FLINK LOS GAAN

Column Jacob Schoenmaker

Recent heb ik mij in alle mogelijke aanpassingen (of pimpen) van een motorfiets verdiept. En ik ben gelijk maar flink los gegaan. Deze aanpassingen variëren van het vervangen van de veringen tot aan de ventieldopjes aan toe. Hieronder slechts een kleine selectie van alle aanpassingen die ik heb laten doen aan mijn benzinemotor.

Mijn eerste aanpassing was het installeren van zogenaamde valbescherming (crash bars), die ik op internet had besteld. Als iets zelf te installeren is dan zijn het wel crash bars. Maar toch slaagde ik er in deze krengen net een slag teveel te geven met een lelijk geluid en een doorgedraaide moer tot gevolg.

Vanaf dat moment besloot ik verdere aanpassingen maar aan de jongens in de werkplaats van MotoPort over te laten. Zo mochten zij een ander stuur monteren. Als ik één aanpassing zou mogen aanraden, dan is het dat wel. Voor slechts een paar honderd euro krijg je een hele andere zitpositie en daarmee rijeigenschappen van de motor. In mijn geval wilde ik wat meer voorover zitten voor een sportiever gevoel op bochtige weggetjes en minder windgeruis op de snelweg. Deze aanpassing was een groot succes en smaakte naar meer.

Voor inspiratie heb ik diverse motorfora op internet opgezocht en er ging een wereld voor mij open. Ik had niet eerder gehoord van begrippen als ‘ECU-flash’ en ‘blippers’, maar ik moest het hebben. Al snel bevond ik mij naast een rollerbank, waar de vermogenskromme van mijn trots tot de laatste paardenkrachten optimaal werd getuned. Mijn hemel, wat klonk, reed en schakelde mijn motor daarna lekker!

Een andere aanrader vind ik de montage van spiegels aan de stuureinden. Deze aanpassing was louter bedoeld om de motor er mooier uit te laten zien. Als onverwachte bonus kreeg ik er een veel beter zicht naar achteren bij. De duurste (en misschien wel meest overbodige) ingreep was wel het vervangen van de vering voor luxere exemplaren. Mijn motor stond na deze aanpassing beter gebalanceerd op zijn poten, maar veel sympathieker voor mijn billen is hij er niet door geworden. Om die reden zocht ik mijn heil in een minder spartaans zadel en heb ik mij laten verleiden door een op maat gemaakt exemplaar. In dat zadel is zoveel mogelijk gelvulling gepropt. Als de kers op de appelmoes hebben zij er zelfs mijn naam op geborduurd.

De ene aanpassing was het meer waard dan de andere, maar per saldo ben ik met alle aanpassingen heel erg blij. En dat is maar goed ook, want ik begrijp dat je van alle aanpassingen bij het inruilen weinig terugziet in de inruilprijs. Dus dat wordt voorlopig doorrijden op dezelfde motor. Ik ben tenslotte niet alleen motorrijder, maar ook econoom.

 

Jacob Schoenmaker

Motorrijder en econoom