METEN IS WETEN

RIDE-ON TIRE PROTECTION

MotoPort is zeer te spreken over Ride-On Tire Protection. Dit anti-lek-middel heeft ruimschoots bewezen dat het lekken in banden snel en betrouwbaar dicht, bovendien heeft het een balancerend effect, waardoor er vaak geen lood meer op de velg hoeft. Daar zit veel kennis en wetenschap achter, zo bleek tijdens een bezoek aan het Ride-On laboratorium.

Ride-On Tire Protection geeft een gelcoating aan de binnenkant van de banden. Dat vermindert de poreusheid van de band, waardoor de band beter op druk blijft. De gel bevat bovendien aramidevezels, die gaatjes in de band zo snel dichten, dat er bijna geen drukverlies optreedt. Dat is erg belangrijk, want een dalende luchtdruk zorgt voor een toenemende vervorming van de band. Dat geeft een enorme warmteontwikkeling, waardoor het rubber van de band wordt aangetast en de band niet veilig meer is. Dat voorkom je dus met Ride-On.

Viscositeit

Er zijn meer middeltjes die dat beloven. Maar beloven en waarmaken zijn twee verschillende dingen. “De meeste producten zijn gemaakt van vloeibare latex, vaak in spuitbussen”, weet Jacob Vorenkamp, General manager van Ride-On Europe. “Die gebruiken vaak campinggas als drijfgas. Dat is ontvlambaar. Wil je dat in je banden? Verder kan latex uitharden. Dan werkt het middel niet meer. Ride-On hardt niet uit, dat heeft na vijf jaar nog dezelfde viscositeit als wanneer het nieuw is.” Die viscositeit is nog een aandachtspunt op zich. “Een tractor mag maximaal 40 km/uur. Een motorfiets rijdt veel harder. De viscositeit moet daarom hoger zijn dan bij een tractor: je wilt immers niet dat alle gel bij het remmen naar voren klotst, dat zou een immense onbalans geven. De gel moet een mooie, homogene laag op de binnenkant van het loopvlak geven en mag niet uitzakken als de motor stilstaat.” 

27 formules

Ride-On maakt voor elk voertuig een specifieke formule: “We hebben 27 verschillende formules, met voor elke toepassing de juiste viscositeit en de juiste afmetingen van de vezels. Bij landbouwvoertuigen komen grote lekken voor. Bij motorfietsen wil je geen gaten van meer dan vijf, zes millimeter dichten, omdat je er nog veilig 300 km/uur mee moet kunnen rijden. Bij veel concurrenten desintegreert het product trouwens al als je 120 rijdt. Ride-On desintegreert absoluut niet. Sommige merken vullen ook te veel sealant in een band. Dan veert de band niet en wordt hij zwaar, terwijl ook de wangen geseald worden. Dat wil je niet, een defect aan de wang van de band is gevaarlijk, dat mag je niet repareren. Je moet alleen het loopvlak bedekken.”

Laboratorium

Je kunt van alles veronderstellen, maar meten is weten. Daarom heeft Ride-On een laboratorium met een grote centrifuge. Daarmee kunnen de G-krachten van hoge snelheden worden nagebootst. Jacob vult wat flesjes met verschillende merken en stopt ze in de centrifuge. Als de centrifuge stopt zijn de formules van de concurrent inderdaad gescheiden in een dikke drab en een dunne vloeistof. De vrachtwagengel en de motorfietsgel van Ride-On zien er hetzelfde uit als de gel in de voorraadfles: “In een band kan de gel tot 1400 G ondervinden. Daarbij mag het niet desintegreren”, aldus Jacob. “Feitelijk weet je genoeg als er op de verpakking staat: schudden voor gebruik. Dat wil eigenlijk zeggen:
niet kopen!”

-37° Celsius

Een ander heikel punt is dus dat je ook onder nul moet kunnen rijden, zonder dat je een bevroren klont latex onderin je band hebt hangen, dat vervolgens als vlieggewicht de vullingen uit je verstandskiezen laat rammelen en geen lek meer dicht. En dus heeft het laboratorium een grote vrieskist op -37° Celsius. Resultaat: een aantal flesjes concurrent met de consistentie van een ijsraket en een buisje Ride-On dat nog lekker flexibel is. “Op veel middelen staat dat het de balans van de banden niet verstoort. Op dat van ons staat dat het de banden balanceert. Dat gaat een stap verder. Maar daarvoor moet de viscositeit constant blijven, van – 40 tot op hoge temperaturen. En het mag niet veranderen als het veroudert. Wij garanderen 5 jaar of de levensduur van de band”, aldus Jacob.

Corrosie

Uiteraard mag iets dat je in de banden spuit geen schade toebrengen aan de band of de velg. Het mag dus niet corrosief zijn en ook geen corrosieve stoffen vormen met het vocht, dat via bandenpompen en compressoren in de band terecht komt. Dan zou het immers velgen en ventielen kunnen beschadigen. Bovendien is het de bedoeling dat het de koordlagen beschermt als het een lek dicht, niet dat het ze opvreet. In het laboratorium worden er dus ijzerdraadjes in afgesloten flessen met de antilekmiddelen gehangen. En je raadt het al: de draad in de Ride-On fles is intact, de andere zijn donkerbruin van de roest.

Zien is geloven

Dat Ride-On supersnel lekken dicht, dat wisten we al. Dat daar veel bij komt kijken niet, maar na een bezoek aan het laboratorium is duidelijk dat Ride-On met kop en schouders boven concurrerende producten uitsteekt!

Wil je ook Ride-On in je banden? Ga dan naar je dichtstbijzijnde MotoPort vestiging, die heeft het op voorraad!