DE BESTE START

GS YUASA ACCU'S

Er zijn veel accumerken die om de gunst van de klant strijden. Toch kiezen bijna alle motorfabrikanten voor GS Yuasa accu’s. Ook MotoPort monteert bij vervanging het liefst accu’s van deze Japanse fabrikant. Kwaliteit is immers de beste start!

Motorfabrikanten letten sterk op de kosten. Desalniettemin kiest bijna geen enkele fabrikant voor budget-accu’s. De accu zorgt immers dat het elektrisch systeem van je motor goed functioneert en dat de motor start. Maar veel ruimte is er bij een moderne motorfiets niet voor de accu. De motorfabrikant heeft dus een accu nodig die maximale prestaties haalt uit de beschikbare ruimte. Vallen de prestaties tegen, dan start de motor niet. En een motorfiets die niet start, is funest voor de reputatie van een merk. Daarom kiest bijna elke fabrikant voor kwaliteitsaccu’s van GS Yuasa, de wereldmarktleider op het gebied van motorfietsaccu’s. Een unieke fabrikant, die al zijn accu’s zelf produceert en zo borg kan staan voor een constante topkwaliteit.

Verschil

Er komt een moment dat je accu het einde van zijn levensduur bereikt. Veel motorrijders komen dan in de verleiding om toch een budget-accu te kopen. Aan de buitenkant zie je immers geen verschil. Het is een rechthoekige doos met een pluspool en een minpool. Er staan vaak dezelfde specificaties op als bij een kwaliteitsaccu. Vaak blijkt echter dat budgetmerken de opgegeven specificaties in werkelijkheid niet halen. Je voelt dat al aan het gewicht van zo’n accu: vaak hebben deze budgetaccu’s kleinere platen of minder platen, omdat lood een dure grondstof is. Er wordt gespeeld met de zuurconcentratie om hiervoor enigszins te compenseren.

Capaciteit

Het gevolg van een kleinere loodinhoud is dat een accu minder energie kan opslaan. Daardoor is een budgetaccu sneller ontladen, wanneer je de motor een tijdje niet gebruikt. De platen worden zo ook zwaarder belast, zodat de levensduur van deze accu’s beduidend lager is dan bij een GS Yuasa accu. De energie-inhoud is echter niet de enige belangrijke waarde: voor het starten is de stroomsterkte die een geladen accu kan leveren essentieel. Dat wordt gemeten in ‘cold cranking amps’ of CCA - bij -18° Celsius. Is die waarde te laag, dan zakt de spanning bij het starten te ver in. Dan functioneren de ontsteking en het injectiesysteem niet meer. Dat zal bij een budgetaccu dus eerder gebeuren dan bij een topproduct.

Constructie

Grote verschillen zijn er ook in de inwendige constructie van accu’s. De platen van accu’s bestaan uit roosters die gevuld zijn met het actief materiaal. Bij de betere accu’s zijn deze roosters gegoten of uit plaatmateriaal gestanst, bij goedkope accu’s zijn deze van ingesneden en uitgerekte loodstrips gemaakt. Daar zitten dus al scheurtjes in. Bij de betere accu’s zitten de platen stijf op elkaar en zijn ze met kit op de plek gefixeerd, waardoor ze goed zijn beschermd tegen schokken en trillingen. Ook daar wordt bij goedkope accu’s op bezuinigd, net als op de beveiliging tegen explosies: bij GS Yuasa-accu’s is het overdrukventiel voorzien van een vlamfrontblokkering, die zorgt dat vonken van externe bronnen niet kunnen doordringen tot het interieur.

Het gamma

Bij eenvoudige accu’s hangen de loodplaten in een vloeistof, een zwavelzuuroplossing. Tegenwoordig zijn er naast deze ‘FB’-accu’s (Flooded Batteries) ook zogenaamde ‘Absorbent Glass Matt’ Accu’s. Bij deze AGM-accu’s is de vloeistof in glasmatten geabsorbeerd. Het voordeel is dat je deze accu’s schuin of zelfs liggend kunt monteren, omdat de vloeistof er niet uit kan lopen. Ook is de levensduur een stuk beter, omdat het lood beter in de platen gefixeerd blijft. GS Yuasa heeft drie soorten motorfiets-AGM-accu’s in het gamma: de basis is de YTX, voorzien van calcium-technologie voor een betere startstroom en een hogere levensduur. De GS Yuasa YTZ biedt een verbeterde ‘expanded grid’ platentechnologie voor een grotere startcapaciteit bij gelijke afmetingen, de GS Yuasa GYZ biedt een upgrade-mogelijkheid met nog sterkere prestaties en een sterk verbeterde levensduur.

Verbod verkoop 'ongevulde' accu’s

De Europese Unie heeft een nieuwe regel ingevoerd, waardoor het sinds 1 februari 2021 niet meer toegestaan is om accu’s met een los accuzuurpakket aan eindgebruikers te verkopen. Het doel van deze regel is om te voorkomen dat het zwavelzuur, waarmee accu’s worden gevuld, voor andere doeleinden wordt gebruikt, zoals het maken van explosieven. Sinds 1 februari mag MotoPort aan klanten dus alleen nog gezuurde accu’s verkopen, die ofwel door de fabrikant of door ons zelf zijn gevuld.

meer informatie

Wil je weten welke GS Yuasa accu voor jouw motor geschikt is?

Bij MotoPort vertellen ze je er graag alles over!