BMW S 1000 RR.

Nieuws van de Eicma

De nieuwe BMW S 1000 RR beleeft zijn werelddebuut op de EICMA 2018. Dankzij de compleet nieuw ontwikkelde motor en rijwielgedeelte stijgt het vermogen met 6 kW (8 pk) naar 152 kW (207 pk), terwijl het gewicht met 11 kg is gereduceerd van 208 kg naar 197 kg (193,5 kg met M Package).

 

BMW S 1000 RR 2019

Met zijn nieuw ontwikkelde, 4 kg lichtere viercilinder-in-lijn motor heeft de BMW S 1000 RR nog meer vermogen dan voorheen. Behalve de verbeterde in- en uitlaatpoortgeometrie maakt ook de BMW ShiftCam Technologie zijn debuut: een nieuw ontwikkelde techniek met variabele kleptiming en -slag in het inlaattraject. Het nieuwe inlaat- en uitlaatsysteem (1,3 kg lichter) draagt eveneens bij aan het sportieve rijgedrag. Het hogere koppel zorgt voor rijdynamiek en een betere sprintcapaciteit door de vloeiende koppelcurve.

De technici van BMW Motorrad pakten iedere mogelijkheid aan om het rijwielgedeelte te verbeteren en het gewicht te beperken. De motor van de nieuwe BMW S 1000 RR heeft een soepelere krachtverdeling dan voorheen. In de zoektocht naar een betere geometrie en rijdynamiek waren gewichtsverdeling, balans en een lager gewicht belangrijke kernpunten bij de ontwikkeling van het nieuwe frame. Het nieuwe Full Floater Pro draagt eveneens in grote mate bij aan de verbeterde rijdynamiek.

De nieuwe BMW S 1000 RR beschikt standaard over vier rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’, ‘Dynamic’ en ‘Race’. De optionele ‘Rijmodi Pro’ bieden drie extra rijmodi (Race Pro 1-3) voor gebruik op het circuit. Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Wheelie Control en gasrespons zijn hierbij naar eigen smaak aan te passen. Andere onderdelen van de optionele Rijmodi Pro zijn Launch Control en de instelbare Pit Lane Limiter. Supersnel schakelen gebeurt met behulp van de Schakelassistent Pro die standaard is op de nieuwe BMW S 1000 RR.