EEN MT-10 ALS 10e MOTOR

Column jacob Schoenmaker

Mijn elektrische motor is en blijft voor woon-werk verkeer het ideale vervoersmiddel. Maar ik zocht een benzinemotor om afstanden langer dan 150 kilometer af te kunnen leggen. Ik haastte me dan ook naar mijn huisdealer toen ik op zijn website zag dat hij een Yamaha MT-10 had staan, met slechts 2500 km op de teller.

De vorige eigenaar was een beginnende motorrijder die hem had ingeruild voor een wat tammere Suzuki V-strom. Hij kon niet wennen aan de brute kracht van het motorblok van het paradepaardje van Yamaha. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, want ik zou een MT-10 niet adviseren als beginnersfiets. Het blok is immers direct afkomstig van een legendarische volbloed racemachine, de Yamaha R1.

Terwijl ik met een van de monteurs sta te babbelen voorziet Peter Wilmink van MotoPort Almere de de MT-10 van benzine. Voordat ik mag opstappen verplicht hij me om even te komen ruiken. “Je hebt toch benzine door je aderen lopen, Jacob!” Het heeft hem nooit helemaal lekker gezeten dat ik op elektrisch was overgestapt en hij verwelkomt me graag terug in team benzine.

Mijn enthousiasme om ook voor dit team te spelen stijgt zodra ik op de MT-10 zit en gas geef. Zo’n ongetemde vier cilinder met een quickshifter geeft precies de kick die ik zoek. Er komt bovendien een fraai geluid uit de reeds gemonteerde Akrapovic uitlaten. Altijd fijn als die er al opzitten en je voor deze prijzige accessoire niet extra hoeft te betalen. Cruise control is de volgende basisbehoefte waarin deze Yamaha voorziet. Het merkwaardige is alleen dat de cruisecontrol soms wel werkt en soms niet en dat het niet van de snelheid afhankelijk is. Wat onderzoek via mijn smartphone leert, dat de cruise control op de MT-10 alleen werkt in de hoogste drie versnellingen. Daar valt wel mee te leven, want de cruisecontrole gebruik ik toch vooral bij hogere snelheden. Dus ik wil hem!

Dat heeft Peter ook door als hij mijn grijns ziet bij terugkomst. Daar gaat mijn onderhandelingspositie. Het gesprek over de prijs dat volgt is dan ook alles behalve zakelijk te noemen. En dat terwijl het precies de tiende keer is, dat ik een motor koop. Een jubileum, dus!

Maar aan een motor waar de kop net vanaf is kun je je geen buil vallen. Inmiddels heb ik het aantal kilometers op de teller met louter plezierkilometers verviervoudigd. Zo heb ik met verschillende motorvrienden maar liefst vier keer de Eifel bezocht. Wat een prachtig gebied is dat toch en een genot om met de motor doorheen te rijden. De combinatie met mijn Zero voor het woon-werk verkeer bevalt ook uitstekend.

Laatst nam ik een motorvriend mee voor een tocht, waarbij we afwisselend op mijn Zero en MT-10 reden. Na afloop vroeg ik hem welke hij het liefste mee naar huis zou nemen. Zijn antwoord was ‘allebei'! Beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden.

 

Jacob Schoenmaker

Motorrijder en econoom