112-RESPONSE PER MOTOR

PERSFOTGRAAF BERT JANSEN

Een boerderijbrand, een kettingbotsing, een plofkraak, een auto te water… Als het in Brabant gebeurt en het komt in de krant, dan is de kans groot dat er een foto van persfotograaf Bert Jansen bij staat en dat hij op de motor naar de ‘calamiteit’ is gegaan.

Fotobert.nl, zo heet zijn fotopersbureau in het Eindhovense. Voor de deur staat een BMW R1250 GS paraat. De fototas in de linker koffer, de drone in de rechterkoffer. Bert zelf zit in zijn motorkleding achter de computer en zijn helm ligt voor het grijpen.
Want als er een melding binnenkomt, zit Bert binnen een paar minuten op de motor om snel ter plekke te zijn en de calamiteit op de gevoelige 'plaat' vast te leggen: “Ik sta op met motorkleding en ik ga naar bed met motorkleding. Ik ben altijd startklaar. En dat het liefst met de motor. Laatst ben ik een keer met de auto gegaan, voor 1 foto. Dat was vlakbij in Veldhoven. Dan denk ik, wat doe ik in die bak. Doet me niks. Geef mij de motor maar.”

Beschikbaar

Bert is geleidelijk in dit werk gegroeid: “Ik was ooit rijinstructeur en ben daarnaast met fotoverslaggeving begonnen, toen ik in de twintig was. Eerst alleen in de weekenden. Meestal ging het om watersport en bedrijfsprofielen, maar het groeide uit. Ik heb het twaalf jaar naast elkaar gedaan, maar dat was haast niet meer te doen. Toen mijn lesauto total-loss werd gereden, heb ik me volledig op de fotografie gericht, als zzp-er. Dat was vroeger gemakkelijker dan nu. De rechten en vergoedingen van fotografen worden steeds verder aangetast. Er is veel concurrentie, maar niet in het 112-werk. Je moet direct beschikbaar zijn, dag en nacht. Er zijn er maar weinig die daar trek in hebben, maar ik vind het leuk. Vroeger volgde ik de meldingen via een scanner, maar dat kan niet meer. Nu krijg ik het van de meldkamer op mijn pager, als er iets belangrijks is waar ik heen moet. Af en toe krijg ik ook berichten van andere tipgevers.”

Motorpassie

Als er een melding komt, gaat Bert zoals eerder aangegeven het liefst op de motor: “Die passie is ontstaan door een vroegere buurman. Die sleutelde aan motoren en vroeg na het wassen van een van zijn motoren of ik hem wilde droogrijden. Ik had het rijbewijs al een paar jaar, maar toen sprong de vonk echt over. Ik kocht een Diversion, anderhalf jaar later had ik er een ton op staan. Het onderhoud was voor dat gebruik wat intensief, die motor moest elke 5000 km een beurt hebben. Ik wilde een langere interval, meer comfort en ABS. Dus kwam er een BMW R1100RS. Twee jaar later wilde ik die inruilen, maar de RS was uit het gamma. MotoPort Westerhoven raadde me een GS aan. Ik vond hem er mooi uitzien, maar had mijn bedenkingen over de bescherming tegen wind en kou, maar ik mocht er op proefrijden en vond hem fantastisch. Ik heb er direct een besteld en in de praktijk bleek het met de bescherming wel snor te zitten. Ik ben eraan gehecht geraakt en heb daarom na twee jaar weer voor een BMW R1250GS gekozen. Ditmaal heb ik een GS Adventure genomen. Nu bij MotoPort Den Bosch, met een verlaagd zadel. Dat is een perfecte motor voor mij...”

Flexibel

De motorfiets biedt voor Bert veel voordelen: “Ik ben met de motor veel sneller. Ik kan overal tussendoor, je bent wendbaarder in het kruip-door en sluip-door verkeer. Je kunt overal langs. Ik moet ook vaak in de stadscentra zijn. De motor kan ik overal kwijt, een auto niet. Die kost me te veel tijd en geld aan parkeren en lopen. Met de motor ben ik in een kwartier weer weg. Bij incidenten en calamiteiten is het helemaal handig. Ik kan langs de files. Die zijn er vaak, want die worden vaak juist veroorzaakt door de calamiteiten. Ik heb ook een vergunning voor rijden en parkeren op de vluchtstrook. Bovendien word ik van veraf herkend door hulpverleners, ze laten me vlot door. Met motor heb je een streepje voor, waarom weet ik niet. Zaterdag zei een agent bij een melding: “Jij zit ook al lang op de motor!” Zoiets zeggen ze niet als je met de auto bent.”

Goede kleding

Dat Bert voor zijn werk goede motorkleding nodig heeft, spreekt voor zich: “Regen is alleen vervelend als je ergens binnenkomt en op de mat staat uit te druppen. Voor mezelf is het niet erg, ik heb goede motorkleding van Dane en Difi. Ik vind vooral de broeken van Difi fijn, die hebben veel zakken en die heb ik nodig. Nadeel is dat ze bij mijn intensieve gebruik, met 3000 km per maand, niet zo lang meegaan. Maar dat doen de dure producten van andere merken ook niet, die zijn vier keer zo duur en gaan twee maanden langer mee. Ik blijf bij Dane en Difi! Dat spul is praktisch en warm genoeg voor zomer en najaar, in de winter gebruik ik er verwarmde onderkleding van Gerbing bij.