Er klopt geen hout van

Door Mr GPS

Hans Vaessen is MrGPS. Heeft meer dan 10 jaar professionele ervaring met GPS op de motor. Bekend van vele cursussen, youtubevideo’s en tienduizenden GPS-gerelateerde berichten op diverse internetfora. Als MrGPS richt Hans zich momenteel volledig op instructie en ondersteuning bij GPS navigatie en software. Hij verzorgt tevens trainingen in samenwerking met MotoPort en realiseerde de vier uur durende videocursus ‘Basecamp voor motorrijders’.

 

In de vorige editie had ik het over ‘vreemdgaan’. Met het advies om ook eens te gaan stoeien met een andere routeplanner dan je gewend bent. Dat advies werd breed gevolgd; blijkens de vele reacties die ik er op kreeg. Deel van de reacties was echter ook wat gepikeerd, vooral van Garmin gebruikers. Bijvoorbeeld: “mooi verhaal, MrGPS, maar er klopt geen hout van. In Mydrive was de route 376 km; in het toestel nog maar 213!!”

Op dergelijke momenten is het de uitdaging de ‘emotie’ er even uit te halen en rationeel op zoek te gaan naar oorzaak en oplossing, die dan meestal heel eenvoudig blijkt. Uitgaand van de track (google op 'mrgps methode') is die oplossing bovendien voor alle routeprogramma’s hetzelfde.

Daarom een paar aanvullende tips bij het gebruik van de track:
Voor Garmin én TomTom: verschillende routeprogramma’s zetten zowel een route als een track in het gpx-bestand. Gebruik dan de track, NIET de route! Vaak staat er voor de track het woord ‘track’ danwel een ‘T’. Bij de Garmin zul je die moeten importeren via ‘sporen’, pas daarna staat hij in je routelijst. Maar de ‘route’ uit de gpx staat daar ook tussen; zorg dat je de juiste kiest. Als je rechte lijnen ziet heb je de verkeerde!

Voor de Garmin heeft een track effectief maar twee viapunten: het start en eindpunt. Als het toestel zou gaan rekenen vergeet hij dus de hele route en brengt je zo snel mogelijk naar het eindpunt. De meesten weten wel dat je dus het automatisch herberekenen moet uitschakelen. Maar een andere valkuil is dat je de route activeert terwijl je niet OP de route staat (dat was bij het voorbeeld hierboven de oorzaak). Dat kan al bij aanvang zijn, maar ook bijvoorbeeld na het tanken onderweg. Doordat je niet op de route staat moet het apparaat wel gaan rekenen en ook dan gaat het dus mis. Dus: zorg dat je eerst OP de route staat en activeer dán de route. Ook al sta je aan het begin: kies daarbij niet het beginpunt, maar het eindpunt. Het beginpunt selecteer je alleen als je daar echt eerst naar toe gebracht wilt worden.

De TomTom Rider gebruikt geen vaste punten, maar de routevorm en daarmee kan het bijna niet mis gaan. Als je daarin de route activeert word je vanzelf naar het dichtstbijzijnde punt van de route gebracht. Zelfde geldt als je onderweg afwijkt van de route. Wil je echt naar het startpunt gebracht worden even opletten: kan zijn dat je huidige positie al dicht bij de route verderop is immers. Kwestie van even tikken op de routelijn, vervolgens de ronde knop en kiezen voor ‘breng me naar het startpunt’.

Veel succes en goede reis!

Hans Vaessen,

MrGPS

www.mrgps.nl
www.youtube.com/mrgpsnl
www.facebook.com/mrgpsnl