en een motorblok dat dankzij diverse verbeteringen aan Euro 5 voldoet. Daarnaast krijgt deze toch al riant uitgeruste supernaked een aantal extra features, waaronder geïntegreerde rijmodi (een combinatie van KTRC- en Power-modi), een nieuw TFT-kleurendisplay, bluetooth smartphone connectiviteit, volledige LED-verlichting en een nieuwe, zeer in het oog springende Sugomi-vormgeving.

Wat direct opvalt is dat de koplampunit scherper en compacter is geworden. Scherpere lijnen leggen nu het accent op de nieuwe LED-koplamp, die wordt geflankeerd door LED-positielichten. Een look waaruit je de familieband met de andere Z-Supernaked modellen duidelijk kunt aflezen. Dat zie je ook aan het karakteristieke Z-LED-achterlicht, dat nu wordt vergezeld van LED-nummerplaatverlichting, terwijl ook de knipperlichten gebruikmaken van LED-techniek. Nieuw ontworpen radiator-covers, een nieuwe brandstoftank-cover, een andere belly-pan en aangepaste covers op de schetsplaten van de swingarmas dragen verder bij aan het scherpere uiterlijk van de nieuwe Z900.

DE KAWASAKI Z900 LOOKS

De Z900 is niet alleen geliefd vanwege zijn looks, maar ook vanwege de felle prestaties en de brede inzetbaarheid van de pittige 948cc viercilindermotor. Ook bij de nieuwe Kawasaki Z900 biedt de zestienkleps korteslagmotor riante trekkracht, vanuit de laagste regionen tot aan de verslavende top-end rush in hoge toerengebied aan toe. De 36 mm gasklephuizen zorgen mede
dankzij de dubbele, ovalen gaskleppen voor een haarfijne doseerbaarheid van het gas.

Een nieuwe afstemming van het injectiesysteem en diverse aanpassingen van het uitlaatsysteem zorgen daarbij dat de motor voldoet aan de Euro 5 emissienormen. Het uitlaatsysteem krijgt daarvoor een grotere katalysator en een aangepaste voorkamer. Kawasaki besteedde bovendien veel aandacht aan het karakter van het uitlaatgeluid, zodat de diepe sound van de nieuw ontworpen demper fraai harmonieert met de prachtige rauwe rasp van het inlaatsysteem. Dat draagt bij aan een de optimale beleving van de opwindende prestaties van de Z900.

VIER RIJMODI OP DE KAWASAKI Z900

Het topvermogen van de nieuwe Kawasaki Z900 ligt op een indrukwekkende 92,2 kW (125 pk) @ 9.500 tpm. Bij het nieuwe model kan de rijder het karakter van de vermogens afgifte beïnvloeden via een schakelaar op het stuur. Die biedt keuze uit drie voorgeprogrammeerde rijmodi: Sport, Road en Rain.

Deze modi beïnvloeden tevens het activatieniveau van het nieuwe KTRC-tractiecontrolesysteem. Daarnaast is er ook nog een vrij programmeerbare rijmodus , Rider, waarin de rijder zelf een van de drie tractiecontroleniveaus met de beide vermogens-settings (full of low) kan combineren. Nog meer controle biedt de assist & slipper koppeling, die het riante koppel van 98,6 Nm @ 7.700 tpm aan de zeer precies schakelende zesversnellingsbak doorgeeft.

Dankzij een ingenieus technisch systeem combineert deze koppeling een lichte bediening met een goed doseerbare tractie en zorgt ze tevens dat het achterwiel bij het terugschakelen perfect in het spoor blijft. Voor 2020 is er overigens ook weer een 70kW versie beschikbaar, die voor houders van het A2 rijbewijs tot 35 kW mag worden teruggetuned.*

LICHTE HANDLING KAWASAKI Z900

Op de Kawasaki Z900 vindt de rijder een zeer actieve, maar comfortabele zitpositie achter het op de koplampunit gemonteerde windschermpje. De zithoogte is bescheiden gehouden, zodat ook mensen met een wat kleiner postuur prima met de voeten bij de grond kunnen. Zo kunnen ze optimaal genieten van de enorme wendbaarheid van de Z900, wat het resultaat is van een laag rijklaar gewicht van 212 kg en een zeer reactief en licht sturend rijwielgedeelte.

Het zeer stabiele trellisframe van de Z900 kreeg nog meer stijfheid dankzij versterkingen rond de swingarmas en door de hoogwaardige vering van deze supernaked. De veeren dempingskarakteristieken van 41 mm voorvork en de via een “horizontal back link rear supension” aangestuurde achterschokdemper zijn aangepast, waardoor de Z900 een uitmuntende stabiliteit aan een heldere feedback en een lichte handling koppelt. Het rijwielgedeelte wordt verder gecompleteerd door een dubbele schijfrem met semi-zwevende 300 mm wave-remschijven en zeer krachtige vierzuigerremtangen.

CONNECTED TFT KAWASAKI Z900

Bij de nieuwe Z900 draait alles om de rijbeleving. Dat ervaar je ook in de cockpit, die voor het eerst is uitgerust met een 10,9 cm breed multifunctioneel TFT-kleurendisplay met een instelbare achtergrondkleur. Een leuke feature is dat dit dashboard de helderheid van het display afhankelijk van de lichtsterkte automatisch instelt op een van de drie door de rijder ingestelde helderheidsniveaus.

Uiteraard biedt het dashboard daarnaast alle essentiële motorinformatie. Daarnaast kan het dashboard e-mail- en telefoon notificaties in beeld brengen, doordat ze via een nieuwe geïntegreerde Bluetooth chip en de unieke ‘Kawasaki Rideology App’ verbinding kan maken met de GSM van de rijder. De app geeft veel interessante informatie over het voertuig, zoals resterende hoeveelheid brandstof, de afgelegde afstand en het onderhoudsschema.

Vanaf december 2019 te bewonderen bij MotoPort.