RAADSVROUW MET MOTORHART

INGRID HEIJMANS

Ingrid Heijmans doet bijna alles op de motor. Een auto heeft ze niet meer. Ze gaat op de motor naar het werk en ook de vakanties met haar man Don beleeft ze vanuit het zadel. Je kan niet zeggen dat Ingrid het motorvirus van huis uit meekreeg. Daar werd ze pas aan blootgesteld toen ze haar huidige man Don leerde kennen: “Ik had toen een zoon van acht.

Een gezin en samen motorrijden, dat is geen goede combo”, vertelt Ingrid in haar huiskamer in het zeer fraai gelegen Vaassen. “Ik heb mijn rijbewijs op mijn 25e gehaald”, vertelt Don. Ik was er ook best gek op, maar in deze situatie had ik er niet veel aan. Ik heb mijn Yamaha Fazer nog een tijdje voor de deur laten staan”, vertelt Don. “Maar van rijden kwam het niet en ik werkte te dichtbij om met de motor naar het werk te gaan. Dus heb ik de motor verkocht, op voorwaarde dat Ingrid een motorproefles zou doen tegen de tijd dat haar zoon het huis uit zou gaan.”

365 dagen

Vier jaar geleden ‘vloog’ zoon Chris uit en de proefrit werd een feit. Met grote gevolgen: “Voor die tijd zat motorrijden niet in mijn systeem”, lacht de inmiddels 44-jarige Ingrid. “Bij die proefrit kreeg ik echter de smaak te pakken. Ik wilde alles op de motor gaan doen”. Don raadde haar aan om dan in de winter te lessen. Als de omstandigheden slecht zijn en je vindt het nog steeds fantastisch, dan houd je het ook vol. Zo geschiedde. Op haar 40e haalde Ingrid het rijbewijs, verkocht de auto en schafte een knalgele BMW F800S aan. Sindsdien is ze echt motorgek: “Ik rijd nu 365 dagen per jaar. Ik ben nu nog gekker op motoren dan Don”, stelt Ingrid. Daar is Don het niet helemaal mee eens: “Ik ben eigenlijk jaloers. Ik zit nu nog vast aan een lease-auto, maar als die eruit mag…”

Liefde

De F800S paste Ingrid prima: “Hij is niet zo hoog. Ik ben maar 1 meter 60. Veel motoren zijn te groot.” Heel betrouwbaar was de BMW in eerste instantie niet. “Het was een schademotor geweest. Het eerste jaar was een drama, we hebben er veel gedoe mee gehad. Maar uiteindelijk hebben we hem in orde gekregen en bleek het een prima motor. Als je er liefde instopt, krijg je er liefde voor terug… Ik heb inmiddels een nieuwe motor, een BMW R1200R. Die heb ik bij MotoPort Goes gekocht. Een eind weg, maar ik wilde persé een wit-rode en zij hadden er een. De F800S heb ik ook nog steeds, die gebruik ik als pekelfiets.”

Centrum

De laatste vier jaar rijdt Ingrid dus met de motor naar Deventer, waar ze werkt als raadsadviseur bij de gemeente. “Het is geen 9 tot 5 baan, ik ben ook een paar avonden in de week aan het werk. Het is ook een heel mooi stukje rijden, 20 km door de velden, een stukje dijk… Op de landweggetjes ben je met de motor veel sneller, met de auto zit je al snel vast achter een tractor. Verder moet ik natuurlijk midden in het centrum zijn. Met de auto kost dat 25 euro per dag parkeergeld en je moet een eind lopen. Met de motor parkeer ik gratis waar ik wezen moet. Mij krijg je niet in een auto. Op termijn wil ik misschien wel een baan waarbij ik de hele dag kan motorrijden…”

Mantelpak

Overigens is Ingrid niet de enige motorrijdende ambtenaar in Deventer: We organiseren eenmaal per jaar een toerrit voor onze motorrijdende collega’s, dan gaan er zo’n 25 mee. We doen ook een gezamenlijke bochtentraining. Iets minder populair, maar toch…” Het blijkt dus best te kunnen, een representatieve baan en de motorfiets: “Zeker, antwoordt Ingrid. Ik heb een motorpak dat drie maten te groot is. Daar kan ik zelfs een mantelpak onder aan. Ter plekke het motorpak uit, de hakken eronder en je bent netjes. Op mijn werk heb ik een paar jasjes en wat pumps liggen, dan kan ik op de motor een wat strakker Dane-pak aan. Dane heeft mooie kleding voor vrouwen, alleen zou het assortiment van mij wat meer uitgebreid mogen zijn.”

Horizon motorreizen:

Ingrid rijdt niet alleen woon-werkverkeer, ze gaat ook vaak samen met Don op motorvakantie: “We hebben van de zomer nog de passentoer van Horizon motorreizen gedaan, dwars door zes landen. Een fantastische reis! We zijn inmiddels gecertificeerde motorreisbegeleiders. We hebben daarvoor bij de KNMV een cursus gedaan en gaan voor Horizon op pad. We hebben nu zeven vakanties gepland staan. Wel alles op asfalt, want met offroad hebben we geen ervaring. Vorig jaar hebben we in Duitsland per ongeluk een stuk offroad gereden. Het ging best goed en vooral Don had een hoop lol. Wellicht moeten we daar ook nog eens op gaan trainen. Verder volgen we VRO-cursussen bij de KNMV en berg- en bochtentrainingen bij Horizon Motor Reizen.

Dat zou iedereen eigenlijk eenmaal per jaar moeten willen doen…”