HOLLEEDERSCHERM

Ik ben in bijna alle opzichten gelukkig met mijn huidige motor, behalve met het gebrek aan windbescherming. Het is namelijk een zogenaamde 'naked bike', waarbij je zowel rechtop als ook vol in de wind zit. Dit heeft ook voordelen, zoals de verkoeling tijdens het rijden bij zomerse temperaturen. Door een lager gewicht op het balhoofd stuurt een motor zonder kuip in de regel ook beter.

En je krijgt niet snel een bekeuring, omdat een legale snelheid van 120 km/u als heel erg snel aanvoelt. De luchtweerstand (en het windgebulder) neemt namelijk met de snelheid exponentieel toe. Daarmee zijn we aanbeland bij het belangrijkste nadeel. Het gebeuk van de wind op de helm maakt dat het rijden op snelwegen geen pretje is. Met de herfst en winter voor de deur beschik ik in de strijd tegen de elementen dan ook graag over wapens zoals een kuip en een lager en smaller stuur. Helaas is het aanbod van elektrische motoren nog zeer beperkt, waardoor inruilen bij Motoport nog geen optie is.

Naarstig zocht ik dan ook al langer naar oplossingen om mijn tweewieler aerodynamischer te maken. Daarvoor ging ik te rade bij andere eigenaren van mijn type motor op Facebook. Dat is dan ook meteen een dikke tip overigens voor alle motorrijders die op Facebook zitten: word lid van de groep van de motor waarop je rijdt. Daar worden namelijk handige tips uitgewisseld, bijvoorbeeld om jouw type motor naar wens te pimpen. Met afgunst bekeek ik foto’s van handige Harries die zelf een kuip op hun ex-naked bike hadden gezet. Ze hadden voor duizend euro een oude gekuipte motor op de kop getikt, oogsten het kuip gedeelte en verkochten de overige onderdelen weer door. Het geheel werd dan nog even netjes overgespoten en daarmee hadden ze een prachtige en unieke custom motor gecreëerd, waar zelfs de styling goeroes bij MV Agusta zich niet voor zouden schamen.

Maar voor mensen zoals ik, die geen echt vak hebben geleerd, resteert het eenvoudigere alternatief van het monteren van een ruit. Via dezelfde Facebookgroep kwam ik op het spoor van een Amerikaanse ruitenbouwer die voor mijn motor een scherm van maar liefst 61 centimeter aanbood. Die heb ik besteld en hiernaast zie je het resultaat. Zo’n hoog scherm zie je normaal alleen bij scooters, zoals de scooter waarop Willem Holleeder veelvuldig in nieuwsbulletins was te zien.

Dankzij mijn nieuwe 'Holleederscherm' zit ik nu heerlijk uit de wind, maar moet ik oppassen dat ik me niet strafbaar ga gedragen. Met zo’n comfortabel scherm rij je namelijk al snel ongemerkt harder dan toegestaan. Daarnaast is mijn actieradius significant toegenomen, vanwege de verminderde luchtweerstand. Maar esthetisch verantwoord vind ik het niet en het blijft een gekunstelde aanpassing die het in alle opzichten niet haalt bij een sportiever model motorfiets. Ik kijk dan ook met belangstelling uit naar de nieuwe lichting elektrische modellen voor 2019. Of misschien moet ik maar op zoek naar een donor motorfiets met kuip en iemand met twee rechterhandjes? Geïnteresseerde knutselaars mogen zich melden bij de redactie van dit motorblad.

Jacob Schoenmaker

Motorrijder en econoom