Toch maar weer terug naar benzine?

Wanneer je op een elektrische motor rijdt heb je niet te klagen over aanspraak. Als ik bij mijn werk op de Beurs parkeer word ik regelmatig aangesproken door bijvoorbeeld Engelse toeristen. Ze vragen dan steevast wat de actieradius is en of ik geen last heb van ‘range anxiety’. De actieradius is uiteraard afhankelijk van verschillende factoren, maar ik geef altijd maar 150 kilometer op als (dappere) schatting. Onlangs heb ik kunnen ervaren of deze schatting klopt en hoe actieradiusangst voelt.

Mijn schoonouders huren namelijk ieder jaar een vakantiehuis waar de hele familie samenkomt. Mijn vrouw en dochter vertrekken dan een paar dagen eerder met onze auto en ik haak dan later aan met de motor. De grappenmakers hadden rekening met mijn elektrische motor gehouden door een vakantiehuis op exact 150 kilometer afstand van ons huis te boeken. Ik had immers ook tegen hen gezegd dat ik die afstand haalde met mijn elektrische motor.

Met een volgeladen batterij van zowel mijn motor als ook mijn telefoon vertrek ik van huis. Mijn motor heeft geen navigatiesysteem, dus ik navigeer op mijn telefoon. Dat navigeren is wel belangrijk, omdat ik snelwegen probeer te vermijden. Op de snelweg daalt de batterij van mijn elektrische motor met zo’n 1% per kilometer, dus dan weet ik zeker dat ik het niet ga halen. De luchtweerstand neemt immers met de snelheid exponentieel toe, dus hoe langzamer je rijdt hoe verder je met een elektrische motor komt. Mijn laffe route en rijstijl werken, want wanneer ik zo’n twee derde van de afstand heb afgelegd is de batterij van mijn elektrische motor nog voor 45% opgeladen. Alleen blijkt tot mijn schrik de batterij van mijn telefoon nog maar voor 2% te zijn opgeladen. Kennelijk vreet Googlemaps stroom en is niet de batterij van mijn motor, maar die van mijn telefoon de beperkende factor.

Ik stel mijn schoonfamilie per app van mijn bijna lege telefoon op de hoogte en probeer de route te vragen aan voorbijgangers. Maar de wandelaars die ik tegenkom blijken ook geen idee te hebben waar Ansen (een gat in Drenthe) ligt. Zo word ik van hot naar her gestuurd. Mijn schoonfamilie volgt ondertussen met verbazing mijn random reisbewegingen door Drenthe via de app ‘zoek vrienden’.

Ten einde raad kijk ik toch maar even zelf op mijn telefoon, die het op mirakelleuze wijze heel erg lang met een batterij op 2% blijkt te kunnen doen. De aanmoedigingen en routetips van mijn schoonfamilie stromen via Whatsapp binnen. Het rijtje dorpen dat op de route ligt herhaal ik de rest van de trip hardop. Mijn schoonfamilie is ondertussen in de auto gestapt om mij alvast tegemoet te rijden. Uiteindelijk kom ik hen tegen en ze begeleiden me de laatste kilometers naar het huisje. Met precies 0% batterijreserve van mijn Zero arriveer ik bij het vakantiehuis. Nu weet ik dus wat actieradiusangst is. Ik zie het als een mooi excuus om eens na te denken over een benzinemotor voor erbij. Al is het maar vanwege het jaarlijkse familie-uitje.

Jacob Schoenmaker

Motorrijder en econoom