OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE DROOMMOTOR

Ik wil geen afscheid nemen van mijn elektrische motor, die voor woon- werk verkeer uitstekend bevalt. Maar inmiddels staan er drie motorweekenden in de Eiffel gepland en heb ik geen zin om mijn vrienden vanaf Eindhoven uit te zwaaien. Dus wil ik ook weer verder kunnen rijden dan de batterij mij op een lading brengt. Tijd dus voor een benzinemotor voor erbij, maar hoe kies ik het juiste exemplaar?

Ieder vrij moment in het weekend gebruik ik vervolgens om een proefrit te scoren op mijn potentiele nieuwe droommotor. Net als bij daten gaat de allereerste selectie vooral op het uiterlijk. Om die reden begint mijn zoektocht met een rit op een Ducati Supersport. In mijn ogen een motor om in te lijsten en na een paar kilometer denk ik dat je het daar ook maar beter bij kan laten. Als ik het gas opentrek ben ik niet echt onder de indruk en ik word ook geen vrienden met de stroef werkende versnellingsbak.

Tijdens mijn volgende proefrit op een Kawasaki H2 met supercharger ben ik wel onder de indruk wanneer ik het gas opentrek. Wat een ongelofelijke kruisraket is dat! Bovendien is deze motor uitgerust met de soepelste quickshifter (zowel omhoog als omlaag) die ik ooit heb meegemaakt. Maar het prijskaartje is net als het gewicht nogal fors. Niet echt een motor om haarspeltbochtjes in de Eiffel aan elkaar te rijgen. Een stuk lichtvoetiger is mijn volgende slachtoffer, een Aprilia RSV Mille. Die trek ik in zijn eerste versnelling door tot 130 km/u en dan ben ik nog niet eens in de rode zone van de toerenteller beland. Dat smaakt naar meer. Maar ik ben geen buikschuiver-type dus dan zou ik moeten wachten tot een Tuono als demo beschikbaar is.

Maar wie op zoek is naar een nieuwe motor wil liever niet wachten, dus ik probeer eerst maar voor de zekerheid een KTM Super Duke uit bij MotoPort in Wormerveer. Ook een gave motor met een superstrakke afwerking, vering en ergonomie, maar ik heb het toch niet zo op V-twins. Na de Aprilia wil ik niet meer bij 70 km/u al moeten schakelen. Dus dan ligt een viercilinder meer voor de hand. De MotoPortdealer bij mij om de hoek heeft nog een Yamaha MT-10 staan, met slechts 2500 km op de teller. Die ga ik morgen eerst maar eens uitproberen.

Jacob Schoenmaker

Motorrijder en econoom