MOTOREN CUSTOMIZEN IS HOT!

KONING ZELFBOUWDAG MOTOPORT HENGELO

Het 'customizen' van motoren is hot. Motorfabrikanten hebben tegenwoordig catalogi vol met onderdelen, waarmee je jouw motor een heel eigen uiterlijk kunt geven. De echte hobbyisten hebben zo’n catalogus niet eens nodig. Zij geven hun creativiteit de vrije loop. Het resultaat kunnen ze elk jaar bij MotoPort Hengelo op de 'Koning Zelfbouwdag' (laten) zien…

Al voor de zevende keer organiseert Goos Bos van MotoPort Hengelo de 'Koning Zelfbouwdag'. Enthousiaste hobbyisten mogen dan laten zien wat ze van hun motor hebben gemaakt, terwijl motorrijders van heinde en ver toestromen om ernaar te kijken. Dat alles onder het genot van livemuziek, een warme hap en de nodige demonstraties en stands waar je van alles kunt vinden over het aanpassen van je motor: van het leggen van een mooie pin-stripe of het kloppen van een aluminium spatbordje tot het maken van aparte frames of achterbruggen. Nu denk je bij zelfbouw misschien meteen de familie Teutel van Orange County Choppers, maar dat is toch een heel andere scene. Echte 'choppers' vind je er wel, maar ook omgebouwde offroads, ratbikes, zijspannen en vooral de op dit moment zeer populaire bobbers, scramblers en café racers. En motoren waar je zo geen categorie aan vast kunt hangen. Gemaakt door mannen en vrouwen met smeer onder de nagels, motorrijders die misschien nog liever sleutelen dan rijden.

Showroom

Een groot deel van de showroom van MotoPort Hengelo is voor deze gelegenheid omgebouwd tot… nou ja, tot showroom. Maar ditmaal niet met de gebruikelijke voorraad nieuwe en gebruikte motoren, maar met de oogst aan zelfbouwers. Daaronder zijn een aantal prachtige exemplaren, soms zo mooi uitgevoerd dat je niet ziet dat het een zelfbouwer is. Zoals de prachtig gespoten GoldWing, waarnaast een zeer bijzondere Harley staat, gespoten in baby-blauw met een custom-paint geraamte op de tank en het sparbord, diverse roosjes en een grote roos als koplamp. Heel apart is ook een wesp-achtige, gitzwart-met neon groene Honda CX, die tot het minimum is teruggebracht. Daarnaast een tot rat-achtige café-racer omgebouwde Harley XLCH, gebouwd door studenten van de motorcycle academy. Weer een schril contrast tot een nagelnieuw ogende streetfighter, waarvan de expansie-uitlaat en de membraanpoorten op de cilinders verraden dat het om een oude Yamaha Spondon TRX 850 tweetaktracer gaat…

Faster Grandsons

Voor het doek van Yamaha’s 'Faster Sons' campagne staat een prachtige, dirt-track achtige custom met startnummer 54, gebouwd op basis van een Yamaha XS650. En als we het dan toch over 'fast' hebben, dan verdient een Kawasaki Z1 de aandacht. De Garrett turbocompressor en de bijzondere custom-made uitlaat met waste-gate spreken nogal tot de verbeelding. Een fraai stukje huisvlijt. Die waste-gate zal trouwens ook wel om aandacht schreeuwen als hij opengaat… Van heel ander orde is de Triumph Bluebird Boardtracker, voorzien van springer voorvork. Meer een 'Faster Grandson', want hij lijkt zo weggelopen uit de jaren dertig. Heel fraai, net als sterk verbouwde Yamaha TR1, waarvan de tank zodanig is ge-airbrusht dat het lijkt of hij van aan elkaar geklonken staalplaten is gemaakt.

Juweeltjes

Ben je binnen uitgekeken, dan is ook het plein voor de MotoPort vestiging een schouwspel dat de moeite waard is. Motorrijders komen af en aan rijden. Sommige op gewone motoren, maar velen ook op prachtige oldtimers of speciale zelfbouwers, in diverse gradaties van het zelfbouwproces, sommige zo af en mooi dat je je afvraagt of het wel een zelfbouwer is. Zoals een mooie, grijs/zwarte Suzuki GSX-eh? iets, waar je steeds meer niet-originele delen aan ziet naarmate je langer kijkt. Duidelijk 'Custom' is dan weer een Harley met een regenboogachtige metal-flake paint. Of een Yamaha TRX met Spondon frame. Heel duidelijk zelfbouw is de RVS Honda CBX-zescilinder, die met zijn hoekige design veel bekijks oogt. En dan een antieke Nimbus, een oud Deens merk dat uitermate zeldzaam is. Maar hier rijdt er gewoon een rond… En het leuke is, de eigenaren zijn erbij en vertellen graag met trots over hun creatie.

Winnaar

De creaties buiten zijn prachtig, maar doen niet mee aan de wedstrijd. Dat doen wel de motoren binnen. Daarvoor mocht de slechts 19 jaar oude Jordy Gasseling de titel 'Koning Zelfbouw' in ontvangst nemen voor zijn Moto Guzzi V35 uit 1993. Deze had een zelfgemaakte racekuip, een lager stuur, een aangepaste tank en een zelfontworpen kontje met bijpassend zadel, waardoor deze Guzzi meer racey werd. Het blok is gereviseerd en een set uitlaten is speciaal voor deze motor gemaakt. Het luchtfilter is vervangen door twee K&N filters. Het prachtige spuitwerk en de perfecte afwerking, waren voor de jury reden deze Guzzi, gebouwd door de jeugdige Jordy, te bekronen met de eretitel Koning Zelfbouw 2018.

Aan de slag

Ben je ook zo iemand waarbij de vingers gaan jeuken als je deze prachtige one-offs ziet of wanneer je een potentieel zelfbouwslachtoffer langs ziet ronken? Doe dan eens gek en zet het mes erin! Leef je uit en wees creatief. MotoPort laat je graag zien wat er allemaal leverbaar is. En wil je iets dat niet 'off the shelf' is, ga dan eens langs bij MotoPort Hengelo, want Goos kan je vast op leuke ideeën brengen en je aan nuttige en/of behulpzame adressen helpen. Wie weet staat jouw creatie dan volgend jaar in de showroom van MotoPort Hengelo en word jij de achtste 'Koning Zelfbouw'!