Harley-Davidson ® LiveWire ™

Nieuws Eicma

De geheel nieuwe elektrische Harley-Davidson® LiveWire™ heeft zijn Europese debuut gemaakt op een persconferentie op de EICMA beurs in Milaan. Tijdens de presentatie onthulde Marc McAllister, Vice President of Product Planning and Portfolio, de langverwachte specificaties en details over de eerste motorfiets uit een portfolio van elektrische tweewielers van Harley-Davidson.

 

Vermogen Harley-Davidson ® LiveWire ™

De LiveWire-motorfiets wordt aangedreven door een elektromotor met permanente magneet die direct koppel produceert op het moment dat aan de gashendel wordt gedraaid, wat resulteert in ongelooflijke acceleratieprestaties voor een spannende rit. De motor bevindt zich laag in de motorfiets om het zwaartepunt te verlagen en helpt de motorfiets goed te kunnen sturen bij alle snelheden en gemakkelijk te controleren wanneer hij stilstaat. Het LiveWire-model is ontworpen om een geluid te produceren dat de toonhoogte en het volume verhoogt met de snelheid - een nieuwe sound dat het soepele, elektrische vermogen van de LiveWire-motorfiets vertegenwoordigt.

Chassis Harley-Davidson ® LiveWire ™

De prestaties van de aandrijflijn worden gemaximaliseerd door een chassis dat is ontworpen voor een wendbaar en behendig rijgedrag voor vertrouwde controle op straten in de stad en een opwindende rit op bochtige binnenwegen. De LiveWire gebruikt de aandrijflijn als onderdeel binnen het aluminium frame om de stijfheid te verhogen, en is voorzien van een hoogwaardige, volledig instelbare Showa®-vering. De Showa®

BFRC-lite® (Balanced Free Rushion-lite) mono-shock achtervering wordt aangevuld met Showa SFF-BP® (Separate Function Fork-Big Piston®) aan de voorkant, die zijn afgestemd op de prestaties en aanpasbaarheid van de achterschokdemper en leveren een uitzonderlijke demping bij lage snelheid - ideaal voor een perfecte beheersing in typische stedelijke rijomstandigheden.

De LiveWire motorfiets is voorzien van een RESS (Rechargeable Energy Storage System, of de hoofdaccu) bestaande uit lithium-ioncellen, omgeven door een gegoten aluminium vinnenbehuizing. De LiveWire-motorfiets is ook uitgerust met een kleine lithium-ionbatterij van 12 volt die de verlichting, de bediening, de claxon en het instrumentenpaneel van stroom voorziet.

LiveWire kan ook worden opgeladen met een Level 2 en Level 3, of DC Fast Charge (DCFC), via een SAE J1772 connector (USA), of CCS2 - IEC type 2 connector in internationale markten. Alle Harley-Davidson dealers die de LiveWire-motorfiets verkopen, bieden een openbaar oplaadstation aan.

Stijl Harley-Davidson ® LiveWire ™

De stijl van de LiveWire is net zo verbluffend als de prestaties en is in lijn met een belangrijke Harley-Davidson-styling regels: de focus ligt op de motor. Net zoals de V-Twin motor het meest in het oog springende element is - het kroonjuweel - van elke vorige Harley-Davidson motorfiets, is de elektrische motor de eerste focus van de LiveWire motorfiets. De mooie behuizing en de mechanische, gespierde vorm zijn bedoeld om de kracht die hij bevat over te brengen. Bovendien is de gegoten aluminium behuizing voor de RESS gestyled met functionele koelribben. De afwerking is gedaan met behulp van geavanceerde verftechnologie om het uiterlijk van geanodiseerd metaal te behouden, en stroomt van een batterijdeksel door naar een hoog, wesp-vormig staartstuk, met een achterspatbord dat het wiel zo strak omarmt, dat het bijna uit het zicht verdwijnt.

De geheel nieuwe Harley-Davidson LiveWire zal volgend jaar te koop zijn en in januari 2019 zullen verdere details over de prijsstelling en het pre-order proces worden vrijgegeven. Bezoek h-d.com voor meer details.