VECHTEN VOOR ELKE KANS

SCOTT DEROUE EN ROBERT SCHOTMAN IN WSS300

Scott Deroue en Robert Schotman van het MotoPort Kawasaki raceteam beleven een wisselend sezoen mee. De snelheid zit er wel in. Soms leidt dat tot succes, maar soms blijven de resultaten achter. Robert raakte zelfs geblesseerd. Scott ziet echter nog kansen voor de wereldtitel, zeker na zijn overwinning op Assen.

Bij de trainingen voorafgaande aan het seizoen lieten Scott Deroue en Robert Schotman veelbelovende tijden noteren. Ook in de wedstrijden zaten ze er goed bij, maar echte topresultaten behaalden ze nog niet. Ook de trainingen voor de race in Imola zagen er goed uit. Voor Robert Schotman ging het in de race echter volkomen mis. Robert lag op een fraaie tweede plaats, achter wereldkampioene Ana Carrasco, met Manuel Gonzalez vlak achter hem. Bij het uitkomen van een snelle bocht schoof hij onderuit. De schuiver op zich was vrij onschuldig, maar Manuel Gonzales zag geen kans om Robert te ontwijken en reed over hem heen. Het was al snel duidelijk dat de blessures ernstig waren. Robert werd per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd, waar meerdere breuken in zijn bekken alsmede een gekneusde blaas werden geconstateerd. Robert werd naar Rotterdam overgebracht en geopereerd. Inmiddels gaat het hem goed: “Robert is thuis en kan op krukken aardig lopen”, liet zijn moeder half juni al weten tijdens de 'More in Store Days' bij MotoPort Den Bosch. Inmiddels gaat het zo goed dat Robert er de laatste twee races van het jaar weer bij zal zijn.”

Slipstream

Voor Scott Deroue verloopt het seizoen een stuk beter, al duurde het lang voor al het harde werk zich uitbetaalde: “We zijn het hele jaar al snel, we behoren tot de snelste rijders van het veld, in tegenstelling tot vorig jaar. En dat komt toch meestal door domme pech. Het loopt soms vreemd. In Aragon had ik de motor niet helemaal voor elkaar. Ik was helemaal niet snel, maar werd wel tweede. In Assen was het omgekeerd. Ik was heel snel in de trainingen, maar niet in de Superpole. Ik vind het lastig om in een paar ronden meteen een snelle tijd te zetten. Ik moet dat opbouwen, mijn draai en mijn ritme vinden. Dat kan in de trainingen wel, maar niet in de Superpole. In de wedstrijd kan dat weer wel, daar ging het ook heel goed. Ik was zelfs de snelste en had een goede positie gekozen. Je moet in de Supersport 300 uitkijken dat je ramshoek niet als eerste in gaat, want dan heb je geen slipstream en je achtervolgers wel. Dan ben je kansloos, want dan komen ze over je heen. Ik had echter de juiste positie, maar toen vielen ze voor me. Reed ik toch vooraan in de ramshoek. En dus werd ik toch derde.”

Punten

In Imola was Scott ook weer snel: “Het is helemaal niet mijn baan, maar het tempo was goed. In de wedstrijd kreeg ik echter problemen met mijn quickshifter. Daardoor miste ik op het rechte stuk 8 km/uur aan topsnelheid. Dat is in onze klasse een groot verschil, want we hebben niet zo’n hoge topsnelheid. Ik moest daardoor proberen om het goed te maken in de bochten. Drie bochten voor het einde pushte ik teveel. Ik ging onderuit. Zonde, want daardoor miste ik veel punten.” Ook in Donington gaf de transmissie problemen: In de Superpole had ik weer wat problemen”, vertelt Scott”, maar ik reed een goede wedstrijd. Ik lag tweede en liep in op Anne, tot de versnellingsbak begon te haperen. Ik viel terug in de groep en maakte een schakelfout doordat de bak niet goed werkte. Daardoor werd ik zesde. In Brno hadden we alles weer op orde. Ik werd tweede in de Superpole en hield me rustig op de zevende plaats, zodat ik in de laatste ronde kon toeslaan. Maar toen werd de wedstrijd ineens drie ronden eerder afgevlagd en bleef ik zevende. Dat kost dus weer punten…”

Wereldkampioen?

Op nationaal vlak gaat het beter met Scott Deroue. Hij wist de editie van de Dutch Supersport in Assen, die na de TT-Grand Prix werd verreden, te winnen. In het wereldkampioenschap Supersport 300 staat Scott vierde, met 29 punten achterstand op Anna Carrasco, nadat hij de laatste race, in Rimini, in leidende positie moest opgeven met een kapotte koppeling. De kans op de titel wordt daardoor wel erg klein, maar Scott heeft de hoop nog niet opgegeven. “We zitten er altijd goed bij. We hebben geen uitschieters, geen mindere wedstrijden. De motor is goed, we hebben een fantastisch team. Het wordt moeilijk, maar we geven niet op. Het blijft natuurlijk wel een technische sport en elk merk heeft zijn sterke punten. Sommige circuits passen ook beter bij de Kawasaki dan andere, maar over het algemeen is de Kawasaki erg snel.

Ik moet vooral proberen om in de Superpole beter te presteren. De startpositie is erg belangrijk. In Imola stond ik op de zevende plek. Ana Carrasco was er al vandoor voordat ik naar voren kon komen. Op Donington vertrok ik van de tiende plek. Je verliest dan veel in de eerste bocht, vooral als er voor je iemand een foutje maakt. Inhalen op zich is geen probleem. Slipstreamen scheelt in deze klasse veel, dat kan wel een seconde per ronde uitmaken. Je moet dus echt uitrekenen waar je wilt zitten, er zijn circuits waarin je echt niet als eerste de laatste bocht moet uitkomen. Maar het ziet er gunstig voor ons uit, want de echte stuurcircuits komen eraan. We kunnen dus nog voor de titel gaan!