Gamma Racing Day

Kawasaki racing team

De Groenste Gamma Racing Day tot nu toe! Met Gamma als hoofdsponsor was het TT circuit tijdens de Gamma Racing Day altijd blauw gekleurd, maar de 20e editie van Europa’s grootste gecombineerde auto- en motorsport event had dit jaar een behoorlijk groen accent. Winnaars van de Kawasaki nieuwsbriefactie werden in de watten gelegd als Kawasaki VIP, met als hoogtepunt een meet & greet met Gamma Racing Day eregast en Kawasaki fabriekscoureur Leon Haslam in de pitbox van het Kawasaki Racing Team, terwijl bij de Kawasaki Promo Tour men kans maakte op 4 maanden een Kawasaki naar eigen keuze.

 

Gamma Racing Day (17 & 18 augustus j.l)

Als we op zondagochtend vroeg bij het TT circuit arriveren is de speciale Kawasaki VIP parkeerplaats in het paddock al rijkelijk gevuld met de meest uiteenlopende Kawasaki modellen van de prijswinnaars van het Kawasaki VIP arrangement, die vroeg van huis zijn gegaan om vooral niets te hoeven missen van de 20e editie van de Gamma Racing Day, het grootste gecombineerde gratis auto- en motorsport event van Europa dat jaarlijks meer dan 50.000 bezoekers weet te trekken, met spectaculaire auto- superkart- motor- en zijspanraces en demonstratierondjes van onder andere de Formule 1 auto van Renault en ’s werelds krachtigste productiemotor, de Kawasaki Ninja H2R.


Na een verpletterend debuut op Motorbeurs Utrecht, waar de Ninja H2R in zijn debuutjaar 2015 op de vermogensbank bij de Kawasaki stand de hele importeurshal in extase wist te brengen, maakte ’s werelds krachtigste productiefiets met een topvermogen van 326 pk (zonder Ram-Air) tijdens Gamma Racing Day 2019 zijn Nederlandse debuut op het TT circuit, na de Isle of Man TT het tweede publieke optreden van ’s werelds enige productiemotor die meer vermogen heeft dan een MotoGP machine en jaarlijks in een zeer gelimiteerde oplage wordt geproduceerd.

 

Topcoureurs Leon Haslam & Jonathan Rea


Het was aan Gamma Racing Day eregast Leon Haslam, net terug uit Japan waar hij samen met teamgenoot Jonathan Rea de voor Japanners belangrijkste race van het seizoen, de 8 uren van Suzuka, wist te winnen op de Kawasaki ZX-10RR, de eer om de bomvolle hoofdtribune te verwennen met fraaie wheelies en burn-outs, terwijl het oorverdovende geluid (122 dB, gelijk aan een straaljager op 100 meter afstand) over het hele circuit te horen was. “Ik had er nog nooit op gereden,” zegt de kersverse winnaar van Suzuka, “maar het is ziek, zó sterk als de Ninja H2R is. Zelfs in vierde versnelling trekt ‘ie volop wheelies, die wheeliecontrole is echt geen overbodige luxe.

Daarnaast was ik aangenaam verrast hoe ontzettend gemakkelijk de motor stuurt. De motor is een flink stuk zwaarder dan mijn WK Superbike ZX-10RR en ik had daarom een zwaar sturende motor verwacht, maar dat viel me echt alleszins mee.” Als we stellen dat qua performance de Ninja H2R het dichtste is dat je als consument bij een MotoGP ervaring kunt komen is Leon Haslam het roerend met ons eens. “Als je het verschil in gewicht in ogenschouw neemt dan is het vermogen van de Ninja H2R vergelijkbaar met dat van een MotoGP machine, dus dat klopt wel,” aldus Haslam.

Terug in de pitbox van het Kawasaki Racing Team heeft de 36-jarige coureur uit het Britse Derbyshire alle tijd voor een meet & greet met de 85 prijswinnaars (met introducé) van de Kawasaki VIP nieuwsbriefactie en deelt volop handtekeningen uit, terwijl door Leons crewchief Marcel Duinker de Kawasaki VIP gasten een blik achter de schermen wordt gegund. De 42-jarige Nederlander vertelt wat er allemaal bij komt kijken om een World Superbike team te runnen en alle tijd neemt om vragen te beantwoorden die door de Kawasaki fans worden gesteld.

 

Kawasaki Racing Team


“Het Kawasaki Racing Team bestaat uit wel 30 verschillende nationaliteiten van over de hele wereld, die tijdens een raceweekend allemaal moeten worden ingevlogen, waarvoor hotels moeten worden geboekt en huurauto’s geregeld. Die hele logistiek wordt geregeld op ons kantoor in Barcelona, waar ook de opslag van de reserveonderdelen is, de trucks van het team tussen de races door worden gestald en de motorblokken op een testbank worden getest,” vertelt Marcel Duinker.


1 Motorblok per 2 raceweekends


Hoelang een motorblok meegaat in het WK Superbike, is een van de vragen die wordt gesteld. “In het verleden werden daar geen eisen aan gesteld en mocht je bij wijze van spreken na elke training het motorblok wisselen, maar tegenwoordig mogen we per jaar nog maar 7 blokken gebruiken, dat is ongeveer 1 motorblok per 2 raceweekends. De eerste race is in Phillip Island, waar 550 kilometer wordt geklokt. Daarna gaan we naar een extreem warm Thailand met lange rechte stukken waar veel volgas wordt gereden en het blok het zwaar te verduren heeft. Aan het eind van dat weekend heeft dat blok dan ongeveer 1250 kilometer gereden en wordt daarna alleen nog maar gebruikt voor de vrije training op vrijdagen. Dat doen we om aan het eind van het seizoen wat marge te hebben, om als het reglement het toestaat om nieuwe snelle onderdelen te mogen monteren, we daadwerkelijk ook nog motorblokken hebben die nog niet zijn gebruikt,” aldus Duinker.


Voor de meeste Kawasaki VIP gasten is de tekst en uitleg van Marcel Duinker in de pitbox van het Kawasaki Racing Team net zo speciaal en bijzonder als de meet & greet met Leon Haslam. “Weet je, als je tijdens WK Superbike in de paddock loopt lukt het meestal wel om een selfie met de coureurs te maken, maar hoe vaak krijg je de kans om een crewchief het hemd van het lijf te vragen, laat staan de crewchief van je favoriete team,” aldus een van de gelukkige Kawasaki prijswinnaars.

 

Scott Deroue en Robert Schotman (WK Supersport 300)


De naastgelegen pitbox is gevuld door het Kawasaki MTM Racing Team dat met de Nederlanders Scott Deroue en Robert Schotman in het WK Supersport 300 aantreedt en tijdens Gamma Racing Day als gastteam meerijdt in de twee motorraces die ook meetellen voor het Duitse IDM Supersport 300 kampioenschap. In de eerste race weet Scott Deroue de spanning er goed in te houden door halverwege de race even naast de baan te raken en daardoor flink wat posities in te moeten leveren en uiteindelijk toch met de overwinning aan de haal te gaan, om aan het eind van de middag de tweede race van kop tot staart te domineren en op de Kawasaki Ninja 400 met een voorsprong van meer dan 18 seconden als winnaar te worden afgevlagd.

Dat Nederland steeds groener wordt is ook in de paddock te zien, waar bij de Kawasaki Promo Tour de complete line-up van Kawasaki staat opgesteld en iedereen die een toegangskaartje voor de paddock heeft gekocht kennis kan maken met de nieuwste Kawasaki modellen. “Een groot deel van het publiek komt naar de Gamma Racing Day voor de auto’s en dit is een mooie manier om hen met motorfietsen kennis te laten maken,” aldus een van de medewerkers van Kawasaki Benelux. En gezien de hoeveelheid kinderen die hun ouders vragen om alsjeblieft op een van de motoren te worden gezet en het enthousiasme waarmee dat door de ouders op foto wordt vastgelegd is dat geen domme zet geweest, hier worden de motorrijders van de toekomst gekweekt. Als kers op de taart geeft Kawasaki op de Kawa Promo Tour ook nog eens een Kawasaki motor naar eigen keuze voor vier maanden weg.