SOCIAL GPS

Ik vind het wel fascinerend om te zien hoe het gebruik van social media in de loop der jaren verschuift; ook op het vlak van GPS. Velen denken dat social media iets van de laatste jaren is, maar in werkelijkheid bestond het al toen we nog met een piepend 1400baud modem inlogden op de bulletin boards van het toen nog digitale zandpad. Over GPS werd er echter niet gesproken, eenvoudigweg omdat dat het voor consumententoepassingen nog niet bruikbaar was.

Social media op GPS-vlak ging eigenlijk pas zo’n 15 jaar geleden van start toen ik, in een vorig leven, het GPS-Forum startte. We kregen dagelijks zóveel helpdesk vragen dat het amper nog te verwerken was, met bovendien vaak dezelfde vragen en antwoorden. Dat moest beter kunnen.. En dat bleek erg goed te werken: in die 15 jaar verschenen er meer dan 400.000 berichten op dat forum (waarvan bijna 25.000 van mijn hand).

Gaandeweg zag je echter ook op de diverse motorfora GPS-hoofdstukjes ontstaan en ben ook ik me meer daar op gaan richten. Vrijwel dagelijks een ‘forumrondje’. Zowel om gebruikers te helpen als om ‘voeling’ te houden met de praktijkproblemen waar men tegenaan loopt. Die informatie gebruik ik in m’n trainingsvideo’s en FAQ’s, maar ook als feedback richting Garmin en TomTom.

Vooral afgelopen jaar zie je weer een nieuwe ontwikkeling en verschuift de aandacht naar Facebook. Was Facebook aanvankelijk vooral bedoeld om je eigen leven met anderen te delen, tegenwoordig is het veel meer themagericht.

Al enkele jaren bestaat er een aparte groep voor de TomTom Rider, afgelopen jaar flink gegroeid en momenteel met bijna 5000 leden. En heel recent heb ik het initiatief genomen om ook een Garmin Zumo groep op te richten. In slechts enkele maanden, zijn er nu zo’n 2000 leden met een levendige dialoog.

Toch zie je ook dat het een beetje wennen is met dat Facebook. Het is als snel lastig om het kaf van het koren te scheiden. Er is veel inhoudelijke dialoog, maar ook gezeur en geklaag waar niemand wat aan heeft. Daar zal op enigerlei wijze meer structuur in moeten komen. Ik neem me voor komende winter de ‘social learning’ mogelijkheden van Facebook nader te gaan onderzoeken. Want ook al zal zelfs Facebook vroeg of laat weer ingehaald worden door een andere vorm van communicatie: de komende jaren zal FB alleen maar belangrijker worden. Overigens ook voor routeuitwisseling. Zie daarvoor groepen als ‘GPS motorritten’,’ GPS kronkelroutes’ en ‘GPS routes voor en door motorrijders’.

Enfin, CU online!

 

Hans Vaessen

Mr GPS